Regelverk

Et svært omfattende regelverk styrer det meste av bilers konstruksjon, selvsagt særlig sikkerhets- og miljøegenskaper, men også f.eks. vekter og dimensjoner (særlig for tunge kjøretøyer). Bilprodusentene er nødt til å forholde seg nøye til dette regelverket for å få godkjent / typegodkjent sine produkter, men er samtidig med på å utforme regelverket i nært samarbeid med myndigheter.

I Europa er det gjerne “Economic Comission for Europe” (ECE) – en del av FN-systemet – som legger standardene for kjøretøytekniske krav. ECE omfatter hele Europa, også utenfor EU, og er i tillegg gradvis i ferd med å bli et globalt forum for harmonisering av kjøretøybestemmelser verdensdelene imellom. Imidlertid er det fortsatt klare forskjeller mellom USA, Japan og Europa hva gjelder f.eks. avgasskrav, krav til bremser, kollisjonskrav osv. Dette innebærer tekniske handelshindre, noe som fordyrer bilprodusentenes produktutvikling, men som samtidig kan ha sine årsaker i handelspolitikk / proteksjonisme. Det arbeides jevnt og trutt for global harmonisering av kjøretøybestemmelser.

EU benytter ECE-reguleringene som basis for sine direktiver og forordninger.

Norge adopterer alle kjøretøyrelaterte bestemmelser fra EU gjennom EØS-avtalen. Disse tas inn i f.eks. den norske Kjøretøyforskriften og andre norske forskrifter.

Her er noen viktige linker:

ECE-reguleringer
EU-direktiver
Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil
Kjøretøyforskriften
Forskrift om bruk av kjøretøy
Forskrift om kjøretøyverksteder
Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy
Forskrift om kjøre- og hviletid
Forskrift om landtransport av farlig gods (ADR-forskriften)
Forskrift om engangsavgift på motorvogner

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Vellykket Rally Grimstad 24. august 2019
    KNA Rally Grimstad har med det første rene NM-asfalt rally på ti år igjen satt nye rekorder med startende rallybiler, flere deltagere og flere tilskuere enn noensinne før.
  • Kinesisk elbil hos norsk importør 24. august 2019
    Denne elbilen fra Kina sto i bakgården hos en norsk bilimportør.
  • Uvanlig rekord for Porsche 23. august 2019
    Gotland Ring er en spennende bane jeg har kjørt mange runder på. Nå har Porsche vært der, og satt en rekord som kan bli stående lenge.
  • Nå kommer ladbar A og B 23. august 2019
    For første gang lanserer Mercedes ladbare hybrider i A- og B-Klassen. Og de får en elektrisk rekkevidde som gjør dem attraktive for mange.
  • Elektrisk rallybil 22. august 2019
    Selvsagt måtte det komme – Opel tar med seg en rallyrigget Corsa-e til Frankurt neste måned.

Internasjonale bilnyheter

Toyota provides diverse mobility for Tokyo 2020, including a full line-up of electrified vehicles

den 23. august 2019

Les mer

Expansion of electric charging stations at Volkswagen’s German sites begins

den 22. august 2019

Les mer

Ford names new president for Changan Ford China JV

den 22. august 2019

Les mer

Renault begins online sales in Russia with Yandex

den 22. august 2019

Les mer

Volkswagen on electric vehicle offensive in South Africa

den 22. august 2019

Les mer

Toyota selects approx. 240 athletes from 43 countries/areas as “global team Toyota Athletes” on road to Tokyo 2020

den 22. august 2019

Les mer

Australian car sales are picking up speed, as tax cuts and falling interest rates begin to fuel the economy

den 22. august 2019

Les mer

China's Geely posts 40% slump in first-half profit, sees uncertain demand outlook

den 21. august 2019

Les mer

FAW-Volkswagen opens new proving ground in northeast China

den 21. august 2019

Les mer

Maruti Suzuki goes greener with environment friendly BS6 compliant vehicles

den 21. august 2019

Les mer