Bilen i fremtiden

Er det plass til bilen i fremtiden? Vi tror det. 78 prosent av all persontransport foregår i dag med bil, og selv om for eksempel utbygging av jernbane, satsing på andre kollektive transportmidler og flere sykkelfelt er gode og viktige tiltak, så kommer ikke behovet for bilen til å forsvinne. Men persontransport med bil vil kanskje ta andre former enn i dag?

Den globale bilindustrien er en av verdens største aktører innenfor forskning og utvikling (FoU). Bare legemiddel-, elektronikk- og IT-industrien har forskningsaktivitet på nivå med bilprodusentene. På flere fronter har det skjedd stor utvikling de siste årene, og det fortsetter i enda raskere tempo nå enn før.

 

Utslipp

Veitrafikken bidrar til lokal og global forurensning. I samfunnsdebatten blir det vanligvis pekt på at løsningen på disse problemene ligger i å begrense bruken av bil mest mulig. Løsningen ligger like ofte i bilen selv. Gjennom å utvikle ny og bedre teknologi, har verdens bilprodusenter de siste tiårene bidratt til en betydelig reduksjon i klima- og miljøutslippene. Bilindustrien investerer årlig flere titalls milliarder kroner på forbedring og utvikling av eksisterende og nye former for drivstoff, som elektrisitet, hydrogen, gass og syntetisk drivstoff. I Norge har dette foreløpig først og fremst gitt seg utslag i hel- og delelektriske personbiler, og gassbasert drivstoff for busser og lastebiler.

Men også forbrenningsmotorene har blitt mye renere de siste årene. Gjennom å utvikle bedre og mer effektive motorer og ved å ta i bruk nye og lettere materialer, har bilindustrien lykkes med å redusere utslippene fra veitrafikken betydelig. Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler med bensin- eller dieselmotor i Norge er de siste ti årene redusert fra 177 g CO2/km i 2006 til 110 gram i 2016.

Les mer om dette på vår side om utslipp, eller i faktaarket om klimagassutslipp og lokal forurensing.

 

Intelligente transportsystemer

Bil- og teknologiindustrien investerer årlig flere milliarder kroner på utvikling av autonome biler og intelligente transportsystemer (ITS) og effektivitet i eksisterende infrastruktur. Det kan bidra til færre ulykker, mindre miljøbelastning og kortere køer. Eksempler er sanntidsreiseinformasjon, hindringsvarsling eller trafikkskiltassistent.

I overskuelig fremtid vil det kanskje bli mulig å bestille en bil med mobilen som så kjør hjem til deg på egen hånd, plukker deg opp og kjører deg dit du skal uten at du må løfte en finger. Vi er ikke der ennå. Men utviklingen av autonome systemer er helt klart i gang:

  • Autonome biler kan halvere antall dødsfall i trafikken på sikt og bidra til å redusere trengsel og miljøpåvirkning.[1] 
  • Autonome biler og lastebiler er allerede under testing i reell trafikk, og i Europa åpnet en ny ITS-strekning i 2015, hvor deler av bilparken kan kjøre autonomt, samtidig som kjøretøyene kan utveksle informasjon med sensorer i og langs veien.[2] Også i Gøteborg vil man fra 2017 la 100 selvkjørende biler slippe fri i bybildet.

McKinsey tror selvkjørende biler vil bli tatt i bruk i kommersiell trafikk fra 2020, og være den vanligste transportformen fra 2040. Allerede i dag har vi biler som kan gasse, bremse, styre og parkere selv, men disse krever fortsatt at sjåføren holder i rattet. Det er også noen helt grunnleggende lovmessige avklaringer som man må foreta her, for eksempel: Hvem har egentlig det juridiske ansvaret for en selvkjørende bil på veien?

Les mer i faktaarket om forskning og utvikling i bilbransjen.

 

Sikkerhetssystemer

Gjennom utvikling av ny teknologi blir bilene stadig tryggere både for fører, passasjerer og fotgjengere. Passivt sikkerhetsutstyr, som karosseriets kollisjonsegenskaper og bilbelte, beskytter når kollisjon eller utforkjøring inntreffer. Aktivt sikkerhetsutstyr bidrar til å forhindre ulykker. Dette er f.eks. bremseteknologi, hjuloppheng, lys og stadig flere førerhjelpsystemer. Intelligente transportsystemer bidrar også til å forbedre trafikksikkerhet, gjennom å forutse og om mulig avverge ulykker.

Les mer om dette på våre sider om teknologi og sikkerhet, eller i faktaarket om sikkerhetsteknologi i biler. 

 

[1] Teknisk Ukeblad, 2014

[2] Digi, 2015

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Hybrid-offensiv fra Peugeot 24. september 2018
    Peugeot satser offensivt på ladbare hybrider og lanserer flere nye modeller når bilutstillingen i Paris åpner neste uke.
  • Tøff helg, men lys i tunnelen 24. september 2018
    Stian Paulsen er ikke fornøyd med egen innsats i helgens to løp på Monza. Men fremtiden ser han nå litt lysere på.
  • Vrien helg for Nakken 24. september 2018
    Etter å ha tatt sin første pallplass i forrige runde, var Marius Nakken optimistisk foran de avsluttende løpene i Carrera Cup Deutschland. Dessverre ble det ingen optimal helg.
  • Hat-trick til Møller Bil Motorsport 24. september 2018
    Møller Bil Motorsport vant sitt tredje strake løp i TCR-klassen under lørdagens sjuende runde i det tyske langdistansemesterskapet VLN på Nürburgring.
  • Ferrari overrasker 24. september 2018
    Nye spesialmodeller og et nytt ben å stå på – Ferrari dukker plutselig opp med flere overraskelser.

Internasjonale bilnyheter

Mitsubishi Fuso to introduce Level 2 automated driving features in Super Great heavy-duty truck in 2019

den 21. september 2018

Les mer

Mazda Motor : Japanese automakers Toyota, Mazda to build joint plant in US | MarketScreener

den 21. september 2018

Les mer

Daimler opens Immendingen Test and Technology Centre

den 20. september 2018

Les mer

Aston Martin speeds ahead with up to $6.7 billion October IPO

den 20. september 2018

Les mer

Groupe PSA wins the 2019 International Van Of The Year (ivoty) award for its new generation of C-Vans

den 19. september 2018

Les mer

Ford opens new regional business centre in Budapest

den 19. september 2018

Les mer

VW's Truck Unit, China's CNHTC Group to Form New Joint Venture

den 18. september 2018

Les mer

Google partners with Renault-Nissan-Mitsubishi to put Android into millions of vehicles

den 18. september 2018

Les mer

Ashok Leyland wins another order for 200 Single Decker buses in Bangladesh

den 18. september 2018

Les mer

India playing leading role in lowering global emissions: Anand Mahindra

den 14. september 2018

Les mer