Velg side

Arbeidsområder

BIL har som sitt fremste formål å drive myndighetsdialog for å påvirke bilbransjens rammebetingelser. I videste forstand dreier dette seg om alt fra tekniske og trafikale bestemmelser til skatter og avgifter på kjøretøy. BIL har også et viktig formål i å fremme bransjens interesser og være premissleverandør innenfor nye områder. Eksempel på dette er sikkerhet-, miljø- og klimaspørsmål der BIL er en viktig relasjonsbygger i dialogen mellom myndigheter, politikere, forskningsinstitusjoner, bilprodusenter og media.

I tillegg til eksterne oppgaver, er BIL selvsagt en aktiv part i å arbeide for sunne forretningsforhold i bransjen. Videre har BIL som oppgave å bevare og styrke den faglige kontakten mellom medlemmene. Dette skjer gjennom en tett dialog og hyppig informasjon om bransjespørsmål som det er naturlig og akseptabelt at en interesseorganisasjon befatter seg med.

BIL har følgende fora og grupper som hjelper med å ivareta medlemmenes interesser på best mulig måte:

Servicemarkedsforum (SF)
har som formål å ivareta medlemmenes felles interesser, være rådgivende og retningsgivende kontaktnett når det gjelder servicemarkedet, teknikk, forskrifter etc.
Et langsiktig mål er å ivareta merkebransjens omdømme som de foretrukne aktørene og arbeidsgiverne i bilbransjen gjennom å øke / styrke vår attraktivitet.
SF har ett medlem fra hver av BILs 25 medlemsbedrifter.
I tillegg kan medlemsbedriftene oppnevne ett varamedlem hver.
Medlemmer og varamedlemmer skal være ledere av, eller ansvarlige for, servicemarkeds-, tekniske og / eller reservedelsfunksjoner.

Eksempler på arbeidsområder: servicemarkedet, teknikk, forskrifter, Periodisk kjøretøykontroll (PKK), verksted, typegodkjenning, reservedeler, tilbehør, utstyr, logistikk, kjøpslovgivningen, Lov om håndverkertjenester, opplæring, rekruttering m.m., for både tunge og lette kjøretøyer.

Servicemarkedsutvalget (SU)
er et arbeidsutvalg som på vegne av Servicemarkedsforum har ansvar for å følge opp og fremme saker.
Representasjon i SU går på rundgang blant Servicemarkedsforums medlemmer og varamedlemmer.

Rekruttering se,: www.bilfag.no

Informasjonsgruppen (IG)er administrasjonens rådgivende ressursgruppe på informasjonssiden. Denne jobber med prosjekter som f.eks. bilutstillinger, seminarer og andre arrangementer, publikasjoner samt bistår BIL i foreningens kommunikasjons- og strategiarbeid.

Tungvogngruppen (TVG)
er en egen undergruppe for tungbilimportørene, og skal ivareta deres spesielle behov. TVG har også som oppgave å være rådgivende organ for Styre og Råd når det gjelder tunge kjøretøyer.

Returordninger
BIL har opprettet og eier Autoretur AS, som ivaretar importørenes/produsentenes produsentansvar når det gjelder bilvrakordningen. BIL overtok gjennom Autoretur AS ansvar for mottak av alle bilvrak t.o.m. 3.500 kg tillatt totalvekt fra 1. januar 2007, i henhold til produsentansvarsloven.

BIL har en eierandel på 25% i Norsk Dekkretur AS, som samler inn kasserte bildekk i hele Norge.

Vi har også en avtale med AS Batteriretur som samler inn kasserte bilbatterier over hele landet.

Videre har BIL inngått en rammeavtale med Elsirk AS (Ragn Sells) om innsamling av elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall), noe de fleste av medlemmene benytter seg av.

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Fylletur i Tyskland 6. august 2020
    I år skulle Jon Winding-Sørensen som vanlig kjøre bil til Genève-utstillingen. Elbil, hadde han bestemt seg for denne gangen. Genève ble det ikke noe av, men tur ble det allikevel. En merkelig tur. Her er noen av høydepunktene.
  • Touchless Touchskjerm 6. august 2020
    Egentlig har vel utviklingen av berøringsløse kontakter pågått lenge. Men pandemien satte fart i arbeidet med å fjerne enda en mulig smittekilde.
  • Lanseringskalender 2020 5. august 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Ladbare nykommere fra Jeep 5. august 2020
    Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
  • Italiensk elbil fra Polen 4. august 2020
    Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.

Internasjonale bilnyheter

Statistics – Fuel types of new passenger cars

den 1. august 2020

In 2019, almost 60% of all new cars regiLes mer

Statistics – EU commercial vehicle production

den 1. august 2020

Some 2.7 million commercial vehicles werLes mer

Statistics – EU passenger car production

den 1. august 2020

15.8 million passenger cars were made inLes mer

Statistics – Size and distribution of the EU vehicle fleet

den 1. august 2020

The European Union’s motor vehicle fleetLes mer

Statistics – Resource-efficient production trends

den 1. august 2020

As these interactive charts demonstrate,Les mer

Statistics – EU motor vehicle production

den 1. august 2020

18.5 million motor vehicles were manufacLes mer

Statistics – World motor vehicle production

den 1. august 2020

92.8 million motor vehicles were produceLes mer

Statistics – Direct automotive manufacturing jobs in the EU, by country

den 1. august 2020

2.7 million direct manufacturing jobs arLes mer

Statistics – New cars by segment in the EU

den 1. august 2020

Small and medium cars account for over hLes mer

Statistics – Employment in the EU automotive industry

den 1. august 2020

The automotive sector provides direct anLes mer

Statistics – Share of alternatively-powered vehicles in the EU fleet, per segment 

den 1. august 2020

Only 0.3% of all passenger cars on EU roLes mer

Statistics – Per capita new car registrations

den 1. august 2020

30 new passenger cars were registered peLes mer

Statistics – Imports of passenger cars

den 1. august 2020

The European Union imported 3.6 millionLes mer

Statistics – Exports of motor vehicles

den 1. august 2020

The European Union exported 5.6 millionLes mer

Statistics – Imports of motor vehicles

den 1. august 2020

4.2 million vehicles were imported to thLes mer