Passiv sikkerhet

Passiv sikkerhet er fellesbegrep for all teknologi som beskytter føreren og passasjerene når en ulykke inntreffer. Bilens passive sikkerhetsegenskaper er med andre ord karosseriets kollisjonsegenskaper samt utstyr som omgir og beskytter fører og passasjer, f.eks. airbag.

Les mer om ulike passive sikkerhetsteknologier nedenfor.

Kollisjonsforberedende systemer

På enkelte bilmodeller som i dag leveres med adaptiv cruisekontroll kan det også leveres såkalt kollisjonsforberedende systemer. Det vil si at når bilens samlede sensorsystemer og styringselektronikk ”innser” at sammenstøt ikke er til å unngå, startes en kollisjonsforberedende prosedyre. I denne inngår det at åpne vinduer og soltak lukkes, dørene låses opp, stolryggene rettes opp, beltene strammes og varselblinklysene settes på.

Kollisjonsputer

Fra å være ”luksusutstyr” på 80-tallet ble kollisjonsputer standardisert sikkerhetsutstyr i personbiler på 90-talet. Alle biler har i dag kollisjonspute for fører og forsetepassasjer. De aller fleste har også blant annet sidekollisjonsputer, også for baksetepassasjerene. Kollisjonsputene er veldig viktige for å hindre hode- og ansiktsskader.

Sikkerhetsbelter og hodestøtter

Det første konkrete passive sikkerhetselementet som ble innført i bil var sikkerhetsbeltet. Et moderne sikkerhetsbelte er både komfortabelt og gir god bevegelsesfrihet. Men når det kreves, har det en strammemekanisme som trer i kraft i kollisjonsøyeblikket og sørger for at personen i minst mulig grad slynges fremover.

Hodestøttene har som fremste formål å forhindre nakkesleng. Det er derfor viktig at disse er solide og står i riktig posisjon i forhold til hodet. Enkelte bilmodeller har hodestøtter som automatisk flytter seg fremover i kollisjonsøyeblikket.

Karosseri og kupé

Alle moderne biler blir grundig beregnet og testet for sine kollisjonsegenskaper – og må gjennom (type-)godkjenning – før de slippes på markedet. Disse egenskapene blir også jevnlig testet og sammenlignet i uavhengige tester (Euro NCAP) og gjengitt i media.

Et sterkt fokus på sikkerhet gjennom mange år, har medført en enorm forbedring av den passive sikkerheten. Et moderne personbilkarosseri har både en mykhet som opptar energi og en stivhet som gir overlevelsesrom rundt passasjerene. En kollisjonsskadet bil har ofte store skader i front- eller hekkpartiet mens selve kupeen er like hel. Dette er viktig og tilsiktet. Via kraftige deformasjonselementer blir mye av energien i sammenstøtet absorbert. Samtidig er det kraftige beskyttelsesbjelker rundt kupeen som hindrer at passasjerene blir klemt. Flere forskjellige material- / stålkvaliteter, sammen med forskjellige konstruksjoner og sammenføyningsmetoder, brukes for å få dette til.

Da er det også avgjørende at bilen blir riktig reparert etter en kollisjon. Ellers mister den sine opprinnelige kollisjonsegenskaper, noe som kan være fatalt ved en evt. neste kollisjon.Gamle og kjente reparasjonsmetoder er som regel langt fra gode nok. Bilprodusentens reparasjonslitteratur, riktig verktøy og utstyr, sammen med riktig opplæring, er helt nødvendig for å kunne utføre en riktig skadereparasjon. Les mer om dette på http://sikrebilreparasjoner.no/.

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Formel E blir voksen 21. november 2019
    Til helgen starter den nye Formel E-sesongen. Nå er også Mercedes og Porsche om bord, det er lagt til nye løp og serien har begynt å tjene penger. Vi kan vel regne med litt ny og frisk oppmerksomhet rundt arrangementene nå.
  • Fremkommelighet på første klasse 21. november 2019
    Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
  • Fra sportsbil til SUV 21. november 2019
    Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
  • Supersprek Mini kan bli samlerobjekt 20. november 2019
    Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
  • Volkswagen viser nytt konsept 20. november 2019
    Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.

Internasjonale bilnyheter

Jaguar Land Rover chief wants alliances, not a merger

den 21. november 2019

Les mer

GM Says Fiat Chrysler Bribed Its Way to Better Labor Deal — WSJ

den 21. november 2019

Les mer

First Toyota Driving School In Odisha Is Now Open In Bhubaneshwar

den 21. november 2019

Les mer

Ford Motor (NYSE:F) Expected to Post Quarterly Sales of $37.59 Billion

den 20. november 2019

Les mer

Kia Motors Celebrates Decade of Manufacturing in Georgia

den 20. november 2019

Les mer

Japanese automakers to invest Rp 33.4 trillion in Indonesia

den 20. november 2019

Les mer

Renault could pull out of markets, ax products in strategy review

den 19. november 2019

Les mer

New British Motor Show aims to be more dynamic than others, says boss

den 19. november 2019

Les mer

12-millionth car produced in the Fiat Chrysler Automobiles factory in Tychy

den 19. november 2019

Les mer

Tata Motors Bags An Order Of 500 Electric Vehicles From Lithium Urban Technologies

den 19. november 2019

Les mer