Alle tunge kjøretøy som registreres etter 1. januar 2014 må oppfylle Euro 6-kravene. De nye Euro-kravene for eksosutslipp stiller strenge krav til alle kjøretøyprodusenter. Euro 6 har blant annet som målsetning å redusere NOx-utslipp med opptil 80 prosent.

Ifølge en artikkel på Teknisk Ukeblads nettsider vil den nye EU-standarden for lastebilmotorer – Euro 6 – gi ytterligere reduksjoner av partikkelutslipp. Faktisk vil de nye kravene føre til mindre utslipp av NOx enn det som er tilfelle for dagens personbiler med dieselmotor.
«– Siden 1990 har utslippene av NOx fra bilparken gått betydelig ned på grunn av avgasskravene fra EU», uttaler Rolf Hagman ved Transportøkonomisk institutt til Teknisk Ukeblad (TU).

Hagman har utarbeidet en foreløpig rapport om effekten av endringene fra Euro 5 til Euro 6-standard på dieselmotorer. «– Motorene til tunge kjøretøy er blitt imponerende rene. Utslippene av NOx og NO2 fra tunge kjøretøy med Euro 6-motorer kan bli så lave at tunge kjøretøy slipper ut mindre av disse avgassene enn dagens dieselpersonbiler med Euro 5-teknologi og kommer på samme nivå som Euro 6-personbiler», uttaler Hagman til TU.

Det er først og fremst strengere krav til NOx-utslipp som kjennetegner det nye utslippsregimet – reduksjonen er formidabel – fra to gram NOx per kilowattime i Euro 5 til beskjedne 0,4 g i Euro 6. Grensen for partikkelutslipp skjerpes i tillegg fra 0,2/0,3 gram partikkelmasse per kWh til 0,1 g/kWh. Kravet til partikkelantall er 6 x 10¹¹ partikler/kWh. Det tilsvarer 600 milliarder partikler per kWh fremgår det i TUs artikkel.
«– Utslippene av NOx var for et av de to testede tunge kjøretøyene med Euro 6-motor fem til ti ganger lavere enn for et tilsvarende og på samme måte testet kjøretøy med Euro 5-motor», forklarer Hagman.

I samme artikkel i TU forteller John Lauvstad, markedssjef i Scania, at det har kommet flere krav i nye Euro 6: «–Utslippskravene er kraftig skjerpet. Det har nå kommet en helt ny målemetodikk, og et krav til at alle partikler skal telles», opplyser Lauvstad, «–for å lage motorene renere og mer effektive har Scania optimalisert av både forbrenningsfasen og etterbehandlingen av avgassene».

For å oppnå dette er det utviklet et helt nytt helelektronisk innsprøytningssystem, kan Lauvstad fortelle. På etterbehandlingssiden har Scania utviklet et helt nytt partikkelfilter som fjerner 99 prosent flere av de minste partiklene enn hva Euro 5 motorene gjør. Forrige generasjons katalysatorteknologi (SCR) med innblanding av urea videreføres. Lauvstad opplyser samtidig til TU at den nye motorstandarden vil ha mye å si for lokale utslipp av NOx.

«– Jeg er helt overbevist om at den lokale luftforurensingen vil bli kraftig redusert. Våre tester viser at 80 prosent av NOx-utslippet fra Euro 5-motoren forsvinner med Euro 6», sier han.

I TUs artikkel uttaler Rune Damm, teknisk rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund, at den nye Euro 6-standarden viser at det har skjedd stor utvikling på dieselmotorer siden avgasskravene til EU trådte i kraft på starten av nittitallet.

«– Det er lagt ned enormt med forskningsarbeid i å finne løsninger som reduserer utslippet fra dieselmotorer. Ved å kombinere ulike renseteknologier er det nå utviklet en lastebilmotor med kraftig redusert utslipp», forklarer Damm, og opplyser videre at produsentene velger å kombinere alle kjente metoder for å tilfredsstille Euro 6-kravene.

«– Med disse kravene vil diesellastebiler bli så rene det er mulig å få blitt og utslippene er redusert til et absolutt minimum. Så vidt jeg vet er det ikke planer om å innføre noen ytterligere trinn i standarden», sier Damm. Rune Damm uttaler videre til TU at han håper at myndighetene nå vil legge til rette for bruk av nye lastebiler.

«– Det er viktig med incentiver som fører til at folk ikke blir sittende å tviholde på de gamle bilene som forurenser mest», mener Damm.

John Lauvstad legger til at nordmenn er flinke til å bytte ut bilene sine.

«– Norske lastebiler kjører generelt klart flest kilometer de første tre årene. Norske kunder er flinke til å bytte ut bilparken, så ved innføringen av Euro 6-motoren bør resultatene av lokal luftforurensing bli tydelige», sier han til TU.

Videre håper han at det legges til rette for mere utvikling av syntetisk diesel.

«– Vi hadde en god utvikling hvor man hadde et avgiftsincitament på biodiesel en periode for noen år siden, men det stoppet helt opp da myndighetene innførte avgift på drivstoffet. Enn så lenge finnes det ingen andre type drivstoff som fungerer til lastebiltransport over lengre distanser i dag. Derfor er det viktig å gjøre det man kan for å utvikle dieselen så miljøvennlig som mulig», avslutter han i TUs artikkel.

Du finner artikkelen her