Ola Elvestuen er blant de norske toppolitikerne som har funnet veien til Bonn. FOTO: BIL

Bilimportørenes Landsforening er denne uken til stede på FNs klimakonferanse i Bonn. Flere norske toppolitikere har tatt turen hit for å delta i både forhandlinger, samtaler og debatter – og den norske elbilpolitikken er et svært aktuelt tema.

– Det er sterk interesse internasjonalt for norsk elbilpolitikk. Den dukker opp som et tema i de fleste møtene vi deltar på her under klimaforhandlingene i Bonn. Vi får spørsmål om både elbilfordelene og om ladeinfrastruktur, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) til BIL.

 

Andelen elbiler som selges i Norge er helt enestående på verdensbasis. Ingen andre land er i nærheten, heller ikke når det kommer til ladeinfrastruktur.

Men hva er det som gjør norsk elbilpolitikk interessant for utenforstående?

 

– De store landene har det samme problemet som oss, og det er at over tid så klarer du ikke å få ned utslippene i transportsektoren uten at du elektrifiserer mye mer. Den erkjennelsen trenger å komme på plass, forteller Ola Elvestuen (V), leder av energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

– Norge har en større betydning enn størrelsen på markedet vårt skulle tilsi fordi vi er et så sterkt eksempel. Det vi har klart å få til er at de som kjøper elbiler i Norge går langt utover de som har miljøargumentet som en begrunnelse. Elbilene er gode nok til å kunne brukes. Folk er villige til å ta dem i bruk når prisene er gunstige, fortsetter Elvestuen.

 

Norges elbilpolitikk gir elbilene betydelige avgifts- og bruksfordeler. Fordelene koster mye penger, og få land har like gode økonomiske forutsetninger som Norge.

Hvilken betydning tror dere vår politikk kan ha for andre land eller markeder?

 

– Vi ser at når Norge går foran som et godt eksempel, så inspirerer det andre land til handling, sier Vidar Helgesen.

– Det Norge viser er jo at det er mulig, og det er et sterkt argument i seg selv, mener Elvestuen.

– I Norge har vi også hatt mye samspill mellom statlige regler og lokale initiativer. Det har blitt gjort mye tilrettelegging for elbil på lokalt plan, og det tror jeg kan være til inspirasjon for andre. Selv om det er vanskelig å endre et helt marked kan man gjøre mye som by eller med lokale myndigheter, avslutter han.