Konkurranserettslige retningslinjer

Konkurranserettslige retningslinjer for møter o.l. i Bilimportørenes Landsforening (BIL) 

BIL er den norske interesseorganisasjonen for personbil-, varebil-, lastebil- og bussimportører som er fabrikkrepresentanter. BIL har som sitt fremste formål å drive myndighetsdialog for å påvirke bilbransjens overordnede og generelle rammebetingelser. I videste forstand dreier dette seg om alt fra tekniske og trafikale bestemmelser til skatter og avgifter på kjøretøyer. 

BIL har også et viktig formål i å fremme bransjens interesser og være premissleverandør innenfor nye områder. Eksempel på dette er sikkerhets-, miljø- og klimaspørsmål, der BIL er en viktig relasjonsbygger i dialogen mellom myndigheter, politikere, forskningsinstitusjoner, bilprodusenter og media. I tillegg til eksterne oppgaver, er BIL selvsagt en aktiv part i å arbeide for god forretningsskikk og generell regeletterlevelse i bransjen. 

Videre har BIL som oppgave å bevare og styrke den faglige kontakten mellom medlemmene. Dette skjer gjennom en tett dialog og hyppig informasjon om bransjespørsmål som det er naturlig og akseptabelt at en interesseorganisasjon befatter seg med. 

BIL er innforstått med og ønsker å minne dets medlemmer om at konkurranseloven setter enkelte begrensninger for hva vi kan diskutere, hva vi kan enes om og hvilke anbefalinger vi kan eller ikke kan gi. Konkurranseloven § 10 sier at: 

«Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt» 

BIL er i denne sammenheng å regne som en sammenslutning av foretak, og det er viktig å være klar over at også ikke-bindende anbefalinger, etter omstendighetene, kan sees på som «beslutninger» under konkurranseloven. 

BIL skal følge konkurransereglene, og vi skal legge til rette for at også våre medlemsbedrifter overholder konkurransereglene. Ikke bare er vi opptatt av å unngå brudd på konkurransereglene, men vi ønsker også å unngå enhver handling som er egnet til å vekke mistanke om eller at det kan stilles spørsmåltegn om brudd på regelverket. 

Vi har derfor utarbeidet følgende retningslinjer som vi følger. Det forventes at våre medlemsbedrifter også følger disse. 

 

7 REGLER FOR MØTER I BIL 

  1. 1. Møter i BIL skal gjennomføres etter en på forhånd fastsatt dagsorden og protokoll som dokumenterer hva som behandles i alle BILs fora. 
  2. 2. Dagsordener, referater og andre vesentlige dokumenter skal lagres og arkiveres. 
  3. 3. Konfidensiell og/eller konkurransesensitiv informasjon skal ikke diskuteres, eller på andre måter utveksles. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
    • Planlagte fremtidige justeringer av priser, prisforskjeller, marginer, rabatter, kredittvilkår m.m. med unntak av å peke på gjeldende, veiledende prislister og andre standardvilkår som benyttes overfor sluttkunder.
    • Enkeltstående, bedriftsspesifikke opplysninger som ligger til grunn for kostnader, marginer, produksjon, allokering av produksjonskvoter og landkvoter, interne salgs- og markedsplaner m.m.
    • Individuelle medlemsbedrifters planer vedr. design, produksjon, distribusjon eller markedsføring av spesifikke produkter, inkl. foreslåtte / planlagte territorielle avgrensninger eller kunder.
    • Ekstra varsomhet må utvises ved benchmarking av reparasjonstider, normtider, goodwill o.l., f.eks. i service- og ettersalgsmarkedet. Her må det vurderes hvorvidt data skal aggregeres og anonymiseres, og eventuelt bearbeides og fremlegges via ekstern tredjepart. BIL vil sørge for å vurdere dette på forhånd i samråd med juridisk ekspertise. 
    • Et foretaks tilbud o.l. ved innkjøp av produkter, eller et foretaks adferd i anbudskonkurranser . 
    • Spørsmål som berører faktiske eller potensielle individuelle leverandører eller kunder og som kan ha innvirkning gjennom å utelukke disse fra markeder m.m. 
    • Svartelisting eller boikott av kunder eller leverandører. 
    • Kunder og kundevilkår, inkludert markedsandeler som ikke ellers er offentlig tilgjengelig. 
    • Fremtidige markedsstrategier.
  4. I BIL verken inngår eller deltar vi i noen avtale, beslutning eller samordnet opptreden (hverken skriftlig eller muntlig), diskusjon eller forslag om fordeling av markeder, kunder eller produkter, eller ellers diskuterer det enkelte medlems individuelle forretningsstrategier. Dersom opplysninger eventuelt er offentlig tilgjengelige kan disse gjengis, men skal ikke diskuteres. Ei heller skal det gjøres anbefalinger om disse. 
  5. Alle deltakere på møter, inkludert i uformelle rammer, har ansvar for at diskusjoner og informasjonsutveksling holder seg innen for lovlige rammer. Alle har en aktiv plikt til å si fra dersom noe ikke bør tas opp, eventuelt stille spørsmål om dette. 
  6. Enhver diskusjon eller møteaktivitet som kan tenkes å bryte med denne sjekklisten og/eller konkurranseretten, skal avbrytes. Ved tvilstilfeller skal slike aktiviteter bli vurdert av rådgiver eller jurist før evt. videre diskusjoner. Du skal selv ikke delta i diskusjoner som kan tenkes å være i strid med konkurranseretten, og om nødvendig få protokollført at du ikke deltar. Alle overtredelser skal rapporteres til BIL.
  7. Den enkelte medlemsbedrift har selvstendig ansvar for å innrette seg til og følge det til enhver tid gjeldende konkurranseregelverk, i tillegg til disse retningslinjene.

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Formel E blir voksen 21. november 2019
    Til helgen starter den nye Formel E-sesongen. Nå er også Mercedes og Porsche om bord, det er lagt til nye løp og serien har begynt å tjene penger. Vi kan vel regne med litt ny og frisk oppmerksomhet rundt arrangementene nå.
  • Fremkommelighet på første klasse 21. november 2019
    Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
  • Fra sportsbil til SUV 21. november 2019
    Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
  • Supersprek Mini kan bli samlerobjekt 20. november 2019
    Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
  • Volkswagen viser nytt konsept 20. november 2019
    Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.

Internasjonale bilnyheter

Jaguar Land Rover chief wants alliances, not a merger

den 21. november 2019

Les mer

GM Says Fiat Chrysler Bribed Its Way to Better Labor Deal — WSJ

den 21. november 2019

Les mer

First Toyota Driving School In Odisha Is Now Open In Bhubaneshwar

den 21. november 2019

Les mer

Ford Motor (NYSE:F) Expected to Post Quarterly Sales of $37.59 Billion

den 20. november 2019

Les mer

Kia Motors Celebrates Decade of Manufacturing in Georgia

den 20. november 2019

Les mer

Japanese automakers to invest Rp 33.4 trillion in Indonesia

den 20. november 2019

Les mer

Renault could pull out of markets, ax products in strategy review

den 19. november 2019

Les mer

New British Motor Show aims to be more dynamic than others, says boss

den 19. november 2019

Les mer

12-millionth car produced in the Fiat Chrysler Automobiles factory in Tychy

den 19. november 2019

Les mer

Tata Motors Bags An Order Of 500 Electric Vehicles From Lithium Urban Technologies

den 19. november 2019

Les mer