Konkurranserettslige retningslinjer

Konkurranserettslige retningslinjer for møter o.l. i Bilimportørenes Landsforening (BIL) 

BIL er den norske interesseorganisasjonen for personbil-, varebil-, lastebil- og bussimportører som er fabrikkrepresentanter. BIL har som sitt fremste formål å drive myndighetsdialog for å påvirke bilbransjens overordnede og generelle rammebetingelser. I videste forstand dreier dette seg om alt fra tekniske og trafikale bestemmelser til skatter og avgifter på kjøretøyer. 

BIL har også et viktig formål i å fremme bransjens interesser og være premissleverandør innenfor nye områder. Eksempel på dette er sikkerhets-, miljø- og klimaspørsmål, der BIL er en viktig relasjonsbygger i dialogen mellom myndigheter, politikere, forskningsinstitusjoner, bilprodusenter og media. I tillegg til eksterne oppgaver, er BIL selvsagt en aktiv part i å arbeide for god forretningsskikk og generell regeletterlevelse i bransjen. 

Videre har BIL som oppgave å bevare og styrke den faglige kontakten mellom medlemmene. Dette skjer gjennom en tett dialog og hyppig informasjon om bransjespørsmål som det er naturlig og akseptabelt at en interesseorganisasjon befatter seg med. 

BIL er innforstått med og ønsker å minne dets medlemmer om at konkurranseloven setter enkelte begrensninger for hva vi kan diskutere, hva vi kan enes om og hvilke anbefalinger vi kan eller ikke kan gi. Konkurranseloven § 10 sier at: 

«Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt» 

BIL er i denne sammenheng å regne som en sammenslutning av foretak, og det er viktig å være klar over at også ikke-bindende anbefalinger, etter omstendighetene, kan sees på som «beslutninger» under konkurranseloven. 

BIL skal følge konkurransereglene, og vi skal legge til rette for at også våre medlemsbedrifter overholder konkurransereglene. Ikke bare er vi opptatt av å unngå brudd på konkurransereglene, men vi ønsker også å unngå enhver handling som er egnet til å vekke mistanke om eller at det kan stilles spørsmåltegn om brudd på regelverket. 

Vi har derfor utarbeidet følgende retningslinjer som vi følger. Det forventes at våre medlemsbedrifter også følger disse. 

 

7 REGLER FOR MØTER I BIL 

  1. 1. Møter i BIL skal gjennomføres etter en på forhånd fastsatt dagsorden og protokoll som dokumenterer hva som behandles i alle BILs fora. 
  2. 2. Dagsordener, referater og andre vesentlige dokumenter skal lagres og arkiveres. 
  3. 3. Konfidensiell og/eller konkurransesensitiv informasjon skal ikke diskuteres, eller på andre måter utveksles. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
    • Planlagte fremtidige justeringer av priser, prisforskjeller, marginer, rabatter, kredittvilkår m.m. med unntak av å peke på gjeldende, veiledende prislister og andre standardvilkår som benyttes overfor sluttkunder.
    • Enkeltstående, bedriftsspesifikke opplysninger som ligger til grunn for kostnader, marginer, produksjon, allokering av produksjonskvoter og landkvoter, interne salgs- og markedsplaner m.m.
    • Individuelle medlemsbedrifters planer vedr. design, produksjon, distribusjon eller markedsføring av spesifikke produkter, inkl. foreslåtte / planlagte territorielle avgrensninger eller kunder.
    • Ekstra varsomhet må utvises ved benchmarking av reparasjonstider, normtider, goodwill o.l., f.eks. i service- og ettersalgsmarkedet. Her må det vurderes hvorvidt data skal aggregeres og anonymiseres, og eventuelt bearbeides og fremlegges via ekstern tredjepart. BIL vil sørge for å vurdere dette på forhånd i samråd med juridisk ekspertise. 
    • Et foretaks tilbud o.l. ved innkjøp av produkter, eller et foretaks adferd i anbudskonkurranser . 
    • Spørsmål som berører faktiske eller potensielle individuelle leverandører eller kunder og som kan ha innvirkning gjennom å utelukke disse fra markeder m.m. 
    • Svartelisting eller boikott av kunder eller leverandører. 
    • Kunder og kundevilkår, inkludert markedsandeler som ikke ellers er offentlig tilgjengelig. 
    • Fremtidige markedsstrategier.
  4. I BIL verken inngår eller deltar vi i noen avtale, beslutning eller samordnet opptreden (hverken skriftlig eller muntlig), diskusjon eller forslag om fordeling av markeder, kunder eller produkter, eller ellers diskuterer det enkelte medlems individuelle forretningsstrategier. Dersom opplysninger eventuelt er offentlig tilgjengelige kan disse gjengis, men skal ikke diskuteres. Ei heller skal det gjøres anbefalinger om disse. 
  5. Alle deltakere på møter, inkludert i uformelle rammer, har ansvar for at diskusjoner og informasjonsutveksling holder seg innen for lovlige rammer. Alle har en aktiv plikt til å si fra dersom noe ikke bør tas opp, eventuelt stille spørsmål om dette. 
  6. Enhver diskusjon eller møteaktivitet som kan tenkes å bryte med denne sjekklisten og/eller konkurranseretten, skal avbrytes. Ved tvilstilfeller skal slike aktiviteter bli vurdert av rådgiver eller jurist før evt. videre diskusjoner. Du skal selv ikke delta i diskusjoner som kan tenkes å være i strid med konkurranseretten, og om nødvendig få protokollført at du ikke deltar. Alle overtredelser skal rapporteres til BIL.
  7. Den enkelte medlemsbedrift har selvstendig ansvar for å innrette seg til og følge det til enhver tid gjeldende konkurranseregelverk, i tillegg til disse retningslinjene.

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 28. januar 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Oppfrisket Smart 28. januar 2020
    Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
  • Stadig mer elektrisk 28. januar 2020
    Så godt som alle bilprodusenter har uttalte mål om elektrifisering. BMW er blant dem som er kommet lengst.
  • Så dyr blir nye Land Rover Defender 24. januar 2020
    Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
  • Audi RS5 24. januar 2020
    PRØVEKJØRT: Audi RS er som skapt for Autobahn og norske fylkesveier, men politisk ukorrekt som få.

Internasjonale bilnyheter

Maruti reports 5.1% increase in net profit in December quarter

den 28. januar 2020

Maruti reports 5.1% increase in net profLes mer

Proton Motor receives new order to equip garbage collection vehicles with hydrogen fuel cell systems

den 28. januar 2020

Proton Motor receives new order to equipLes mer

Traton brands MAN, Scania, and Volkswagen Caminhões e Ônibus sold 242,200 vehicles in 2019

den 28. januar 2020

Traton brands MAN, Scania, and VolkswageLes mer

EU Commercial Vehicle Sales Up in 2019 – Lube Report EMEA

den 28. januar 2020

seventh consecutive year of growth, accoLes mer

Nissan to launch one new product every year to grow volumes

den 27. januar 2020

Nissan to launch one new product every yLes mer

Hyundai Motor To Produce Hydrogen Commercial Cars In China

den 27. januar 2020

Hyundai Motor To Produce Hydrogen CommerLes mer

Eyeing leadership position in electric vehicle segment: Tata Motors

den 27. januar 2020

Eyeing leadership position in electric vLes mer

Hyundai and Kia invest into Arrival, an electric delivery vehicle startup

den 27. januar 2020

Hyundai and Kia invest into Arrival, anLes mer

Renault partners with The Care Trust

den 26. januar 2020

Renault partners with The Care TrustLes mer

Automotive Steering Wheel Market Positive Long-term Growth Outlook 2018-2026

den 26. januar 2020

market growth. According to China AssociLes mer