Viktig informasjon om overgang til DAB-radio

Viktig informasjon om overgang til DAB-radio

Stortinget har vedtatt en overgang til digital radiokringkasting. Årsaken er at FM-nettet har for liten plass. Den delen av FM-nettet (også kalt FM-båndet) som benyttes av større radiostasjoner til sendinger, skal etter planene stenges i år 2017. Det vil få konsekvenser også for radiolytting i bil. FM-nettet vil fremdeles bestå, blant annet til nødmeldinger, -samband og sendinger fra mindre radiostasjoner. DAB-nettet er allerede en realitet.

Hva er DAB/DAB+?
DAB/DAB+ (Digital Audio Broadcasting) er en standard for digital distribusjon av radiosignaler. Teknologien gir stabilt, mobilt mottak av radiosignal. Pr. 2013 har dette digitale radionettet ca. 90 prosent befolkningsdekning. I løpet av 2014 vil NRKs kanaler nå 99,5 prosent av befolkningen med digitale sendinger i DAB+. For å finne ut om det er dekning der du bor, sjekk www.medietilsynet.no/digitalradio. Det vil på kort sikt også bli DAB+-dekning i alle tunneler som er lengre enn 500 meter.

Radiobølger på en ny måte – ”same but different”
På samme måte som FM-sendinger kringkastes, vil digitale radioprogrammer bestå av radiobølger som sendes i luftrommet for å nå fram til lytterne. De største norske radioaktørene, som NRK, P4 og Radio Norge har valgt DAB/DAB+ for digital radiokringkasting. Noen mindre lokalradiostasjoner vil fortsette å kringkaste via FM-nettet en stund til. DAB- og DAB+-radioer har innebygd FM-mottaker, og vil i overskuelig fremtid fortsatt ha det.

Forskjellen mellom DAB og DAB+
DAB+ er en videreutvikling av DAB. Den viktigste forskjellen er at DAB+ har plass til flere radiostasjoner på én sender uten at lyden blir forringet. Radioer som tar inn DAB+, kan også motta DAB, men ikke omvendt. Det er derfor viktig at du velger en radio som tar inn DAB+.

Bedre, tydeligere, mer og flere
Via DAB-nettet kan du allerede høre svært mange kanaler. Det finnes flere NRK-kanaler digitalt, enn du i dag finner på FM-nettet. Når det digitale nettet for DAB/DAB+ er ferdig utbygget, vil enda flere kanaler komme til – potensialet for antall kanaler i det digitale nettet er meget stort.
DAB/DAB+ digitalradio har mange fordeler fremfor FM. Du vil få stabile lytteforhold, flere kanaler og muligheter for tekstinformasjon og brukerstyring. Selve radioapparatet vil avgjøre hvilke muligheter og begrensinger du har – eksempelvis om du kan stoppe, pause eller gå bakover i radioprogrammet.

Omfanget og behovet i Norge
I europeisk sammenheng er Norge nesten alene om å gå over til digitale radiosendinger så tidlig som år 2017. Det øvrige Europa planlegger en senere overgang, sannsynligvis etter år 2020. I Norge finnes det drøye 3 millioner biler. Av disse har anslagsvis fem hundre tusen biler DAB-radio. De fleste, men ikke alle, disse har DAB+.  Med om lag 2,5 millioner biler uten radio for DAB+ digitalsendinger er det et stort behov for ettermontering av adaptere.

Hva må du gjøre?
FM-radioen i bilen din vil fungere på vanlig måte fram til stenging av FM. Deretter må du ha en digital bilradio (DAB+) eller kjøpe en adapter. Med adapter får du et fullverdig DAB-tilbud via din FM-radio. Spør bilforhandleren om ettermontering av adapter (eller DAB+-radio) i bilen din.

Hva om du skal kjøpe ny bil før 2017?
Hvis du har planer om å kjøpe ny bil fra nå av, bør du undersøke om den leveres med DAB+-radio. Hvis bilen ikke har DAB+-radio, bør du be forhandleren om råd om ettermontering eller valg av adapter. Be også om råd for korrekt plassering av DAB-antennen slik at du får et godt radiosignal i bilen.

Du kan lese mer om overgangen fra FM-nettet til digitale radiosendinger på Medietilsynets nettside http://www.medietilsynet.no/digitalradio og på nettsiden www.radio.no

Om forfatteren

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Ny Corvette med midtstilt motor 19. juli 2019
    Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
  • Grillparty i Monaco 19. juli 2019
    Det ble tilløp til dramatikk da en av våre helter stilte i en helt spesiell kreasjon i Monaco nylig.
  • Facelift for Mazda2 18. juli 2019
    Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
  • Lanseringskalender 2019 18. juli 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Skoda fornyer SUV-ene 18. juli 2019
    Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.

Internasjonale bilnyheter

Oliver Zipse to replace Harald Krueger as BMW Group CEO

den 19. juli 2019

Les mer

UK motor industry celebrates 20 years of growth

den 18. juli 2019

Les mer

Mitsubishi Invests in GoJek to Face Future Challenges, Says CEO

den 18. juli 2019

Les mer

Smart green cars hit road as China lowers subsidies

den 17. juli 2019

Les mer

Ford and VW collaborate to advance autonomous driving

den 17. juli 2019

Les mer

This is how many cars BMW has sold in SA so far this year

den 17. juli 2019

Les mer

MIKE MABASA IS NEW HEAD OF NAAMSA

den 17. juli 2019

Les mer

CNH Industrial Honors Sergio Marchionne Student Achievement Awards Winners for North America

den 17. juli 2019

Les mer

GM launches new SUVs in China

den 12. juli 2019

Les mer

Ford, VW update plans for electric, self-driving cars

den 12. juli 2019

Les mer