Regelverk

Et svært omfattende regelverk styrer det meste av bilers konstruksjon, selvsagt særlig sikkerhets- og miljøegenskaper, men også f.eks. vekter og dimensjoner (særlig for tunge kjøretøyer). Bilprodusentene er nødt til å forholde seg nøye til dette regelverket for å få godkjent / typegodkjent sine produkter, men er samtidig med på å utforme regelverket i nært samarbeid med myndigheter.

I Europa er det gjerne “Economic Comission for Europe” (ECE) – en del av FN-systemet – som legger standardene for kjøretøytekniske krav. ECE omfatter hele Europa, også utenfor EU, og er i tillegg gradvis i ferd med å bli et globalt forum for harmonisering av kjøretøybestemmelser verdensdelene imellom. Imidlertid er det fortsatt klare forskjeller mellom USA, Japan og Europa hva gjelder f.eks. avgasskrav, krav til bremser, kollisjonskrav osv. Dette innebærer tekniske handelshindre, noe som fordyrer bilprodusentenes produktutvikling, men som samtidig kan ha sine årsaker i handelspolitikk / proteksjonisme. Det arbeides jevnt og trutt for global harmonisering av kjøretøybestemmelser.

EU benytter ECE-reguleringene som basis for sine direktiver og forordninger.

Norge adopterer alle kjøretøyrelaterte bestemmelser fra EU gjennom EØS-avtalen. Disse tas inn i f.eks. den norske Kjøretøyforskriften og andre norske forskrifter.

Her er noen viktige linker:

ECE-reguleringer
EU-direktiver
Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil
Kjøretøyforskriften
Forskrift om bruk av kjøretøy
Forskrift om kjøretøyverksteder
Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy
Forskrift om kjøre- og hviletid
Forskrift om landtransport av farlig gods (ADR-forskriften)
Forskrift om engangsavgift på motorvogner

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Audi A6 blir ladbar 21. oktober 2019
    Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
  • Kanonavslutning for Dennis Hauger 21. oktober 2019
    Han sikret seg mesterskapstittelen allerede for to uker siden, men det hindret ikke Dennis Hauger i å gjøre en imponerende sesongavslutning på Monza i helgen.
  • Hyundai utvikler el-racer 19. oktober 2019
    Hyundai Veloster N ETCR skal delta i en helt ny serie som starter neste sesong. Nå har bilen gjennomført sin første banetest.
  • På første klasse 18. oktober 2019
    NETTKJØRT: Vi har kjørt BMW 7-serie som ladbar hybrid. En mer komfortabel bil skal du lete lenge etter.
  • Tyrigrava blir perlen for bil- og MC-folket 17. oktober 2019
    Tyrigrava rustes opp og fasade-endres tilbake til opprinnelig 1930-tallets funkisstil. Pris rundt 10 millioner kroner. Da kommer millionen fra Kulturminnefondet godt med.

Internasjonale bilnyheter

Renault Chairman Sets Ambitious Goal for Troubled Nissan Alliance 

den 22. oktober 2019

Les mer

Tata Motors partners with Orix India for priority test drives

den 22. oktober 2019

Les mer

Electric cars to get green number plates under government plan

den 22. oktober 2019

Les mer

Toyota: We are no longer just a car-maker

den 22. oktober 2019

Les mer

The 46th Tokyo Motor Show 2019: Events and Programs News Update

den 22. oktober 2019

Les mer

Hyundai Motor shifts into China luxury car market

den 21. oktober 2019

Les mer

Volkswagen China deliveries down 2.8 pct in first nine months

den 21. oktober 2019

Les mer

BMW open for new partners in mobility services venture, CEO tells paper

den 21. oktober 2019

Les mer

Hyundai Motor develops AI-based autonomous driving technology

den 21. oktober 2019

Les mer

General Motors collaborates with US Army for automotive cybersecurity

den 21. oktober 2019

Les mer