Select Page

Passiv sikkerhet

Passiv sikkerhet er fellesbegrep for all teknologi som beskytter føreren og passasjerene når en ulykke inntreffer. Bilens passive sikkerhetsegenskaper er med andre ord karosseriets kollisjonsegenskaper samt utstyr som omgir og beskytter fører og passasjer, f.eks. airbag.

Les mer om ulike passive sikkerhetsteknologier nedenfor.

Kollisjonsforberedende systemer

På enkelte bilmodeller som i dag leveres med adaptiv cruisekontroll kan det også leveres såkalt kollisjonsforberedende systemer. Det vil si at når bilens samlede sensorsystemer og styringselektronikk ”innser” at sammenstøt ikke er til å unngå, startes en kollisjonsforberedende prosedyre. I denne inngår det at åpne vinduer og soltak lukkes, dørene låses opp, stolryggene rettes opp, beltene strammes og varselblinklysene settes på.

Kollisjonsputer

Fra å være ”luksusutstyr” på 80-tallet ble kollisjonsputer standardisert sikkerhetsutstyr i personbiler på 90-talet. Alle biler har i dag kollisjonspute for fører og forsetepassasjer. De aller fleste har også blant annet sidekollisjonsputer, også for baksetepassasjerene. Kollisjonsputene er veldig viktige for å hindre hode- og ansiktsskader.

Sikkerhetsbelter og hodestøtter

Det første konkrete passive sikkerhetselementet som ble innført i bil var sikkerhetsbeltet. Et moderne sikkerhetsbelte er både komfortabelt og gir god bevegelsesfrihet. Men når det kreves, har det en strammemekanisme som trer i kraft i kollisjonsøyeblikket og sørger for at personen i minst mulig grad slynges fremover.

Hodestøttene har som fremste formål å forhindre nakkesleng. Det er derfor viktig at disse er solide og står i riktig posisjon i forhold til hodet. Enkelte bilmodeller har hodestøtter som automatisk flytter seg fremover i kollisjonsøyeblikket.

Karosseri og kupé

Alle moderne biler blir grundig beregnet og testet for sine kollisjonsegenskaper – og må gjennom (type-)godkjenning – før de slippes på markedet. Disse egenskapene blir også jevnlig testet og sammenlignet i uavhengige tester (Euro NCAP) og gjengitt i media.

Et sterkt fokus på sikkerhet gjennom mange år, har medført en enorm forbedring av den passive sikkerheten. Et moderne personbilkarosseri har både en mykhet som opptar energi og en stivhet som gir overlevelsesrom rundt passasjerene. En kollisjonsskadet bil har ofte store skader i front- eller hekkpartiet mens selve kupeen er like hel. Dette er viktig og tilsiktet. Via kraftige deformasjonselementer blir mye av energien i sammenstøtet absorbert. Samtidig er det kraftige beskyttelsesbjelker rundt kupeen som hindrer at passasjerene blir klemt. Flere forskjellige material- / stålkvaliteter, sammen med forskjellige konstruksjoner og sammenføyningsmetoder, brukes for å få dette til.

Da er det også avgjørende at bilen blir riktig reparert etter en kollisjon. Ellers mister den sine opprinnelige kollisjonsegenskaper, noe som kan være fatalt ved en evt. neste kollisjon.Gamle og kjente reparasjonsmetoder er som regel langt fra gode nok. Bilprodusentens reparasjonslitteratur, riktig verktøy og utstyr, sammen med riktig opplæring, er helt nødvendig for å kunne utføre en riktig skadereparasjon. Les mer om dette på http://sikrebilreparasjoner.no/.

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Noe du lurer på om Toyota RAV4? 21. januar 2019
    Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
  • Detroit 2019 21. januar 2019
    Bilbyen Detroit innleder hvert år bilutstillings-kalenderen. Vi presenterer de viktigste nyheter.
  • Infiniti konsept baner vei for el-SUV 21. januar 2019
    Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
  • Henning Solberg i NM-ledelse 20. januar 2019
    I år som i fjor var det russiske Nikolay Gryazin som var raskest under NM-åpningen i rally som ble kjørt i Sigdal lørdag. Men i NM-sammenheng ble det full poengpott til Henning Solberg.
  • Imponerende debut for Oliver Solberg 20. januar 2019
    I sitt første løp med ny bil og ny kartleser imponerte Oliver Solberg med å kjøre inn til totalseier i latviske Rallijs Aluksne.

Internasjonale bilnyheter

Toyota Motor : and Panasonic plan to produce electric car batteries at joint venture in 2020

den 21. januar 2019

Les mer

European power firms aim to harness electric car batteries

den 21. januar 2019

Les mer

Maruti Suzuki aims to tap startup ecosystem with Mobility & Automobile Innovation Lab

den 21. januar 2019

Les mer

Skoda opens new Technology Centre in Pune

den 21. januar 2019

Les mer

Hyundai and KIA to get world first multi-accident airbag

den 21. januar 2019

Les mer

Small electric cars may be unaffordable for some – VW chairman to newspaper

den 20. januar 2019

Les mer

Renault : targets 2019 sales growth after a 3.2 percent gain in 2018

den 18. januar 2019

Les mer

Suzuki Motor starts production at 2nd Gujarat Plant, rolls out Swift model

den 18. januar 2019

Les mer

PSA opens new Polish assembly line

den 18. januar 2019

Les mer

Ford Motor reshaping overseas operations and strengthening North America

den 18. januar 2019

Les mer