Select Page

Konkurranserettslige retningslinjer

Konkurranserettslige retningslinjer for møter o.l. i Bilimportørenes Landsforening (BIL) 

BIL er den norske interesseorganisasjonen for personbil-, varebil-, lastebil- og bussimportører som er fabrikkrepresentanter. BIL har som sitt fremste formål å drive myndighetsdialog for å påvirke bilbransjens overordnede og generelle rammebetingelser. I videste forstand dreier dette seg om alt fra tekniske og trafikale bestemmelser til skatter og avgifter på kjøretøyer. 

BIL har også et viktig formål i å fremme bransjens interesser og være premissleverandør innenfor nye områder. Eksempel på dette er sikkerhets-, miljø- og klimaspørsmål, der BIL er en viktig relasjonsbygger i dialogen mellom myndigheter, politikere, forskningsinstitusjoner, bilprodusenter og media. I tillegg til eksterne oppgaver, er BIL selvsagt en aktiv part i å arbeide for god forretningsskikk og generell regeletterlevelse i bransjen. 

Videre har BIL som oppgave å bevare og styrke den faglige kontakten mellom medlemmene. Dette skjer gjennom en tett dialog og hyppig informasjon om bransjespørsmål som det er naturlig og akseptabelt at en interesseorganisasjon befatter seg med. 

BIL er innforstått med og ønsker å minne dets medlemmer om at konkurranseloven setter enkelte begrensninger for hva vi kan diskutere, hva vi kan enes om og hvilke anbefalinger vi kan eller ikke kan gi. Konkurranseloven § 10 sier at: 

«Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt» 

BIL er i denne sammenheng å regne som en sammenslutning av foretak, og det er viktig å være klar over at også ikke-bindende anbefalinger, etter omstendighetene, kan sees på som «beslutninger» under konkurranseloven. 

BIL skal følge konkurransereglene, og vi skal legge til rette for at også våre medlemsbedrifter overholder konkurransereglene. Ikke bare er vi opptatt av å unngå brudd på konkurransereglene, men vi ønsker også å unngå enhver handling som er egnet til å vekke mistanke om eller at det kan stilles spørsmåltegn om brudd på regelverket. 

Vi har derfor utarbeidet følgende retningslinjer som vi følger. Det forventes at våre medlemsbedrifter også følger disse. 

 

7 REGLER FOR MØTER I BIL 

  1. 1. Møter i BIL skal gjennomføres etter en på forhånd fastsatt dagsorden og protokoll som dokumenterer hva som behandles i alle BILs fora. 
  2. 2. Dagsordener, referater og andre vesentlige dokumenter skal lagres og arkiveres. 
  3. 3. Konfidensiell og/eller konkurransesensitiv informasjon skal ikke diskuteres, eller på andre måter utveksles. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
    • Planlagte fremtidige justeringer av priser, prisforskjeller, marginer, rabatter, kredittvilkår m.m. med unntak av å peke på gjeldende, veiledende prislister og andre standardvilkår som benyttes overfor sluttkunder.
    • Enkeltstående, bedriftsspesifikke opplysninger som ligger til grunn for kostnader, marginer, produksjon, allokering av produksjonskvoter og landkvoter, interne salgs- og markedsplaner m.m.
    • Individuelle medlemsbedrifters planer vedr. design, produksjon, distribusjon eller markedsføring av spesifikke produkter, inkl. foreslåtte / planlagte territorielle avgrensninger eller kunder.
    • Ekstra varsomhet må utvises ved benchmarking av reparasjonstider, normtider, goodwill o.l., f.eks. i service- og ettersalgsmarkedet. Her må det vurderes hvorvidt data skal aggregeres og anonymiseres, og eventuelt bearbeides og fremlegges via ekstern tredjepart. BIL vil sørge for å vurdere dette på forhånd i samråd med juridisk ekspertise. 
    • Et foretaks tilbud o.l. ved innkjøp av produkter, eller et foretaks adferd i anbudskonkurranser . 
    • Spørsmål som berører faktiske eller potensielle individuelle leverandører eller kunder og som kan ha innvirkning gjennom å utelukke disse fra markeder m.m. 
    • Svartelisting eller boikott av kunder eller leverandører. 
    • Kunder og kundevilkår, inkludert markedsandeler som ikke ellers er offentlig tilgjengelig. 
    • Fremtidige markedsstrategier.
  4. I BIL verken inngår eller deltar vi i noen avtale, beslutning eller samordnet opptreden (hverken skriftlig eller muntlig), diskusjon eller forslag om fordeling av markeder, kunder eller produkter, eller ellers diskuterer det enkelte medlems individuelle forretningsstrategier. Dersom opplysninger eventuelt er offentlig tilgjengelige kan disse gjengis, men skal ikke diskuteres. Ei heller skal det gjøres anbefalinger om disse. 
  5. Alle deltakere på møter, inkludert i uformelle rammer, har ansvar for at diskusjoner og informasjonsutveksling holder seg innen for lovlige rammer. Alle har en aktiv plikt til å si fra dersom noe ikke bør tas opp, eventuelt stille spørsmål om dette. 
  6. Enhver diskusjon eller møteaktivitet som kan tenkes å bryte med denne sjekklisten og/eller konkurranseretten, skal avbrytes. Ved tvilstilfeller skal slike aktiviteter bli vurdert av rådgiver eller jurist før evt. videre diskusjoner. Du skal selv ikke delta i diskusjoner som kan tenkes å være i strid med konkurranseretten, og om nødvendig få protokollført at du ikke deltar. Alle overtredelser skal rapporteres til BIL.
  7. Den enkelte medlemsbedrift har selvstendig ansvar for å innrette seg til og følge det til enhver tid gjeldende konkurranseregelverk, i tillegg til disse retningslinjene.

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Noe du lurer på om Toyota RAV4? 21. januar 2019
    Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
  • Detroit 2019 21. januar 2019
    Bilbyen Detroit innleder hvert år bilutstillings-kalenderen. Vi presenterer de viktigste nyheter.
  • Infiniti konsept baner vei for el-SUV 21. januar 2019
    Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
  • Henning Solberg i NM-ledelse 20. januar 2019
    I år som i fjor var det russiske Nikolay Gryazin som var raskest under NM-åpningen i rally som ble kjørt i Sigdal lørdag. Men i NM-sammenheng ble det full poengpott til Henning Solberg.
  • Imponerende debut for Oliver Solberg 20. januar 2019
    I sitt første løp med ny bil og ny kartleser imponerte Oliver Solberg med å kjøre inn til totalseier i latviske Rallijs Aluksne.

Internasjonale bilnyheter

Toyota Motor : and Panasonic plan to produce electric car batteries at joint venture in 2020

den 21. januar 2019

Les mer

European power firms aim to harness electric car batteries

den 21. januar 2019

Les mer

Maruti Suzuki aims to tap startup ecosystem with Mobility & Automobile Innovation Lab

den 21. januar 2019

Les mer

Skoda opens new Technology Centre in Pune

den 21. januar 2019

Les mer

Hyundai and KIA to get world first multi-accident airbag

den 21. januar 2019

Les mer

Small electric cars may be unaffordable for some – VW chairman to newspaper

den 20. januar 2019

Les mer

Renault : targets 2019 sales growth after a 3.2 percent gain in 2018

den 18. januar 2019

Les mer

Suzuki Motor starts production at 2nd Gujarat Plant, rolls out Swift model

den 18. januar 2019

Les mer

PSA opens new Polish assembly line

den 18. januar 2019

Les mer

Ford Motor reshaping overseas operations and strengthening North America

den 18. januar 2019

Les mer