Passiv sikkerhet

Passiv sikkerhet er fellesbegrep for all teknologi som beskytter føreren og passasjerene når en ulykke inntreffer. Bilens passive sikkerhetsegenskaper er med andre ord karosseriets kollisjonsegenskaper samt utstyr som omgir og beskytter fører og passasjer, f.eks. airbag.

Les mer om ulike passive sikkerhetsteknologier nedenfor.

Kollisjonsforberedende systemer

På enkelte bilmodeller som i dag leveres med adaptiv cruisekontroll kan det også leveres såkalt kollisjonsforberedende systemer. Det vil si at når bilens samlede sensorsystemer og styringselektronikk ”innser” at sammenstøt ikke er til å unngå, startes en kollisjonsforberedende prosedyre. I denne inngår det at åpne vinduer og soltak lukkes, dørene låses opp, stolryggene rettes opp, beltene strammes og varselblinklysene settes på.

Kollisjonsputer

Fra å være ”luksusutstyr” på 80-tallet ble kollisjonsputer standardisert sikkerhetsutstyr i personbiler på 90-talet. Alle biler har i dag kollisjonspute for fører og forsetepassasjer. De aller fleste har også blant annet sidekollisjonsputer, også for baksetepassasjerene. Kollisjonsputene er veldig viktige for å hindre hode- og ansiktsskader.

Sikkerhetsbelter og hodestøtter

Det første konkrete passive sikkerhetselementet som ble innført i bil var sikkerhetsbeltet. Et moderne sikkerhetsbelte er både komfortabelt og gir god bevegelsesfrihet. Men når det kreves, har det en strammemekanisme som trer i kraft i kollisjonsøyeblikket og sørger for at personen i minst mulig grad slynges fremover.

Hodestøttene har som fremste formål å forhindre nakkesleng. Det er derfor viktig at disse er solide og står i riktig posisjon i forhold til hodet. Enkelte bilmodeller har hodestøtter som automatisk flytter seg fremover i kollisjonsøyeblikket.

Karosseri og kupé

Alle moderne biler blir grundig beregnet og testet for sine kollisjonsegenskaper – og må gjennom (type-)godkjenning – før de slippes på markedet. Disse egenskapene blir også jevnlig testet og sammenlignet i uavhengige tester (Euro NCAP) og gjengitt i media.

Et sterkt fokus på sikkerhet gjennom mange år, har medført en enorm forbedring av den passive sikkerheten. Et moderne personbilkarosseri har både en mykhet som opptar energi og en stivhet som gir overlevelsesrom rundt passasjerene. En kollisjonsskadet bil har ofte store skader i front- eller hekkpartiet mens selve kupeen er like hel. Dette er viktig og tilsiktet. Via kraftige deformasjonselementer blir mye av energien i sammenstøtet absorbert. Samtidig er det kraftige beskyttelsesbjelker rundt kupeen som hindrer at passasjerene blir klemt. Flere forskjellige material- / stålkvaliteter, sammen med forskjellige konstruksjoner og sammenføyningsmetoder, brukes for å få dette til.

Da er det også avgjørende at bilen blir riktig reparert etter en kollisjon. Ellers mister den sine opprinnelige kollisjonsegenskaper, noe som kan være fatalt ved en evt. neste kollisjon.Gamle og kjente reparasjonsmetoder er som regel langt fra gode nok. Bilprodusentens reparasjonslitteratur, riktig verktøy og utstyr, sammen med riktig opplæring, er helt nødvendig for å kunne utføre en riktig skadereparasjon. Les mer om dette på http://sikrebilreparasjoner.no/.

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Hybrid-offensiv fra Peugeot 24. september 2018
    Peugeot satser offensivt på ladbare hybrider og lanserer flere nye modeller når bilutstillingen i Paris åpner neste uke.
  • Tøff helg, men lys i tunnelen 24. september 2018
    Stian Paulsen er ikke fornøyd med egen innsats i helgens to løp på Monza. Men fremtiden ser han nå litt lysere på.
  • Vrien helg for Nakken 24. september 2018
    Etter å ha tatt sin første pallplass i forrige runde, var Marius Nakken optimistisk foran de avsluttende løpene i Carrera Cup Deutschland. Dessverre ble det ingen optimal helg.
  • Hat-trick til Møller Bil Motorsport 24. september 2018
    Møller Bil Motorsport vant sitt tredje strake løp i TCR-klassen under lørdagens sjuende runde i det tyske langdistansemesterskapet VLN på Nürburgring.
  • Ferrari overrasker 24. september 2018
    Nye spesialmodeller og et nytt ben å stå på – Ferrari dukker plutselig opp med flere overraskelser.

Internasjonale bilnyheter

Mitsubishi Fuso to introduce Level 2 automated driving features in Super Great heavy-duty truck in 2019

den 21. september 2018

Les mer

Mazda Motor : Japanese automakers Toyota, Mazda to build joint plant in US | MarketScreener

den 21. september 2018

Les mer

Daimler opens Immendingen Test and Technology Centre

den 20. september 2018

Les mer

Aston Martin speeds ahead with up to $6.7 billion October IPO

den 20. september 2018

Les mer

Groupe PSA wins the 2019 International Van Of The Year (ivoty) award for its new generation of C-Vans

den 19. september 2018

Les mer

Ford opens new regional business centre in Budapest

den 19. september 2018

Les mer

VW's Truck Unit, China's CNHTC Group to Form New Joint Venture

den 18. september 2018

Les mer

Google partners with Renault-Nissan-Mitsubishi to put Android into millions of vehicles

den 18. september 2018

Les mer

Ashok Leyland wins another order for 200 Single Decker buses in Bangladesh

den 18. september 2018

Les mer

India playing leading role in lowering global emissions: Anand Mahindra

den 14. september 2018

Les mer