Lading og batterisikkerhet

Lading av elbil – er det trygt?

Kort fortalt: ja. Det er allikevel noen forholdsregler som eiere av ladbare biler bør kjenne til.

Generelt om lade- og batterisikkerhet:

Ladbare biler er ikke mer brannfarlige eller utsatt for brann enn andre biler. Når vi snakker om trygghet ved lading av elbil dreier det seg i all hovedsak om å ha en trygg strømtilførsel, og ikke risiko for at det skal skje noe med bilen eller batteriet.

Lading hjemme og på tur:

Når du bruker en hurtiglader, eller saktelader på en ladesøyle eller ladeboks med type 2-kontakt, kan du være trygg på at utstyret er dimensjonert for lading av elbil og helt trygt å bruke.

BIL anbefaler derfor alle eiere av elbil eller ladbar hybrid å lade fra dedikert ladestasjon/-boks med hurtigladings- eller type 2-kontakt.

Lading med stikkontakt

Det hefter seg vesentlig risiko knyttet til lading av bil med støpsel i en alminnelig stikkontakt. Her setter også regelverket tydelige begrensninger.

Kort fortalt kan du ikke regne med at en stikkontakt og kursen til denne er dimensjonert for lading av en bil. En ladende bil trekker typisk like mye strøm som to-tre store panelovner på full effekt, og gjør det kontinuerlig over lang tid. De færreste stikkontakter er dimensjonert for dette. Da er det fare for overbelastning, varmgang og smelteskader og i verste fall branntilløp eller brann.

Det er rom for å unntaksvis lade fra vanlig stikkontakt, forutsatt at man er sikker på at det elektriske anlegget er egnet til dette. Merker du antydning til varmgang eller liknende må du umiddelbart avbryte ladingen.

For trygg, regelmessig lading av bil fra stikkontakt stilles det flere krav til det elektriske anlegget. Les mer om dette og øvrige krav og sikkerhet ved lading av bil hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Håndtering av fremdriftsbatterier

De siste årene har det norske bilmarkedet fått en stort tilsig av elektrisk drevne, eller delvis elektrisk drevne kjøretøy som ladbare hybrider og elbiler.

Felles for alle disse typene kjøretøy, er at de har et stort fremdriftsbatteri. Disse batteriene er helt annerledes enn tradisjonelle blybatterier. De har mye høyere, dødelig spenning og må behandles helt korrekt for å unngå alvorlige personskader.

Bilbransjen er opptatt av batterisikkerhet og farene ved uregulert videresalg av fremdriftsbatterier. Vi har dialog med relevante myndigheter samt forikringsbransjen om temaet.

Må være godkjent!

Det er to forskrifter som stiller strenge krav til håndtering av fremdriftsbatterier, «Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg» og «Forskrift om landtransport av farlig gods». Forskriftene krever at du har utdannelse til å håndtere batteriene!

I praksis vil det si at en som ikke er utdannet til å ta seg av høyspente batterier faktisk ikke har lov til å røre slike batteripakker.

Mer informasjon om fremdriftsbatterier finner du på sidene til Autoretur, bilimportørenes returselskap. Informasjonen er delt i to deler:

Eier ladbar bil

Informasjon rettet til deg som eier en ladbar bil.

Kassere eller vedlikeholde

Informasjon til profesjonell aktør.

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Genève-utstillingen 2020 29. mars 2020
    I månedsvis har vi gledet oss til den årlige bilmessen i Genève. Tre dager før start ble det kjent at messen er avlyst. Fortvil ikke – vi gir deg nyhetene.
  • Mansory pimper Can-Am 29. mars 2020
    Can-Am Maverick er et kjøretøy som helst ser at du blir møkkete. Mansory er et firma som nødig har med møkkete folk å gjøre. Allikevel ser en kombinasjon av de to faktisk ganske vellykket ut.
  • Rolls-Royce leker silke-bad ass 28. mars 2020
    Silkeramp har fått en helt annen betydning siden Rolls-Royce kombinerte sin Cullinan Black Badge med fotografen Mark Riccione og sendte dem til Los Angeles.
  • Lanseringskalender 2020 27. mars 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Utsetter piggdekk-fristen 27. mars 2020
    Koronatider gir utsatt frist for å ta av piggdekkene. Ny frist er nå 1. mai for hele landet.

Internasjonale bilnyheter

Coronavirus will slash UK car production by ‘at least’ 200,000

den 27. mars 2020

closed, the outlook is of deep concern,”Les mer

Economic cost of Covid-19 mounts as Chinese factory profits slump – business live

den 27. mars 2020

from 1.3m last year, according to forecaLes mer

Hyundai to suspend plants in Russia and Turkey amid virus woes

den 27. mars 2020

Hyundai to suspend plants in Russia andLes mer

Coronavirus Lockdown: Tata Motors Extends Warranty & Free Service Period Till July 31, 2020 For Customers

den 27. mars 2020

Coronavirus Lockdown: Tata Motors ExtendLes mer

Covid-19: This is How Europe is Planning to Handle the Situation

den 27. mars 2020

affected. Let’s take Europe for instanceLes mer

Hyundai Mobis makes inroads into the global 'safety technology' market with the world's first roof airbag

den 26. mars 2020

Hyundai Mobis makes inroads into the gloLes mer

Mitsubishi Fuso to begin series production of fuel-cell trucks by late 2020s

den 26. mars 2020

and continue to offer better solutions tLes mer

Kia Motors To Manufacture Face Masks At Chinese Factory In Order To Fight Covid-19 – Drive Spark | DailyHunt

den 26. mars 2020

Kia Motors To Manufacture Face Masks AtLes mer

Aptiv and Hyundai Motor Group to Form Autonomous Driving Joint Venture

den 26. mars 2020

Aptiv and Hyundai Motor Group to Form AuLes mer

BYD and Toyota set up joint venture on electric vehicles

den 26. mars 2020

BYD and Toyota set up joint venture on eLes mer