I går kveld fikk de fire borgerlige partiene på plass en avtale om neste års statsbudsjett.

– Det er flere positive endringer knyttet til bilavgiftene i det endelige budsjettet. Det er bra at elbilfordelene beholdes i henhold til prinsippavtalen fra 2015. Man kan ikke stramme til avgiftene før større familie-elbiler med god plass og firehjulstrekk kommer på markedet, sier Erik Andresen, direktør i BIL.

– Vi er også positive til at forhandlingene nå har ført til at det fortsatt vil være en gunstig firmabilbeskatning av elbiler.

BIL har bedt om at CO2- og vektkomponentene i engangsavgiften skulle fryses i 2018, da det her har vært store endringer de siste årene.

– Når man allikevel velger å endre på dette også i år, er vi positive til at det skjer i form av en reduksjon av vektkomponenten og en tilstramming av CO2-komponenten, som er i tråd med det BIL tidligere har bedt om. Å flytte avgifter fra vekt til CO2 har vært et langsiktig mål så lenge det er en provenynøytral endring, forteller Andresen.

Når det gjelder vektfradrag for hybride biler er BIL mindre positive. Vektfradraget for ikke-ladbare hybrider fjernes helt, mens vektfradraget for ladbare hybrider holdes på de foreslåtte 23 prosent.

– Her gir man for mye rabatt til de ladbare og ingenting til de ikke-ladbare hybridene. Fradragene er ulogiske fordi de mangler sammenheng med den reelle vekten av nullutslippskomponentene i bilene, og resultatet blir urettferdig og konkurransevridende.

BIL har bedt om at vektfradraget for ikke-ladbare hybrider på 5 prosent skulle beholdes, og at fradraget for ladbare hybrider reduseres til 15 og 20 prosent for biler med en vekt på henholdsvis over og under 2000 kg.

For øvrig mener BIL at det er positivt at budsjettforhandlingene har kommet i mål tidligere enn det vi har sett de siste årene.

– De gangene forhandlingene trekker ut til jul får vi bare en uke på å omstille oss til det nye avgiftsregimet. En tidlig avklaring som nå er positiv for bransjen og kundene, avslutter Andresen.

 

Fakta: Nye avgiftssatser 2018