Velg side

Lading og batterisikkerhet

Lading av elbil – er det trygt?

Kort fortalt: ja. Det er allikevel noen forholdsregler som eiere av ladbare biler bør kjenne til.

Generelt om lade- og batterisikkerhet:

Ladbare biler er ikke mer brannfarlige eller utsatt for brann enn andre biler. Når vi snakker om trygghet ved lading av elbil dreier det seg i all hovedsak om å ha en trygg strømtilførsel, og ikke risiko for at det skal skje noe med bilen eller batteriet.

Lading hjemme og på tur:

Når du bruker en hurtiglader, eller saktelader på en ladesøyle eller ladeboks med type 2-kontakt, kan du være trygg på at utstyret er dimensjonert for lading av elbil og helt trygt å bruke.

BIL anbefaler derfor alle eiere av elbil eller ladbar hybrid å lade fra dedikert ladestasjon/-boks med hurtigladings- eller type 2-kontakt.

Lading med stikkontakt

Det hefter seg vesentlig risiko knyttet til lading av bil med støpsel i en alminnelig stikkontakt. Her setter også regelverket tydelige begrensninger.

Kort fortalt kan du ikke regne med at en stikkontakt og kursen til denne er dimensjonert for lading av en bil. En ladende bil trekker typisk like mye strøm som to-tre store panelovner på full effekt, og gjør det kontinuerlig over lang tid. De færreste stikkontakter er dimensjonert for dette. Da er det fare for overbelastning, varmgang og smelteskader og i verste fall branntilløp eller brann.

Det er rom for å unntaksvis lade fra vanlig stikkontakt, forutsatt at man er sikker på at det elektriske anlegget er egnet til dette. Merker du antydning til varmgang eller liknende må du umiddelbart avbryte ladingen.

For trygg, regelmessig lading av bil fra stikkontakt stilles det flere krav til det elektriske anlegget. Les mer om dette og øvrige krav og sikkerhet ved lading av bil hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Håndtering av fremdriftsbatterier

De siste årene har det norske bilmarkedet fått en stort tilsig av elektrisk drevne, eller delvis elektrisk drevne kjøretøy som ladbare hybrider og elbiler.

Felles for alle disse typene kjøretøy, er at de har et stort fremdriftsbatteri. Disse batteriene er helt annerledes enn tradisjonelle blybatterier. De har mye høyere, dødelig spenning og må behandles helt korrekt for å unngå alvorlige personskader.

Bilbransjen er opptatt av batterisikkerhet og farene ved uregulert videresalg av fremdriftsbatterier. Vi har dialog med relevante myndigheter samt forikringsbransjen om temaet.

Må være godkjent!

Det er to forskrifter som stiller strenge krav til håndtering av fremdriftsbatterier, «Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg» og «Forskrift om landtransport av farlig gods». Forskriftene krever at du har utdannelse til å håndtere batteriene!

I praksis vil det si at en som ikke er utdannet til å ta seg av høyspente batterier faktisk ikke har lov til å røre slike batteripakker.

Mer informasjon om fremdriftsbatterier finner du på sidene til Autoretur, bilimportørenes returselskap. Informasjonen er delt i to deler:

Eier ladbar bil

Informasjon rettet til deg som eier en ladbar bil.

Kassere eller vedlikeholde

Informasjon til profesjonell aktør.

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Fylletur i Tyskland 6. august 2020
    I år skulle Jon Winding-Sørensen som vanlig kjøre bil til Genève-utstillingen. Elbil, hadde han bestemt seg for denne gangen. Genève ble det ikke noe av, men tur ble det allikevel. En merkelig tur. Her er noen av høydepunktene.
  • Touchless Touchskjerm 6. august 2020
    Egentlig har vel utviklingen av berøringsløse kontakter pågått lenge. Men pandemien satte fart i arbeidet med å fjerne enda en mulig smittekilde.
  • Lanseringskalender 2020 5. august 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Ladbare nykommere fra Jeep 5. august 2020
    Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
  • Italiensk elbil fra Polen 4. august 2020
    Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.

Internasjonale bilnyheter

Statistics – Fuel types of new passenger cars

den 1. august 2020

In 2019, almost 60% of all new cars regiLes mer

Statistics – EU commercial vehicle production

den 1. august 2020

Some 2.7 million commercial vehicles werLes mer

Statistics – EU passenger car production

den 1. august 2020

15.8 million passenger cars were made inLes mer

Statistics – Size and distribution of the EU vehicle fleet

den 1. august 2020

The European Union’s motor vehicle fleetLes mer

Statistics – Resource-efficient production trends

den 1. august 2020

As these interactive charts demonstrate,Les mer

Statistics – EU motor vehicle production

den 1. august 2020

18.5 million motor vehicles were manufacLes mer

Statistics – World motor vehicle production

den 1. august 2020

92.8 million motor vehicles were produceLes mer

Statistics – Direct automotive manufacturing jobs in the EU, by country

den 1. august 2020

2.7 million direct manufacturing jobs arLes mer

Statistics – New cars by segment in the EU

den 1. august 2020

Small and medium cars account for over hLes mer

Statistics – Employment in the EU automotive industry

den 1. august 2020

The automotive sector provides direct anLes mer

Statistics – Share of alternatively-powered vehicles in the EU fleet, per segment 

den 1. august 2020

Only 0.3% of all passenger cars on EU roLes mer

Statistics – Per capita new car registrations

den 1. august 2020

30 new passenger cars were registered peLes mer

Statistics – Imports of passenger cars

den 1. august 2020

The European Union imported 3.6 millionLes mer

Statistics – Exports of motor vehicles

den 1. august 2020

The European Union exported 5.6 millionLes mer

Statistics – Imports of motor vehicles

den 1. august 2020

4.2 million vehicles were imported to thLes mer