Viktig informasjon om overgang til DAB-radio

Viktig informasjon om overgang til DAB-radio

Stortinget har vedtatt en overgang til digital radiokringkasting. Årsaken er at FM-nettet har for liten plass. Den delen av FM-nettet (også kalt FM-båndet) som benyttes av større radiostasjoner til sendinger, skal etter planene stenges i år 2017. Det vil få konsekvenser også for radiolytting i bil. FM-nettet vil fremdeles bestå, blant annet til nødmeldinger, -samband og sendinger fra mindre radiostasjoner. DAB-nettet er allerede en realitet.

Hva er DAB/DAB+?
DAB/DAB+ (Digital Audio Broadcasting) er en standard for digital distribusjon av radiosignaler. Teknologien gir stabilt, mobilt mottak av radiosignal. Pr. 2013 har dette digitale radionettet ca. 90 prosent befolkningsdekning. I løpet av 2014 vil NRKs kanaler nå 99,5 prosent av befolkningen med digitale sendinger i DAB+. For å finne ut om det er dekning der du bor, sjekk www.medietilsynet.no/digitalradio. Det vil på kort sikt også bli DAB+-dekning i alle tunneler som er lengre enn 500 meter.

Radiobølger på en ny måte – ”same but different”
På samme måte som FM-sendinger kringkastes, vil digitale radioprogrammer bestå av radiobølger som sendes i luftrommet for å nå fram til lytterne. De største norske radioaktørene, som NRK, P4 og Radio Norge har valgt DAB/DAB+ for digital radiokringkasting. Noen mindre lokalradiostasjoner vil fortsette å kringkaste via FM-nettet en stund til. DAB- og DAB+-radioer har innebygd FM-mottaker, og vil i overskuelig fremtid fortsatt ha det.

Forskjellen mellom DAB og DAB+
DAB+ er en videreutvikling av DAB. Den viktigste forskjellen er at DAB+ har plass til flere radiostasjoner på én sender uten at lyden blir forringet. Radioer som tar inn DAB+, kan også motta DAB, men ikke omvendt. Det er derfor viktig at du velger en radio som tar inn DAB+.

Bedre, tydeligere, mer og flere
Via DAB-nettet kan du allerede høre svært mange kanaler. Det finnes flere NRK-kanaler digitalt, enn du i dag finner på FM-nettet. Når det digitale nettet for DAB/DAB+ er ferdig utbygget, vil enda flere kanaler komme til – potensialet for antall kanaler i det digitale nettet er meget stort.
DAB/DAB+ digitalradio har mange fordeler fremfor FM. Du vil få stabile lytteforhold, flere kanaler og muligheter for tekstinformasjon og brukerstyring. Selve radioapparatet vil avgjøre hvilke muligheter og begrensinger du har – eksempelvis om du kan stoppe, pause eller gå bakover i radioprogrammet.

Omfanget og behovet i Norge
I europeisk sammenheng er Norge nesten alene om å gå over til digitale radiosendinger så tidlig som år 2017. Det øvrige Europa planlegger en senere overgang, sannsynligvis etter år 2020. I Norge finnes det drøye 3 millioner biler. Av disse har anslagsvis fem hundre tusen biler DAB-radio. De fleste, men ikke alle, disse har DAB+.  Med om lag 2,5 millioner biler uten radio for DAB+ digitalsendinger er det et stort behov for ettermontering av adaptere.

Hva må du gjøre?
FM-radioen i bilen din vil fungere på vanlig måte fram til stenging av FM. Deretter må du ha en digital bilradio (DAB+) eller kjøpe en adapter. Med adapter får du et fullverdig DAB-tilbud via din FM-radio. Spør bilforhandleren om ettermontering av adapter (eller DAB+-radio) i bilen din.

Hva om du skal kjøpe ny bil før 2017?
Hvis du har planer om å kjøpe ny bil fra nå av, bør du undersøke om den leveres med DAB+-radio. Hvis bilen ikke har DAB+-radio, bør du be forhandleren om råd om ettermontering eller valg av adapter. Be også om råd for korrekt plassering av DAB-antennen slik at du får et godt radiosignal i bilen.

Du kan lese mer om overgangen fra FM-nettet til digitale radiosendinger på Medietilsynets nettside http://www.medietilsynet.no/digitalradio og på nettsiden www.radio.no

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Elegant koreaner 13. november 2019
    Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
  • Range Rover på strøm 13. november 2019
    PRØVEKJØRT: Ladbar Range Rover Sport passer inn i alle de dyre gatene på monopolspillet.
  • Avstikker i London 13. november 2019
    Selvfølgelig er det solidarisk å henge med når partneren er på juleshopping i London. Men kanskje man skulle unne seg en liten avstikker innom bilutstillingen på Victoria og Albert?
  • Solbergbil til salgs 13. november 2019
    Det er kanskje naturlig at en god bruktbil blir mer verdt dersom en kjendis har sittet i den. Nå er 2003-Subaru Imprezaen til Petter Solberg til salgs.
  • Det ultimate kompromisset 12. november 2019
    PRØVEKJØRT: AMG. De tre bokstavene, i den rekkefølgen, skaper forventninger og glede for et bilfilt hjerte. Jeg har aldri blitt skuffet før, og skulle heller ikke bli det nå, selv om det ikke var den aller råeste modellen som skulle testes.

Internasjonale bilnyheter

Daimler To Reduce Personnel Costs By 2022-end; Decides To Boost Free Cash Flow

den 14. november 2019

Les mer

Great Wall pushes ahead with US$1.1 billion EV plant

den 13. november 2019

Les mer

Volkswagen Passenger Cars grows deliveries in October

den 13. november 2019

Les mer

Tata Motors opens new R&D unit at its Pune research center

den 13. november 2019

Les mer

Hyundai demonstrates autonomous driving tech with trucks

den 13. november 2019

Les mer

Tesla to build first European gigafactory in Berlin, Elon Musk announces

den 12. november 2019

Les mer

Automotive component makers to invest R2.4bn in South Africa

den 12. november 2019

Les mer

Volkswagen Joins SEMI; Membership to Advance Automotive Electronics

den 12. november 2019

Les mer

Nissan profit plunges 70% on falling sales, foreign exchange and rising costs

den 12. november 2019

Les mer

Passenger Vehicles Sales Up After 11 Months In October 2019

den 12. november 2019

Les mer