Sikkerhetstester

Alle bilfabrikker gjennomfører omfattende kollisjonstesting av alle modeller som skal på markedet. Dette er nødvendig blant annet som grunnlag for typegodkjenning av modellen.
Som et tillegg til fabrikkenes egne tester har vi organisasjonen Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), som ble etablert i 1997. Euro NCAP gjennomfører front- og sidekollisjonstester, sidekollisjonstest med en fast påle, fotgjengerkollisjonstest og kollisjonssikkerheten for barn. Euro NCAPs kollisjonstester tilsvarer stort sett de metoder som brukes for å kontrollere at kjøretøyene oppfyller EUs krav til sikkerhet ved front- og sidekollisjoner. Kravene begynte å gjelde bilmodeller fra 1. oktober 1998 i Norge.

En forskjellen er at hastigheten i frontkollisjonstesten hos Euro NCAP økes fra minimumskravet på 56 km/t till 64 km/t. Dette innebærer et tøffere kollisjonskrav. I virkelige ulykker har dette betydning for hvor store personskadene kan bli.

Euro NCAP gir kun svar på hvordan bilen fungerer i visse situasjoner og i visse hastigheter. Det er vanskelig å si hvordan bilen klarer seg i andre situasjoner. Biler som får høyt testresultat i kollisjonstestene bør allikevel ha muligheter til å gi en god beskyttelse i andre typer kollisjoner enn dem som testes.

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 28. januar 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Oppfrisket Smart 28. januar 2020
    Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
  • Stadig mer elektrisk 28. januar 2020
    Så godt som alle bilprodusenter har uttalte mål om elektrifisering. BMW er blant dem som er kommet lengst.
  • Så dyr blir nye Land Rover Defender 24. januar 2020
    Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
  • Audi RS5 24. januar 2020
    PRØVEKJØRT: Audi RS er som skapt for Autobahn og norske fylkesveier, men politisk ukorrekt som få.

Internasjonale bilnyheter

Maruti reports 5.1% increase in net profit in December quarter

den 28. januar 2020

Maruti reports 5.1% increase in net profLes mer

Proton Motor receives new order to equip garbage collection vehicles with hydrogen fuel cell systems

den 28. januar 2020

Proton Motor receives new order to equipLes mer

Traton brands MAN, Scania, and Volkswagen Caminhões e Ônibus sold 242,200 vehicles in 2019

den 28. januar 2020

Traton brands MAN, Scania, and VolkswageLes mer

EU Commercial Vehicle Sales Up in 2019 – Lube Report EMEA

den 28. januar 2020

seventh consecutive year of growth, accoLes mer

Nissan to launch one new product every year to grow volumes

den 27. januar 2020

Nissan to launch one new product every yLes mer

Hyundai Motor To Produce Hydrogen Commercial Cars In China

den 27. januar 2020

Hyundai Motor To Produce Hydrogen CommerLes mer

Eyeing leadership position in electric vehicle segment: Tata Motors

den 27. januar 2020

Eyeing leadership position in electric vLes mer

Hyundai and Kia invest into Arrival, an electric delivery vehicle startup

den 27. januar 2020

Hyundai and Kia invest into Arrival, anLes mer

Renault partners with The Care Trust

den 26. januar 2020

Renault partners with The Care TrustLes mer

Automotive Steering Wheel Market Positive Long-term Growth Outlook 2018-2026

den 26. januar 2020

market growth. According to China AssociLes mer