Passiv sikkerhet

Passiv sikkerhet er fellesbegrep for all teknologi som beskytter føreren og passasjerene når en ulykke inntreffer. Bilens passive sikkerhetsegenskaper er med andre ord karosseriets kollisjonsegenskaper samt utstyr som omgir og beskytter fører og passasjer, f.eks. airbag.

Les mer om ulike passive sikkerhetsteknologier nedenfor.

Kollisjonsforberedende systemer

På enkelte bilmodeller som i dag leveres med adaptiv cruisekontroll kan det også leveres såkalt kollisjonsforberedende systemer. Det vil si at når bilens samlede sensorsystemer og styringselektronikk ”innser” at sammenstøt ikke er til å unngå, startes en kollisjonsforberedende prosedyre. I denne inngår det at åpne vinduer og soltak lukkes, dørene låses opp, stolryggene rettes opp, beltene strammes og varselblinklysene settes på.

Kollisjonsputer

Fra å være ”luksusutstyr” på 80-tallet ble kollisjonsputer standardisert sikkerhetsutstyr i personbiler på 90-talet. Alle biler har i dag kollisjonspute for fører og forsetepassasjer. De aller fleste har også blant annet sidekollisjonsputer, også for baksetepassasjerene. Kollisjonsputene er veldig viktige for å hindre hode- og ansiktsskader.

Sikkerhetsbelter og hodestøtter

Det første konkrete passive sikkerhetselementet som ble innført i bil var sikkerhetsbeltet. Et moderne sikkerhetsbelte er både komfortabelt og gir god bevegelsesfrihet. Men når det kreves, har det en strammemekanisme som trer i kraft i kollisjonsøyeblikket og sørger for at personen i minst mulig grad slynges fremover.

Hodestøttene har som fremste formål å forhindre nakkesleng. Det er derfor viktig at disse er solide og står i riktig posisjon i forhold til hodet. Enkelte bilmodeller har hodestøtter som automatisk flytter seg fremover i kollisjonsøyeblikket.

Karosseri og kupé

Alle moderne biler blir grundig beregnet og testet for sine kollisjonsegenskaper – og må gjennom (type-)godkjenning – før de slippes på markedet. Disse egenskapene blir også jevnlig testet og sammenlignet i uavhengige tester (Euro NCAP) og gjengitt i media.

Et sterkt fokus på sikkerhet gjennom mange år, har medført en enorm forbedring av den passive sikkerheten. Et moderne personbilkarosseri har både en mykhet som opptar energi og en stivhet som gir overlevelsesrom rundt passasjerene. En kollisjonsskadet bil har ofte store skader i front- eller hekkpartiet mens selve kupeen er like hel. Dette er viktig og tilsiktet. Via kraftige deformasjonselementer blir mye av energien i sammenstøtet absorbert. Samtidig er det kraftige beskyttelsesbjelker rundt kupeen som hindrer at passasjerene blir klemt. Flere forskjellige material- / stålkvaliteter, sammen med forskjellige konstruksjoner og sammenføyningsmetoder, brukes for å få dette til.

Da er det også avgjørende at bilen blir riktig reparert etter en kollisjon. Ellers mister den sine opprinnelige kollisjonsegenskaper, noe som kan være fatalt ved en evt. neste kollisjon.Gamle og kjente reparasjonsmetoder er som regel langt fra gode nok. Bilprodusentens reparasjonslitteratur, riktig verktøy og utstyr, sammen med riktig opplæring, er helt nødvendig for å kunne utføre en riktig skadereparasjon. Les mer om dette på http://sikrebilreparasjoner.no/.

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • IAA Frankfurt 2019 18. september 2019
    Den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt er høstens store begivenhet for alle bilentusiaster. BilNorge.no gir deg nyhetene.
  • Røykskyer i Frankfurt 18. september 2019
    Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
  • Lanseringskalender 2019 18. september 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Ny kollisjonspute fra Hyundai 18. september 2019
    Hyundai Motor Group har utviklet en ny kollisjonspute som skal indre at fører og passasjer smeller i hverandre ved en kollisjon.
  • Nye variasjoner over A7 18. september 2019
    Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.

Internasjonale bilnyheter

Tata Motors previews new electric vehicle powertrain technology: First model in early 2020

den 19. september 2019

Les mer

Toyota to Invest R$1 Billion in its Plant in Brazil to Produce New Vehicle

den 19. september 2019

Les mer

Maruti Suzuki exports 1 millionth car from Mundra Port in Gujarat

den 19. september 2019

Les mer

Jaguar Land Rover sees another month of falling sales

den 18. september 2019

Les mer

Car registrations down in Delhi for first time in 6 years

den 18. september 2019

Les mer

Nissan and EDF Group to develop EV smart charging

den 18. september 2019

Les mer

Toyota invests $391 million in its Texas truck assembly plant

den 18. september 2019

Les mer

China Commercial Vehicle Sales Slide

den 17. september 2019

Les mer

South Africa Commercial Vehicle Sales Up in August

den 17. september 2019

Les mer

Ford To Build Futuristic Research & Engineering Center, Home To 20,000 Future Employees

den 17. september 2019

Les mer