Passiv sikkerhet

Passiv sikkerhet er fellesbegrep for all teknologi som beskytter føreren og passasjerene når en ulykke inntreffer. Bilens passive sikkerhetsegenskaper er med andre ord karosseriets kollisjonsegenskaper samt utstyr som omgir og beskytter fører og passasjer, f.eks. airbag.

Les mer om ulike passive sikkerhetsteknologier nedenfor.

Kollisjonsforberedende systemer

På enkelte bilmodeller som i dag leveres med adaptiv cruisekontroll kan det også leveres såkalt kollisjonsforberedende systemer. Det vil si at når bilens samlede sensorsystemer og styringselektronikk ”innser” at sammenstøt ikke er til å unngå, startes en kollisjonsforberedende prosedyre. I denne inngår det at åpne vinduer og soltak lukkes, dørene låses opp, stolryggene rettes opp, beltene strammes og varselblinklysene settes på.

Kollisjonsputer

Fra å være ”luksusutstyr” på 80-tallet ble kollisjonsputer standardisert sikkerhetsutstyr i personbiler på 90-talet. Alle biler har i dag kollisjonspute for fører og forsetepassasjer. De aller fleste har også blant annet sidekollisjonsputer, også for baksetepassasjerene. Kollisjonsputene er veldig viktige for å hindre hode- og ansiktsskader.

Sikkerhetsbelter og hodestøtter

Det første konkrete passive sikkerhetselementet som ble innført i bil var sikkerhetsbeltet. Et moderne sikkerhetsbelte er både komfortabelt og gir god bevegelsesfrihet. Men når det kreves, har det en strammemekanisme som trer i kraft i kollisjonsøyeblikket og sørger for at personen i minst mulig grad slynges fremover.

Hodestøttene har som fremste formål å forhindre nakkesleng. Det er derfor viktig at disse er solide og står i riktig posisjon i forhold til hodet. Enkelte bilmodeller har hodestøtter som automatisk flytter seg fremover i kollisjonsøyeblikket.

Karosseri og kupé

Alle moderne biler blir grundig beregnet og testet for sine kollisjonsegenskaper – og må gjennom (type-)godkjenning – før de slippes på markedet. Disse egenskapene blir også jevnlig testet og sammenlignet i uavhengige tester (Euro NCAP) og gjengitt i media.

Et sterkt fokus på sikkerhet gjennom mange år, har medført en enorm forbedring av den passive sikkerheten. Et moderne personbilkarosseri har både en mykhet som opptar energi og en stivhet som gir overlevelsesrom rundt passasjerene. En kollisjonsskadet bil har ofte store skader i front- eller hekkpartiet mens selve kupeen er like hel. Dette er viktig og tilsiktet. Via kraftige deformasjonselementer blir mye av energien i sammenstøtet absorbert. Samtidig er det kraftige beskyttelsesbjelker rundt kupeen som hindrer at passasjerene blir klemt. Flere forskjellige material- / stålkvaliteter, sammen med forskjellige konstruksjoner og sammenføyningsmetoder, brukes for å få dette til.

Da er det også avgjørende at bilen blir riktig reparert etter en kollisjon. Ellers mister den sine opprinnelige kollisjonsegenskaper, noe som kan være fatalt ved en evt. neste kollisjon.Gamle og kjente reparasjonsmetoder er som regel langt fra gode nok. Bilprodusentens reparasjonslitteratur, riktig verktøy og utstyr, sammen med riktig opplæring, er helt nødvendig for å kunne utføre en riktig skadereparasjon. Les mer om dette på http://sikrebilreparasjoner.no/.

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Seier for Krognes på Ringen 21. mai 2019
    Christian Krognes (29) kjørte søndag det siste løpet før det braker løs med det årlige 24‐timersløpet på Nürburgring i slutten av juni.
  • Nå kan alle reservere Hondas lille elbil 21. mai 2019
    Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
  • Bildrømmer fra Uganda 21. mai 2019
    Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
  • BMW X5 xDrive 30d: Langtursbilen 21. mai 2019
    PRØVEKJØRT: Forholdene kunne ikke vært mer perfekte da jeg hentet nye BMW X5. Nysnø og glatte veier er X5-føre.
  • Business class 20. mai 2019
    Audi Q8 er så komfortabel at jeg kunne kjørt jorden rundt med den.

Internasjonale bilnyheter

Ford South Africa's Growth Strategy Targets Crucial Exports

den 21. mai 2019

Les mer

Vulog and Groupe Renault announce new partnership

den 21. mai 2019

Les mer

Tata Motors to phase out multi-seater people carriers

den 21. mai 2019

Les mer

Ford to cut 7,000 jobs, 10% of global salaried staff

den 21. mai 2019

Les mer

Tata Motors consolidated Q4 net profit nearly halves to Rs 1,117 crore

den 21. mai 2019

Les mer

General Motors Unveils All-New Electronic Platform

den 20. mai 2019

Les mer

Free2Move Lease now offering Vauxhall cars and vans

den 20. mai 2019

Les mer

Domestic car sales falls 17 percent in April

den 19. mai 2019

Les mer

Mitsubishi Motors chief Masuko to leave CEO post

den 18. mai 2019

Les mer

Citroen sets 1.5 million units production target by 2021-22

den 17. mai 2019

Les mer