Lading og batterisikkerhet

Lading av elbil – er det trygt?

Kort fortalt: ja. Det er allikevel noen forholdsregler som eiere av ladbare biler bør kjenne til.

Generelt om lade- og batterisikkerhet:

Ladbare biler er ikke mer brannfarlige eller utsatt for brann enn andre biler. Når vi snakker om trygghet ved lading av elbil dreier det seg i all hovedsak om å ha en trygg strømtilførsel, og ikke risiko for at det skal skje noe med bilen eller batteriet.

Lading hjemme og på tur:

Når du bruker en hurtiglader, eller saktelader på en ladesøyle eller ladeboks med type 2-kontakt, kan du være trygg på at utstyret er dimensjonert for lading av elbil og helt trygt å bruke.

BIL anbefaler derfor alle eiere av elbil eller ladbar hybrid å lade fra dedikert ladestasjon/-boks med hurtigladings- eller type 2-kontakt.

Lading med stikkontakt

Det hefter seg vesentlig risiko knyttet til lading av bil med støpsel i en alminnelig stikkontakt. Her setter også regelverket tydelige begrensninger.

Kort fortalt kan du ikke regne med at en stikkontakt og kursen til denne er dimensjonert for lading av en bil. En ladende bil trekker typisk like mye strøm som to-tre store panelovner på full effekt, og gjør det kontinuerlig over lang tid. De færreste stikkontakter er dimensjonert for dette. Da er det fare for overbelastning, varmgang og smelteskader og i verste fall branntilløp eller brann.

Det er rom for å unntaksvis lade fra vanlig stikkontakt, forutsatt at man er sikker på at det elektriske anlegget er egnet til dette. Merker du antydning til varmgang eller liknende må du umiddelbart avbryte ladingen.

For trygg, regelmessig lading av bil fra stikkontakt stilles det flere krav til det elektriske anlegget. Les mer om dette og øvrige krav og sikkerhet ved lading av bil hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Håndtering av fremdriftsbatterier

De siste årene har det norske bilmarkedet fått en stort tilsig av elektrisk drevne, eller delvis elektrisk drevne kjøretøy som ladbare hybrider og elbiler.

Felles for alle disse typene kjøretøy, er at de har et stort fremdriftsbatteri. Disse batteriene er helt annerledes enn tradisjonelle blybatterier. De har mye høyere, dødelig spenning og må behandles helt korrekt for å unngå alvorlige personskader.

Bilbransjen er opptatt av batterisikkerhet og farene ved uregulert videresalg av fremdriftsbatterier. Vi har dialog med relevante myndigheter samt forikringsbransjen om temaet.

Må være godkjent!

Det er to forskrifter som stiller strenge krav til håndtering av fremdriftsbatterier, «Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg» og «Forskrift om landtransport av farlig gods». Forskriftene krever at du har utdannelse til å håndtere batteriene!

I praksis vil det si at en som ikke er utdannet til å ta seg av høyspente batterier faktisk ikke har lov til å røre slike batteripakker.

Mer informasjon om fremdriftsbatterier finner du på sidene til Autoretur, bilimportørenes returselskap. Informasjonen er delt i to deler:

Eier ladbar bil

Informasjon rettet til deg som eier en ladbar bil.

Kassere eller vedlikeholde

Informasjon til profesjonell aktør.

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Så dyr blir nye Land Rover Defender 24. januar 2020
    Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
  • Audi RS5 24. januar 2020
    PRØVEKJØRT: Audi RS er som skapt for Autobahn og norske fylkesveier, men politisk ukorrekt som få.
  • Nissans nye elracer 24. januar 2020
    Det er snart ti år siden Nissan bygget sin Leaf-baserte racerbil ved hjelp av spesialistene hos Nismo. Nå var tiden inne for en modernisert utgave.
  • Mini Cooper (R56) 23. januar 2020
    BRUKTBIL: Jo større motor – jo morsommere bil. Men det kan også bety flere problemer.
  • Første MG elbiler er ankommet 22. januar 2020
    Sist lørdag ankom bilskipet "City of Oslo" Drammen Bilhavn med nær 200 biler fra MG.

Internasjonale bilnyheter

Sunderland's Nissan plant to make 2,000 Leaf electric cars for Uber

den 24. januar 2020

Sunderland’s Nissan plant to make 2,000Les mer

Ford continues to invest in education

den 24. januar 2020

Ford continues to invest in educationLes mer

Volkswagen Upgrades Use of Green Electricity

den 24. januar 2020

Volkswagen Upgrades Use of Green ElectriLes mer

Daimler VP to Keynote Green Truck Summit 2020

den 23. januar 2020

North America’s export products. He servLes mer

GM and Honda unveil self-driving car with no steering wheel or pedals

den 23. januar 2020

in Chandler, Arizona. GM CEO Mary BarraLes mer

World Economic Forum: Volkswagen CEO on tech ventures, partnerships & future plans

den 23. januar 2020

in Davos, CNBC International had a conveLes mer

Toyota ramping up environmental programmes in South Africa

den 23. januar 2020

Toyota ramping up environmental programmLes mer

332,000 Indonesian-made cars sent overseas in 2019

den 23. januar 2020

with 212,432 CBU units combined. Based oLes mer

Europe’s Auto Sales Sliding, But Profits Will Be Under More Pressure

den 22. januar 2020

after 6 consecutive years of growth, accLes mer

Groupe PSA Recognized for Low-Carbon Initiatives

den 22. januar 2020

to preserve a clean, safe and affordableLes mer