Søk
Close this search box.

Derfor skaper bilen og veitrafikken verdier for milliarder av kroner

Veitrafikken er selve bindeleddet i den norske verdiskapingen, og næringen sysselsetter omtrent like mange mennesker som det bor i Kristiansand og Drammen til sammen.

Norge er et langstrakt land med utfordrende topografi. Alle faglige prognoser sier at veitrafikken vil forsterke sin posisjon som den foretrukne transportformen fremover.

Veitrafikken leder an i det grønne skiftet, og vil komme raskere mot nullutslipp enn andre transportformer, som eksempelvis båt og fly. Og vesentlig raskere enn tiden det tar å bygge ut jernbanen. I Norge finnes det 2.500 kilometer med jernbane, men hele 100.000 kilometer med vei.

Norge er avhengig av bilen. Den binder både folk, varer og tjenester sammen. Parallelt med dette har Norge forpliktet seg til svært så ambisiøse klimamål.

For å nå disse må vi flytte flest mulig over på utslippsfrie alternativer – ikke bremse takten ved å innføre høye avgifter på kjøp og bruk.

Les mer om hvorfor bilen er bindeleddet i det norske samfunnet

Skaper store verdier for samfunnet

En rapport som Menon Economics har utført på vegne av Statens vegvesen viser at veitrafikken har en verdi på 1.100 milliarder kroner i året.

580 milliarder av disse handler om hva transporten av varer er verdt, mens verdien av reiser i jobb og tjeneste beregnes til å være verdt 220 milliarder. Fritidsreiser og hverdagslogistikk som å kjøre unger til trening, eller å besøke familie, slekt eller venner, verdiberegnes til 330 milliarder.

Gir arbeid til 180.000 mennesker

I tillegg til å være et bindeledd i Norges verdiskaping, er bilen og veitrafikken en stor og viktig næring i seg selv.

Faktisk sysselsetter næringen flere mennesker enn det bor i Kristiansand og Drammen til sammen, og omsetningen er samlet sett på 500 milliarder kroner per år.

Bilen gjør det mulig å leve, drive verdiskaping og skape arbeidsplasser i hele Norge – også ute i distriktene.

Mesteparten av tiden er det god kapasitet på norske veier. Derfor bør vi utnytte de transportårene vi allerede har best mulig. Det er lønnsomt – og bærekraftig.

Del:

Relatert