Ny utslippstest kan gjøre renere biler dyrere

Ny utslippstest kan gjøre renere biler dyrere

Dersom ikke CO2-avgiften endres for å ta høyde for et omtrent 20 prosent høyere måleresultat, vil en ny bil med lavt utslipp kunne få høyere CO2-avgift enn en eksisterende bilmodell som i praksis forurenser mer.

Fra 1. september i år skal alle nye bilmodeller som lanseres på det europeiske markedet utslippsmåles etter en ny testsyklus, den såkalte WLTP. Denne er mer omfattende enn dagens NEDC-syklus, og samme bil vil derfor få høyere utslippstall etter ny målesyklus enn med den gamle – vanligvis rundt 20 prosent høyere. Nye biler skal sannsynligvis avgiftsbelegges etter en omregning til NEDC-tall frem til 1.1.2019, men etter det vil WLTP-verdiene gjøres gjeldende for CO2-avgiftsberegningen.

 

Et eksempel:

Bil A er tilgjengelig på markedet, og har et oppgitt CO2-utslipp på 100 gram per kilometer. Dette utslippet er basert på NEDC-tall.

Så lanseres en ny bilmodell, bil B, med et oppgitt CO2-utslipp på 110 gram per kilometer. Siden lanseringen av bil B er etter omleggingen til WLTP-syklus, er dette utslippet altså basert på resultatene i WLTP-testsyklusen.

Bil B får da nesten 10 000 kroner mer i CO2-avgift (jf. tabellen under) enn bil A, men dersom bil B hadde blitt målt med NEDC-syklusen, hadde utslippet sannsynligvis vært ned mot 90 gram per kilometer. Bil B er altså i praksis en renere bil, men får høyere avgift!

BIL mener at CO2-komponenten i engangsavgiften for nye biler må justeres i forbindelse med omleggingen til WLTP slik at den totale avgiftsbelastningen blir så lik som i dag som mulig. Ellers vil bilene få et avgiftshopp selv om de ikke forurenser mer, sannsynligvis tvert imot.

 

FAKTA: CO2-avgift

CO2-avgiften 2017 Kr per g/km
 første 75 g/km (95 g/km i 2016) 0
 neste 25 g/km (15 g/km i 2016) 914,70
 neste 30 g/km 995,49
 neste 70 g/km 2 685,98
 resten 3 449,80
 fradrag for utslipp under 75 g/km (95 g/km i 2016), gjelder ned til 40 g/km og kun for kjøretøy med utslipp under 75 g/km (95 g/km i 2016) -937,20
 fradrag for utslipp under 40 g/km, gjelder kun kjøretøymed utslipp under 40 g/km -1 102,65

 

Les mer om utslippstesting

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Nye lekebiler fra Porsche 18. juni 2019
    Her kommer to kjøreglade nykommere fra Porsche – 718 Spyder og 718 Cayman GT4.
  • Lanseringskalender 2019 18. juni 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Bilutstilling i Oslo 17. juni 2019
    I det stadig mer bilfrie Oslo sentrum finner man en spennende bilutstilling disse dagene. På veggene i et galleri som heter Kunstverket.
  • Her er nye Zoe 17. juni 2019
    Renault har i dag offentliggjort nye Zoe som er klar for markedet allerede i september.
  • Endelig suksess for Andreas Mikkelsen 16. juni 2019
    Etter en vanskelig periode med mye stang ut var Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jaeger-Amland endelig tilbake på seierspallen i en VM-runde.

Internasjonale bilnyheter

Ford SA launches new innovative community water project

den 19. juni 2019

Les mer

Group Renault partners with WWF France – EV Talk

den 19. juni 2019

Les mer

New passenger car registrations in Bulgaria up 3.9% in January-May 2019

den 18. juni 2019

Les mer

EU passenger car registrations records modest increase

den 18. juni 2019

Les mer

Renault and PSA to test autonomous cars on Monthléry race track

den 18. juni 2019

Les mer

Volkswagen to start car software unit

den 18. juni 2019

Les mer

Volkswagen Group officially opens data centre at Green Mountain’s colocation site in Norway – powered by 100% renewable energy.

den 18. juni 2019

Les mer

Fiat Chrysler Automobiles : Comment on FCA's May Sales in Europe

den 18. juni 2019

Les mer

Skoda increased sales by 17% in Russia in May

den 18. juni 2019

Les mer

Volkswagen Inaugurates new Dealership Facility in Ranchi, Jharkhand

den 18. juni 2019

Les mer