Select Page

Bilen i fremtiden

Er det plass til bilen i fremtiden? Vi tror det. 78 prosent av all persontransport foregår i dag med bil, og selv om for eksempel utbygging av jernbane, satsing på andre kollektive transportmidler og flere sykkelfelt er gode og viktige tiltak, så kommer ikke behovet for bilen til å forsvinne. Men persontransport med bil vil kanskje ta andre former enn i dag?

Den globale bilindustrien er en av verdens største aktører innenfor forskning og utvikling (FoU). Bare legemiddel-, elektronikk- og IT-industrien har forskningsaktivitet på nivå med bilprodusentene. På flere fronter har det skjedd stor utvikling de siste årene, og det fortsetter i enda raskere tempo nå enn før.

 

Utslipp

Veitrafikken bidrar til lokal og global forurensning. I samfunnsdebatten blir det vanligvis pekt på at løsningen på disse problemene ligger i å begrense bruken av bil mest mulig. Løsningen ligger like ofte i bilen selv. Gjennom å utvikle ny og bedre teknologi, har verdens bilprodusenter de siste tiårene bidratt til en betydelig reduksjon i klima- og miljøutslippene. Bilindustrien investerer årlig flere titalls milliarder kroner på forbedring og utvikling av eksisterende og nye former for drivstoff, som elektrisitet, hydrogen, gass og syntetisk drivstoff. I Norge har dette foreløpig først og fremst gitt seg utslag i hel- og delelektriske personbiler, og gassbasert drivstoff for busser og lastebiler.

Men også forbrenningsmotorene har blitt mye renere de siste årene. Gjennom å utvikle bedre og mer effektive motorer og ved å ta i bruk nye og lettere materialer, har bilindustrien lykkes med å redusere utslippene fra veitrafikken betydelig. Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler med bensin- eller dieselmotor i Norge er de siste ti årene redusert fra 177 g CO2/km i 2006 til 110 gram i 2016.

Les mer om dette på vår side om utslipp, eller i faktaarket om klimagassutslipp og lokal forurensing.

 

Intelligente transportsystemer

Bil- og teknologiindustrien investerer årlig flere milliarder kroner på utvikling av autonome biler og intelligente transportsystemer (ITS) og effektivitet i eksisterende infrastruktur. Det kan bidra til færre ulykker, mindre miljøbelastning og kortere køer. Eksempler er sanntidsreiseinformasjon, hindringsvarsling eller trafikkskiltassistent.

I overskuelig fremtid vil det kanskje bli mulig å bestille en bil med mobilen som så kjør hjem til deg på egen hånd, plukker deg opp og kjører deg dit du skal uten at du må løfte en finger. Vi er ikke der ennå. Men utviklingen av autonome systemer er helt klart i gang:

  • Autonome biler kan halvere antall dødsfall i trafikken på sikt og bidra til å redusere trengsel og miljøpåvirkning.[1] 
  • Autonome biler og lastebiler er allerede under testing i reell trafikk, og i Europa åpnet en ny ITS-strekning i 2015, hvor deler av bilparken kan kjøre autonomt, samtidig som kjøretøyene kan utveksle informasjon med sensorer i og langs veien.[2] Også i Gøteborg vil man fra 2017 la 100 selvkjørende biler slippe fri i bybildet.

McKinsey tror selvkjørende biler vil bli tatt i bruk i kommersiell trafikk fra 2020, og være den vanligste transportformen fra 2040. Allerede i dag har vi biler som kan gasse, bremse, styre og parkere selv, men disse krever fortsatt at sjåføren holder i rattet. Det er også noen helt grunnleggende lovmessige avklaringer som man må foreta her, for eksempel: Hvem har egentlig det juridiske ansvaret for en selvkjørende bil på veien?

Les mer i faktaarket om forskning og utvikling i bilbransjen.

 

Sikkerhetssystemer

Gjennom utvikling av ny teknologi blir bilene stadig tryggere både for fører, passasjerer og fotgjengere. Passivt sikkerhetsutstyr, som karosseriets kollisjonsegenskaper og bilbelte, beskytter når kollisjon eller utforkjøring inntreffer. Aktivt sikkerhetsutstyr bidrar til å forhindre ulykker. Dette er f.eks. bremseteknologi, hjuloppheng, lys og stadig flere førerhjelpsystemer. Intelligente transportsystemer bidrar også til å forbedre trafikksikkerhet, gjennom å forutse og om mulig avverge ulykker.

Les mer om dette på våre sider om teknologi og sikkerhet, eller i faktaarket om sikkerhetsteknologi i biler. 

 

[1] Teknisk Ukeblad, 2014

[2] Digi, 2015

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Henning Solberg i NM-ledelse 20. januar 2019
    I år som i fjor var det russiske Nikolay Gryazin som var raskest under NM-åpningen i rally som ble kjørt i Sigdal lørdag. Men i NM-sammenheng ble det full poengpott til Henning Solberg.
  • Imponerende debut for Oliver Solberg 20. januar 2019
    I sitt første løp med ny bil og ny kartleser imponerte Oliver Solberg med å kjøre inn til totalseier i latviske Rallijs Aluksne.
  • Detroit 2019 20. januar 2019
    Bilbyen Detroit innleder hvert år bilutstillings-kalenderen. Vi presenterer de viktigste nyheter.
  • Cadillacs AMG / M Sport 20. januar 2019
    Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
  • Lanseringskalender 2019 19. januar 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.

Internasjonale bilnyheter

Toyota Motor : and Panasonic plan to produce electric car batteries at joint venture in 2020

den 21. januar 2019

Les mer

European power firms aim to harness electric car batteries

den 21. januar 2019

Les mer

Maruti Suzuki aims to tap startup ecosystem with Mobility & Automobile Innovation Lab

den 21. januar 2019

Les mer

Skoda opens new Technology Centre in Pune

den 21. januar 2019

Les mer

Hyundai and KIA to get world first multi-accident airbag

den 21. januar 2019

Les mer

Small electric cars may be unaffordable for some – VW chairman to newspaper

den 20. januar 2019

Les mer

Renault : targets 2019 sales growth after a 3.2 percent gain in 2018

den 18. januar 2019

Les mer

Suzuki Motor starts production at 2nd Gujarat Plant, rolls out Swift model

den 18. januar 2019

Les mer

PSA opens new Polish assembly line

den 18. januar 2019

Les mer

Ford Motor reshaping overseas operations and strengthening North America

den 18. januar 2019

Les mer