BIL tilfreds med nye bilavgifter

BIL tilfreds med nye bilavgifter

Regjeringspartiene H og Frp ble onsdag enige med V og Krf om mål og prinsipper i et nytt system for bilavgifter som nå skal fases inn gradvis. – Vi er svært tilfreds med at regjeringen legger opp til et avgiftssystem som skal gi oss en nyere, sikrere og mer miljøvennlig bilpark. Dette er i samsvar med BILs politikk, sier direktør Erik Andresen.

Avtalen slår fast at avgiftsfritaket for elbiler skal stå ut 2017.  Videre skal CO2-komponenten i engangsavgiften økes, være progressiv og vurderes i sammenheng med en utfasing av effektkomponenten og reduksjon av vektkomponenten.

– Avtalen mellom regjeringen og samarbeidspartiene er overordnet. Det betyr at den helt konkrete utformingen av komponentene kommer i budsjettene i årene fremover. BIL mener at effektkomponenten bør fases ut i løpet av de kommende årene, og at vekt og CO2 bør telle 50  – 50 i fremtidens avgiftssystem. Dette systemet kan realiseres innenfor denne avtalen og BIL vil jobbe videre med dette, sier Andresen.

Han peker på at avtalen slår fast at omleggingen skal starte i 2016. Det kan bety at vi vil se konkrete endringer allerede i revidert budsjett som legges frem tirsdag 12. mai. BIL mener man bør starte innfasing av endringene som skisseres allerede i forbindelse med revidert budsjett og at alle endringer som tenkes innført nå må tre i kraft senest 1. juli i år.

– BIL ønsker en tett dialog med politikere om de konkrete endringene i avgiftssystemet,  og avtalen er et godt utgangspunkt for dette, sier Andresen.

Dette er avtalen mellom H. Frp, V og KRF om bilavgiftene:

Mål og prinsipper

Målsettingen er:
«Nyere, sikrere og mer miljøvennlig bilpark.»

Prinsipper for et godt avgiftssystem:

Avgiftene skal dekke de faktiske eksterne kostnadene som påføres samfunnet.

a. Teknologinøytralitet er et mål for utformingen av avgiftene over tid.

b. Avgiftssystemet skal drive den teknologiske utviklingen i en mer klima- og miljøvennlig retning.

c. Avgiftene skal bidra til at klima- og miljømålene fra klimaforliket forsterkes og at målet om 40 prosent reduksjon av klimagassutslipp innen 2030 nås.

d. Avgiftssystemet skal bidra til en nyere og sikrere bilpark.

e. Avgiftene bør utformes på en enkel måte som gir lavest mulige administrative kostnader.

f. Eventuelle kompensasjoner for uønskede eller urimelige utslag skal i) være midlertidige, ii) skje på utgiftssiden av budsjettet og iii) være i samsvar med Norges internasjonale forpliktelser.

g. Avgiftene innrettes slik at nullutslippsbiler kommer økonomisk bedre ut sammenlignet med en tilsvarende tradisjonell bilmodell, jf. punktene om nullutslippsbiler.

Engangsavgift

Engangsavgiften legges om slik at

1. den stimulerer sterkere til mer klima- og miljøvennlige valg og til at målet om 85 gram CO2 pr km oppnås innen 2020, jf. Klimaforliket

2.personbiltransporten gir sitt forholdsmessige bidrag til å nå EU og Norges mål om 40 pst reduksjon av klimagassutslipp innen 2030.

3. endringene i engangsavgiften fases inn gradvis fra og med 2016 og det søkes å unngå urimelige utslag for enkeltmodeller.

4. Co2 komponenten skal økes, være progressiv og vurderes i sammenheng med en utfasing av effektkomponenten og reduksjon av vektkomponenten.

5. NOx-komponenten beholdes og økes.

6. det legges vekt på enkelhet og forutsigbarhet i systemet

7. forbrukernes valgfrihet økes.

8. Prinsippene 1-8 bør også fungere som rettesnor for øvrige kjøretøygrupper og unntak så langt det er hensiktsmessig og mulig.
Regjeringen kommer tilbake med en vurdering av om og hvordan avgiftssystemet bør ytterligere premiere ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde for å bidra til utslippsreduksjoner.
Endringene forventes å medføre noe lavere inntekter fra engangsavgiften over tid i takt med lavere utslipp fra bilparken.

Nullutslippsbiler

Arbeidsgruppen viser til punkt 1 og 2 under engangsavgift hvor nullutslippsbiler er en viktig faktor.

Følgende legges til grunn for endring av reglene for nullutslippsbiler:

1. Avgiftsfordelene for nullutslippsbiler beholdes uendret ut 2017.

2. Fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges til 2020. Fritaket vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030.

3. Det vurderes en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller. Tilskuddsordningen vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030.

4. Nullutslippsbiler kan ilegges halv årsavgift fra 1. januar 2018 og full årsavgift fra 2020.

5. Det igangsettes en prosess som gir lokale myndigheter frihet til å fastsette om nullutslippsbiler skal ha fritak fra parkeringsavgift, gratis tilgang til lading og innføring av begrensninger dersom nullutslippsbilene hindrer kollektivtrafikkens fremkommelighet. Regjeringen skal igangsette en vurdering av miljøeffekten av å innføre miljødifferensiering og en lav sats for nullutslippsbiler i bomringene, bomstasjonene og på riksvegferger.

6. Halv firmabilbeskatning (basert på allerede lavere listepris enn tilsvarende biler som går på fossilt drivstoff) kan utgå fra 2018.

Veibruksavgift

1. Dagens og vedtatte unntak for alternative drivstofftyper revurderes i 2020. Unntakene vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålet i 2030.

2. Målsettingen på sikt er at alle fossile drivstoff ilegges veibruksavgift gradert etter energiinnhold i drivstoffet.

Co2-avgift

CO2-avgiften bør på sikt innrettes slik at den priser CO2-utslipp likt per tonn Co2 for fossile drivstoff.

Vrakpant

Vrakpanten endres ikke. Tilskudd for vraking kan vurderes økt.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Første glimt av Brabham superbil 20. april 2018
    Det legendariske Brabham-navnet skal vekkes til live på en superbil som skal bygges i begrenset opplag.
  • Mercedes-forhandler med flere merker 20. april 2018
    Flere bilmerker og modeller samlet på ett sted gjør det enklere å være kunde. Derfor tilbyr Bertel O. Steen heretter sin tyske, franske og koreanske merker fra flaggskipforhandleren ved Ullevål Stadion i Oslo.
  • Ny Skoda … for Kina 20. april 2018
    Skoda viser de første skisser av en ny urban SUV som er skreddersydd for Kina. Men det betyr ikke at vi kan se en lignende modell i Europa.
  • Daf-jubileer i kø 19. april 2018
    I disse dager er vi i Eindhoven for å feire DAFs 90-års dag. Men for noen av oss er også «DAF 60 år» viktig, selv om det åpenbart bare er oss som feirer akkurat det.
  • Nytt blad i posten 19. april 2018
    Knallgul Camaro SS. E-klasse cabriolet. Enklere vei til MC-lappen. Hva kan det bety? Jo, det er vår!

Internasjonale bilnyheter

Sales of Hyundai, Kia in Europe grow, outpaces BMW

den 19. april 2018

Les mer

VW's trucks division open to buying majority of Navistar

den 17. april 2018

Les mer

VW launches global creative ad agency review

den 16. april 2018

Les mer

Hino Motors : Volkswagen Truck & Bus and Hino Motors agree to enter into a strategic partnership

den 12. april 2018

Les mer

China opens up car market to foreign manufacturers

den 10. april 2018

Les mer

PSA Group creates a Business Unit dedicated to electric vehicles

den 6. april 2018

Les mer

Peugeot to build new Vauxhall Vivaro van at Luton plant

den 5. april 2018

Les mer

Ashok Leyland to build bus plant in Andhra Pradesh

den 2. april 2018

Les mer

Volkswagen presents its latest range of SUVs in Beijing

den 2. april 2018

Les mer

Tata Motors partners with Wabco to develop safety technologies in Commercial Vehicles

den 30. mars 2018

Les mer