Sikkerhetstester

Alle bilfabrikker gjennomfører omfattende kollisjonstesting av alle modeller som skal på markedet. Dette er nødvendig blant annet som grunnlag for typegodkjenning av modellen.
Som et tillegg til fabrikkenes egne tester har vi organisasjonen Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), som ble etablert i 1997. Euro NCAP gjennomfører front- og sidekollisjonstester, sidekollisjonstest med en fast påle, fotgjengerkollisjonstest og kollisjonssikkerheten for barn. Euro NCAPs kollisjonstester tilsvarer stort sett de metoder som brukes for å kontrollere at kjøretøyene oppfyller EUs krav til sikkerhet ved front- og sidekollisjoner. Kravene begynte å gjelde bilmodeller fra 1. oktober 1998 i Norge.

En forskjellen er at hastigheten i frontkollisjonstesten hos Euro NCAP økes fra minimumskravet på 56 km/t till 64 km/t. Dette innebærer et tøffere kollisjonskrav. I virkelige ulykker har dette betydning for hvor store personskadene kan bli.

Euro NCAP gir kun svar på hvordan bilen fungerer i visse situasjoner og i visse hastigheter. Det er vanskelig å si hvordan bilen klarer seg i andre situasjoner. Biler som får høyt testresultat i kollisjonstestene bør allikevel ha muligheter til å gi en god beskyttelse i andre typer kollisjoner enn dem som testes.

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2018 20. mai 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Positiv avslutning på skuffende løp 20. mai 2018
    Rally Portugal ble aldri som Andreas Mikkelsen hadde håpet, men nordmannen gleder seg over at hans gode venn og teamkamerat Thierry Neuville vant løpet og overtok ledelsen i VM.
  • Boble med det rare i 20. mai 2018
    Memminger Roadster tar et klassisk Boble-skall og pakker det rundt et moderne rørramme-chassis og 2,7-liters luftkjølt bokser. Den ultimate Käfer?
  • 3D-printer gamle deler 19. mai 2018
    Har du en sjelden Porsche, men trenger deler til den? Redningen kan være på vei – fra Porsche selv. Bugatti vil 3D-printe til nybil også.
  • Ut og inn med diesel 18. mai 2018
    Når nye Volvo S60 lanseres blir det helt uten dieselmotor. Kia investerer på sin side i en ny mildhybrid-løsning hvor dieselmotoren spiller en sentral rolle.

Internasjonale bilnyheter

Indonesia sales rise 14% in April

den 22. mai 2018

Les mer

Mercedes Invests $589 Million To Build Compact EV In France

den 21. mai 2018

Les mer

Germany's MAN to speed cost cuts to back VW's trucks drive

den 16. mai 2018

Les mer

Chinese Electric Vehicle Sales Doubled In April

den 15. mai 2018

Les mer

IVECO launches its natural gas powered vehicles on the Japanese market

den 14. mai 2018

Les mer

Volkswagen orders $48 billion worth of EV batteries

den 11. mai 2018

Les mer

Toyota registers record profits but remains very prudent

den 11. mai 2018

Les mer

BMW races into 2018 with sales, profits record

den 4. mai 2018

Les mer

Land Rover celebrates 70th Birthday News

den 30. april 2018

Les mer

Scania begins 2018 in style

den 27. april 2018

Les mer