Regelverk

Et svært omfattende regelverk styrer det meste av bilers konstruksjon, selvsagt særlig sikkerhets- og miljøegenskaper, men også f.eks. vekter og dimensjoner (særlig for tunge kjøretøyer). Bilprodusentene er nødt til å forholde seg nøye til dette regelverket for å få godkjent / typegodkjent sine produkter, men er samtidig med på å utforme regelverket i nært samarbeid med myndigheter.

I Europa er det gjerne «Economic Comission for Europe» (ECE) – en del av FN-systemet – som legger standardene for kjøretøytekniske krav. ECE omfatter hele Europa, også utenfor EU, og er i tillegg gradvis i ferd med å bli et globalt forum for harmonisering av kjøretøybestemmelser verdensdelene imellom. Imidlertid er det fortsatt klare forskjeller mellom USA, Japan og Europa hva gjelder f.eks. avgasskrav, krav til bremser, kollisjonskrav osv. Dette innebærer tekniske handelshindre, noe som fordyrer bilprodusentenes produktutvikling, men som samtidig kan ha sine årsaker i handelspolitikk / proteksjonisme. Det arbeides jevnt og trutt for global harmonisering av kjøretøybestemmelser.

EU benytter ECE-reguleringene som basis for sine direktiver og forordninger.

Norge adopterer alle kjøretøyrelaterte bestemmelser fra EU gjennom EØS-avtalen. Disse tas inn i f.eks. den norske Kjøretøyforskriften og andre norske forskrifter.

Her er noen viktige linker:

ECE-reguleringer
EU-direktiver
Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil
Kjøretøyforskriften
Forskrift om bruk av kjøretøy
Forskrift om kjøretøyverksteder
Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy
Forskrift om kjøre- og hviletid
Forskrift om landtransport av farlig gods (ADR-forskriften)
Forskrift om engangsavgift på motorvogner

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Bobla 80 – helt glemt 19. juli 2018
    Bilverdenen er full av merkelige jubileer. Minst fire ikoner fyller 70: Land Rover, Porsche, 2 CV og Jaguars XK-serie. Alt feires. Men Bobla 80 er det fullstendig lokk på.
  • Amerikanske muskler 19. juli 2018
    Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
  • To som står for en støyt 18. juli 2018
    To nye kollisjonstester er offentliggjort fra EuroNCAP. Begge med eksemplariske resultater.
  • Lanseringskalender 2018 18. juli 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Opels nye ansikt 17. juli 2018
    Nå skal også Opel ha oss til å interessere oss for noe vi ikke aner hva er. Et nytt designspråk!

Internasjonale bilnyheter

Groupe PSA: Multi-Brand Network Euro Repar Car Service Launched in Morocco

den 19. juli 2018

Les mer

Volvo Cars profit up 39%; still sees record sales

den 19. juli 2018

Les mer

Jaguar Land Rover gets approval for huge Coventry expansion

den 19. juli 2018

Les mer

Tata Motors to supply electric vehicles to Cognizant

den 18. juli 2018

Les mer

Volkswagen enjoys record-breaking first half of 2018, delivering 5.5mn vehicles

den 18. juli 2018

Les mer

Ford India deliver one-millionth car to its customer

den 17. juli 2018

Les mer

Ashok Leyland Q1 profit surges 232% YoY to Rs 370 crore, beats estimates

den 17. juli 2018

Les mer

Automobili Pininfarina Launches Luxury Car Portfolio

den 16. juli 2018

Les mer

Renault sales hit new record on emerging-market demand

den 16. juli 2018

Les mer

Renault becomes auto partner of Paris Saint-Germain

den 16. juli 2018

Les mer