Passiv sikkerhet

Passiv sikkerhet er fellesbegrep for all teknologi som beskytter føreren og passasjerene når en ulykke inntreffer. Bilens passive sikkerhetsegenskaper er med andre ord karosseriets kollisjonsegenskaper samt utstyr som omgir og beskytter fører og passasjer, f.eks. airbag.

Les mer om ulike passive sikkerhetsteknologier nedenfor.

Kollisjonsforberedende systemer

På enkelte bilmodeller som i dag leveres med adaptiv cruisekontroll kan det også leveres såkalt kollisjonsforberedende systemer. Det vil si at når bilens samlede sensorsystemer og styringselektronikk ”innser” at sammenstøt ikke er til å unngå, startes en kollisjonsforberedende prosedyre. I denne inngår det at åpne vinduer og soltak lukkes, dørene låses opp, stolryggene rettes opp, beltene strammes og varselblinklysene settes på.

Kollisjonsputer

Fra å være ”luksusutstyr” på 80-tallet ble kollisjonsputer standardisert sikkerhetsutstyr i personbiler på 90-talet. Alle biler har i dag kollisjonspute for fører og forsetepassasjer. De aller fleste har også blant annet sidekollisjonsputer, også for baksetepassasjerene. Kollisjonsputene er veldig viktige for å hindre hode- og ansiktsskader.

Sikkerhetsbelter og hodestøtter

Det første konkrete passive sikkerhetselementet som ble innført i bil var sikkerhetsbeltet. Et moderne sikkerhetsbelte er både komfortabelt og gir god bevegelsesfrihet. Men når det kreves, har det en strammemekanisme som trer i kraft i kollisjonsøyeblikket og sørger for at personen i minst mulig grad slynges fremover.

Hodestøttene har som fremste formål å forhindre nakkesleng. Det er derfor viktig at disse er solide og står i riktig posisjon i forhold til hodet. Enkelte bilmodeller har hodestøtter som automatisk flytter seg fremover i kollisjonsøyeblikket.

Karosseri og kupé

Alle moderne biler blir grundig beregnet og testet for sine kollisjonsegenskaper – og må gjennom (type-)godkjenning – før de slippes på markedet. Disse egenskapene blir også jevnlig testet og sammenlignet i uavhengige tester (Euro NCAP) og gjengitt i media.

Et sterkt fokus på sikkerhet gjennom mange år, har medført en enorm forbedring av den passive sikkerheten. Et moderne personbilkarosseri har både en mykhet som opptar energi og en stivhet som gir overlevelsesrom rundt passasjerene. En kollisjonsskadet bil har ofte store skader i front- eller hekkpartiet mens selve kupeen er like hel. Dette er viktig og tilsiktet. Via kraftige deformasjonselementer blir mye av energien i sammenstøtet absorbert. Samtidig er det kraftige beskyttelsesbjelker rundt kupeen som hindrer at passasjerene blir klemt. Flere forskjellige material- / stålkvaliteter, sammen med forskjellige konstruksjoner og sammenføyningsmetoder, brukes for å få dette til.

Da er det også avgjørende at bilen blir riktig reparert etter en kollisjon. Ellers mister den sine opprinnelige kollisjonsegenskaper, noe som kan være fatalt ved en evt. neste kollisjon.Gamle og kjente reparasjonsmetoder er som regel langt fra gode nok. Bilprodusentens reparasjonslitteratur, riktig verktøy og utstyr, sammen med riktig opplæring, er helt nødvendig for å kunne utføre en riktig skadereparasjon. Les mer om dette på http://sikrebilreparasjoner.no/.

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Paris-utstillingen 2018 12. november 2018
    Høsten store begivenhet for alle bilentusiaster er Mondial de L’Auto i Paris. Her serverer vi alt av interesse fra messen.
  • Jaguar ser frem – og tilbake 12. november 2018
    Jaguar er flinke til å kombinere litt fremover med litt bakover. De introduserte høstens motefarger, samtidig som de minnet oss om litt fortid, på bilutstillingen i Paris.
  • Meccano gir nye muligheter 11. november 2018
    Selvfølgelig er det på sin plass at Lego stiller ut på store bilutstillinger. Tilskuerne er jo ofte store barn. Men på Paris-utstillingen fikk de ny konkurranse.
  • Peugeot på to og tre hjul 11. november 2018
    Det var mye mer Peugeot enn bare Peugeot på årets Paris-utstilling. Oppe i motorsykkelhallen fant vi dem nemlig igjen, men da med indisk majoritet.
  • Barsk ny Ranger fra Ford 11. november 2018
    Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen capable of building 50 million electric vehicles – CEO in Automobilwoche

den 12. november 2018

Les mer

Mitsubishi Electric Showcase Newest European Factory and Production Techniques

den 12. november 2018

Les mer

Mazda to keep prioritising driving performance over fuel economy, says CEO

den 12. november 2018

Les mer

Automaker Mitsubishi eyes full-scale production in Vietnam

den 12. november 2018

Les mer

Russia sales rise 8% in Oct. as Mitsubishi, Skoda, VW lead gains

den 12. november 2018

Les mer

Toyota partners with Melbourne Council to test FCEVs in Australia

den 9. november 2018

Les mer

Mary Barra says GM Is ‘on track’ to roll out autonomous vehicles next year

den 9. november 2018

Les mer

Daimler and Bosch Will Launch a Pilot Robotaxi Program in San Jose in 2019

den 8. november 2018

Les mer

PACE! Plan Works: Opel to be sustainably Profitable, Electric and Global

den 8. november 2018

Les mer

Van Production Expands for Renault-Nissan-Mitsubishi in France

den 8. november 2018

Les mer