Konkurranserettslige retningslinjer

Konkurranserettslige retningslinjer for møter o.l. i Bilimportørenes Landsforening (BIL) 

BIL er den norske interesseorganisasjonen for personbil-, varebil-, lastebil- og bussimportører som er fabrikkrepresentanter. BIL har som sitt fremste formål å drive myndighetsdialog for å påvirke bilbransjens overordnede og generelle rammebetingelser. I videste forstand dreier dette seg om alt fra tekniske og trafikale bestemmelser til skatter og avgifter på kjøretøyer. 

BIL har også et viktig formål i å fremme bransjens interesser og være premissleverandør innenfor nye områder. Eksempel på dette er sikkerhets-, miljø- og klimaspørsmål, der BIL er en viktig relasjonsbygger i dialogen mellom myndigheter, politikere, forskningsinstitusjoner, bilprodusenter og media. I tillegg til eksterne oppgaver, er BIL selvsagt en aktiv part i å arbeide for god forretningsskikk og generell regeletterlevelse i bransjen. 

Videre har BIL som oppgave å bevare og styrke den faglige kontakten mellom medlemmene. Dette skjer gjennom en tett dialog og hyppig informasjon om bransjespørsmål som det er naturlig og akseptabelt at en interesseorganisasjon befatter seg med. 

BIL er innforstått med og ønsker å minne dets medlemmer om at konkurranseloven setter enkelte begrensninger for hva vi kan diskutere, hva vi kan enes om og hvilke anbefalinger vi kan eller ikke kan gi. Konkurranseloven § 10 sier at: 

«Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt» 

BIL er i denne sammenheng å regne som en sammenslutning av foretak, og det er viktig å være klar over at også ikke-bindende anbefalinger, etter omstendighetene, kan sees på som «beslutninger» under konkurranseloven. 

BIL skal følge konkurransereglene, og vi skal legge til rette for at også våre medlemsbedrifter overholder konkurransereglene. Ikke bare er vi opptatt av å unngå brudd på konkurransereglene, men vi ønsker også å unngå enhver handling som er egnet til å vekke mistanke om eller at det kan stilles spørsmåltegn om brudd på regelverket. 

Vi har derfor utarbeidet følgende retningslinjer som vi følger. Det forventes at våre medlemsbedrifter også følger disse. 

 

7 REGLER FOR MØTER I BIL 

  1. 1. Møter i BIL skal gjennomføres etter en på forhånd fastsatt dagsorden og protokoll som dokumenterer hva som behandles i alle BILs fora. 
  2. 2. Dagsordener, referater og andre vesentlige dokumenter skal lagres og arkiveres. 
  3. 3. Konfidensiell og/eller konkurransesensitiv informasjon skal ikke diskuteres, eller på andre måter utveksles. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
    • Planlagte fremtidige justeringer av priser, prisforskjeller, marginer, rabatter, kredittvilkår m.m. med unntak av å peke på gjeldende, veiledende prislister og andre standardvilkår som benyttes overfor sluttkunder.
    • Enkeltstående, bedriftsspesifikke opplysninger som ligger til grunn for kostnader, marginer, produksjon, allokering av produksjonskvoter og landkvoter, interne salgs- og markedsplaner m.m.
    • Individuelle medlemsbedrifters planer vedr. design, produksjon, distribusjon eller markedsføring av spesifikke produkter, inkl. foreslåtte / planlagte territorielle avgrensninger eller kunder.
    • Ekstra varsomhet må utvises ved benchmarking av reparasjonstider, normtider, goodwill o.l., f.eks. i service- og ettersalgsmarkedet. Her må det vurderes hvorvidt data skal aggregeres og anonymiseres, og eventuelt bearbeides og fremlegges via ekstern tredjepart. BIL vil sørge for å vurdere dette på forhånd i samråd med juridisk ekspertise. 
    • Et foretaks tilbud o.l. ved innkjøp av produkter, eller et foretaks adferd i anbudskonkurranser . 
    • Spørsmål som berører faktiske eller potensielle individuelle leverandører eller kunder og som kan ha innvirkning gjennom å utelukke disse fra markeder m.m. 
    • Svartelisting eller boikott av kunder eller leverandører. 
    • Kunder og kundevilkår, inkludert markedsandeler som ikke ellers er offentlig tilgjengelig. 
    • Fremtidige markedsstrategier.
  4. I BIL verken inngår eller deltar vi i noen avtale, beslutning eller samordnet opptreden (hverken skriftlig eller muntlig), diskusjon eller forslag om fordeling av markeder, kunder eller produkter, eller ellers diskuterer det enkelte medlems individuelle forretningsstrategier. Dersom opplysninger eventuelt er offentlig tilgjengelige kan disse gjengis, men skal ikke diskuteres. Ei heller skal det gjøres anbefalinger om disse. 
  5. Alle deltakere på møter, inkludert i uformelle rammer, har ansvar for at diskusjoner og informasjonsutveksling holder seg innen for lovlige rammer. Alle har en aktiv plikt til å si fra dersom noe ikke bør tas opp, eventuelt stille spørsmål om dette. 
  6. Enhver diskusjon eller møteaktivitet som kan tenkes å bryte med denne sjekklisten og/eller konkurranseretten, skal avbrytes. Ved tvilstilfeller skal slike aktiviteter bli vurdert av rådgiver eller jurist før evt. videre diskusjoner. Du skal selv ikke delta i diskusjoner som kan tenkes å være i strid med konkurranseretten, og om nødvendig få protokollført at du ikke deltar. Alle overtredelser skal rapporteres til BIL.
  7. Den enkelte medlemsbedrift har selvstendig ansvar for å innrette seg til og følge det til enhver tid gjeldende konkurranseregelverk, i tillegg til disse retningslinjene.

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • IAA Frankfurt 2019 18. september 2019
    Den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt er høstens store begivenhet for alle bilentusiaster. BilNorge.no gir deg nyhetene.
  • Røykskyer i Frankfurt 18. september 2019
    Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
  • Lanseringskalender 2019 18. september 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Ny kollisjonspute fra Hyundai 18. september 2019
    Hyundai Motor Group har utviklet en ny kollisjonspute som skal indre at fører og passasjer smeller i hverandre ved en kollisjon.
  • Nye variasjoner over A7 18. september 2019
    Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.

Internasjonale bilnyheter

Tata Motors previews new electric vehicle powertrain technology: First model in early 2020

den 19. september 2019

Les mer

Toyota to Invest R$1 Billion in its Plant in Brazil to Produce New Vehicle

den 19. september 2019

Les mer

Maruti Suzuki exports 1 millionth car from Mundra Port in Gujarat

den 19. september 2019

Les mer

Jaguar Land Rover sees another month of falling sales

den 18. september 2019

Les mer

Car registrations down in Delhi for first time in 6 years

den 18. september 2019

Les mer

Nissan and EDF Group to develop EV smart charging

den 18. september 2019

Les mer

Toyota invests $391 million in its Texas truck assembly plant

den 18. september 2019

Les mer

China Commercial Vehicle Sales Slide

den 17. september 2019

Les mer

South Africa Commercial Vehicle Sales Up in August

den 17. september 2019

Les mer

Ford To Build Futuristic Research & Engineering Center, Home To 20,000 Future Employees

den 17. september 2019

Les mer