Regelverk

Et svært omfattende regelverk styrer det meste av bilers konstruksjon, selvsagt særlig sikkerhets- og miljøegenskaper, men også f.eks. vekter og dimensjoner (særlig for tunge kjøretøyer). Bilprodusentene er nødt til å forholde seg nøye til dette regelverket for å få godkjent / typegodkjent sine produkter, men er samtidig med på å utforme regelverket i nært samarbeid med myndigheter.

I Europa er det gjerne “Economic Comission for Europe” (ECE) – en del av FN-systemet – som legger standardene for kjøretøytekniske krav. ECE omfatter hele Europa, også utenfor EU, og er i tillegg gradvis i ferd med å bli et globalt forum for harmonisering av kjøretøybestemmelser verdensdelene imellom. Imidlertid er det fortsatt klare forskjeller mellom USA, Japan og Europa hva gjelder f.eks. avgasskrav, krav til bremser, kollisjonskrav osv. Dette innebærer tekniske handelshindre, noe som fordyrer bilprodusentenes produktutvikling, men som samtidig kan ha sine årsaker i handelspolitikk / proteksjonisme. Det arbeides jevnt og trutt for global harmonisering av kjøretøybestemmelser.

EU benytter ECE-reguleringene som basis for sine direktiver og forordninger.

Norge adopterer alle kjøretøyrelaterte bestemmelser fra EU gjennom EØS-avtalen. Disse tas inn i f.eks. den norske Kjøretøyforskriften og andre norske forskrifter.

Her er noen viktige linker:

ECE-reguleringer
EU-direktiver
Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil
Kjøretøyforskriften
Forskrift om bruk av kjøretøy
Forskrift om kjøretøyverksteder
Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy
Forskrift om kjøre- og hviletid
Forskrift om landtransport av farlig gods (ADR-forskriften)
Forskrift om engangsavgift på motorvogner

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 13. desember 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020 13. desember 2019
    Peugeot e-2008 kommer til å bli Peugeots viktigste bilmodell i Norge i 2020. Jeg skal forsøke å gi et oversiktlig svar på hvorfor.
  • Ladbar framtid for Peugeot i vekst 13. desember 2019
    Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
  • El-prisbombe 12. desember 2019
    MGs historie er proppet med sportslighet, men pris blir viktigste kampvåpen når det norske elbilmarkedet nå angripes med kompakt-SUV-en MG ZS EV.
  • Norsk MG-distributør på plass 12. desember 2019
    Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen Group again delivers more vehicles in November

den 13. desember 2019

Volkswagen Group again delivers more vehLes mer

Hyundai Motor, Grab partner on EV-based car hailing service in Indonesia

den 13. desember 2019

Hyundai Motor, Grab partner on EV-basedLes mer

Subaru CEO expects record U.S. sales in 2020 despite market slowdown

den 13. desember 2019

Subaru CEO expects record U.S. sales inLes mer

Michael Manley of FCA elected ACEA President for 2020

den 12. desember 2019

new President. As of January 2020, Mr MaLes mer

Mazda to invest in its Thai joint venture post BT-50

den 12. desember 2019

Mazda to invest in its Thai joint venturLes mer

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super Carry mini truck in three years

den 12. desember 2019

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super CarLes mer

China auto sales expected to drop by 2% in 2020 – industry association

den 12. desember 2019

‘s top auto industry body said on ThursdLes mer

Groupe PSA signs deal with Pod Point

den 12. desember 2019

Groupe PSA signs deal with Pod PointLes mer

Investment Board Approves Vehicle Assembling Plant of KIA and Hyundai

den 12. desember 2019

Investment Board Approves Vehicle AssembLes mer

BMW buys 540 million euros worth of lithium in Australia

den 11. desember 2019

on an industrial scale and does not haveLes mer