Regelverk

Et svært omfattende regelverk styrer det meste av bilers konstruksjon, selvsagt særlig sikkerhets- og miljøegenskaper, men også f.eks. vekter og dimensjoner (særlig for tunge kjøretøyer). Bilprodusentene er nødt til å forholde seg nøye til dette regelverket for å få godkjent / typegodkjent sine produkter, men er samtidig med på å utforme regelverket i nært samarbeid med myndigheter.

I Europa er det gjerne «Economic Comission for Europe» (ECE) – en del av FN-systemet – som legger standardene for kjøretøytekniske krav. ECE omfatter hele Europa, også utenfor EU, og er i tillegg gradvis i ferd med å bli et globalt forum for harmonisering av kjøretøybestemmelser verdensdelene imellom. Imidlertid er det fortsatt klare forskjeller mellom USA, Japan og Europa hva gjelder f.eks. avgasskrav, krav til bremser, kollisjonskrav osv. Dette innebærer tekniske handelshindre, noe som fordyrer bilprodusentenes produktutvikling, men som samtidig kan ha sine årsaker i handelspolitikk / proteksjonisme. Det arbeides jevnt og trutt for global harmonisering av kjøretøybestemmelser.

EU benytter ECE-reguleringene som basis for sine direktiver og forordninger.

Norge adopterer alle kjøretøyrelaterte bestemmelser fra EU gjennom EØS-avtalen. Disse tas inn i f.eks. den norske Kjøretøyforskriften og andre norske forskrifter.

Her er noen viktige linker:

ECE-reguleringer
EU-direktiver
Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil
Kjøretøyforskriften
Forskrift om bruk av kjøretøy
Forskrift om kjøretøyverksteder
Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy
Forskrift om kjøre- og hviletid
Forskrift om landtransport av farlig gods (ADR-forskriften)
Forskrift om engangsavgift på motorvogner

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Hybrid-offensiv fra Peugeot 24. september 2018
    Peugeot satser offensivt på ladbare hybrider og lanserer flere nye modeller når bilutstillingen i Paris åpner neste uke.
  • Tøff helg, men lys i tunnelen 24. september 2018
    Stian Paulsen er ikke fornøyd med egen innsats i helgens to løp på Monza. Men fremtiden ser han nå litt lysere på.
  • Vrien helg for Nakken 24. september 2018
    Etter å ha tatt sin første pallplass i forrige runde, var Marius Nakken optimistisk foran de avsluttende løpene i Carrera Cup Deutschland. Dessverre ble det ingen optimal helg.
  • Hat-trick til Møller Bil Motorsport 24. september 2018
    Møller Bil Motorsport vant sitt tredje strake løp i TCR-klassen under lørdagens sjuende runde i det tyske langdistansemesterskapet VLN på Nürburgring.
  • Ferrari overrasker 24. september 2018
    Nye spesialmodeller og et nytt ben å stå på – Ferrari dukker plutselig opp med flere overraskelser.

Internasjonale bilnyheter

Mitsubishi Fuso to introduce Level 2 automated driving features in Super Great heavy-duty truck in 2019

den 21. september 2018

Les mer

Mazda Motor : Japanese automakers Toyota, Mazda to build joint plant in US | MarketScreener

den 21. september 2018

Les mer

Daimler opens Immendingen Test and Technology Centre

den 20. september 2018

Les mer

Aston Martin speeds ahead with up to $6.7 billion October IPO

den 20. september 2018

Les mer

Groupe PSA wins the 2019 International Van Of The Year (ivoty) award for its new generation of C-Vans

den 19. september 2018

Les mer

Ford opens new regional business centre in Budapest

den 19. september 2018

Les mer

VW's Truck Unit, China's CNHTC Group to Form New Joint Venture

den 18. september 2018

Les mer

Google partners with Renault-Nissan-Mitsubishi to put Android into millions of vehicles

den 18. september 2018

Les mer

Ashok Leyland wins another order for 200 Single Decker buses in Bangladesh

den 18. september 2018

Les mer

India playing leading role in lowering global emissions: Anand Mahindra

den 14. september 2018

Les mer