Nå skal biler utslippstestes på vanlig vei

Nå skal biler utslippstestes på vanlig vei

MOBILT TESTUTSTYR: Slik kan det bli seende ut når biler skal ut på veien for å testes under virkelig kjøring.

Snart må nye biler utslippstestes under kjøring på vei i tillegg til laboratorietesting. Hva som er bakgrunnen for det, og hvordan testingen vil foregå i praksis, får du svar på her.

Fra 1. september i år må alle nye bilmodeller som skal selges i Europa gjennomgå en såkalt Real Driving Emissions (RDE)-test før typegodkjenning. Dette er noe helt nytt i bilverden, og kommer i tillegg til den nye laboratorietesten Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) som tas i bruk fra samme dato. Sammen skal de gi et riktigere bilde av bilers faktiske utslipp enn dagens testsyklus New European Driving Cycle (NEDC), som tross sitt navn er 20 år gammel.

RDE skal i praksis være en kvalitetssikring av at det utslippet man måler i laboratoriet gir et riktig bilde av hvordan utslippet er under normal kjøring på vei. RDE-testen måler derfor de samme avgassene, som NOx og CO2.

Testingen foregår ved at testutstyr monteres på og i bilen. Bak på bilen vil det kunne henge en slags «ryggsekk» med slanger og måleinstrumenter som sender utslippsverdier til datautstyr plassert inne i bilen. Alt måleutstyret får strøm fra et eget batteri for å unngå ekstra belastning på bilens eget elektriske system, og dermed potensielt forhøyede utslippsverdier.

Under testing vil bilen bli kjørt på ulike typer veier og under ulike kjøreforhold, med variasjoner i

  • høydenivå
  • temperatur
  • last
  • hastighet (bygater, lande- og motorvei)
  • helling (opp- og nedoverbakke)

Det finnes ikke noe standardisert testutstyr, og utstyr fra forskjellige produsenter vil nødvendigvis gi litt forskjellige måleresultater. Det vesentlige er imidlertid å kontrollere at utslippene er innenfor en gitt grenseverdi, der det tillates en del feilmargin. Fra i år er det tillatt å overskride grenseverdiene med 110 prosent, men dette reduseres til 50 prosent fra 2020.

 

FAKTA: Nye testsykluser

Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP)

Dette er laboratorietesten som erstatter den gamle NEDC-testen i år.

  • Ikrafttreden
    • Nye typegodkjenninger: 1.9.2017
    • Alle godkjenninger: 1.9.2018 (Industrien ønsker 2019, som for RDE)
    • Varebiler: ett år senere

 

Real Driving Emissions (RDE)

Denne testen skal kvalitetssikre resultatene fra WLTP-testen, og samtidig kontrollere at utslippene er innenfor lovlig grense.

  • RDE-monitoring av NOx-utslipp
    • Fra og med 2016.
  • Ikrafttreden, «1st step», «conformity factor»: 2,1 (+110 %)
    • Nye typegodkjenninger: 1. september 2017
    • Alle godkjenninger: 1. september 2019
  • Ikrafttreden, «2nd step», «conformity factor»: 1,5 (+50%)
    • Nye typegodkjenninger: 1. januar 2020
    • Alle godkjenninger: 1. januar 2021

Endelig beslutning om alle detaljer er forventet cirka mars 2017.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Studentbil fra Skoda 23. juni 2018
    For femte gang har studenter i Skodas hjemby laget sin egen konseptbil. Navnet ble til etter en konkurranse blant entusiaster. Møt Sunroq.
  • I kø for brukte elbiler 22. juni 2018
    Den lange køen av kunder som ønsker å kjøpe ny elbil har fått salget av bruktimporterte elbiler til å eksplodere i år.
  • Vekker Blazer til live 22. juni 2018
    Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
  • Et grønt kort kan gjøre ferien enklere 22. juni 2018
    Skal du på bilferie i utlandet? Grønt kort kan spare deg for bot, tid og trøbbel hvis du kolliderer.
  • Felg i sentrum 22. juni 2018
    Dekkmann har nylig åpnet et eget felgsenter. Det er et stort marked de kaster seg ut i.

Internasjonale bilnyheter

Hyundai and Audi Partner in Fuel Cell Technology – GaadiKey

den 22. juni 2018

Les mer

Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance reports cost savings of €5.7 billion from improved cooperation

den 22. juni 2018

Les mer

Volkswagen Truck & Bus to become Traton Group

den 21. juni 2018

Les mer

Volvo extends global footprint with opening of U.S. factory

den 20. juni 2018

Les mer

Citroen Global's Linda Jackson named as Most Influential Woman in UK car industry

den 20. juni 2018

Les mer

Volkswagen and Ford team up to build vans and boost competitiveness

den 20. juni 2018

Les mer

Ford explains decision to purchase Michigan Central Station in Corktown

den 19. juni 2018

Les mer

Magna, BAIC Group to form JVs for NEVs in China

den 19. juni 2018

Les mer

Groupe Renault accelerates electric vehicle strategy

den 19. juni 2018

Les mer

GM plans $175 million retooling of Michigan plant for Cadillac sedans

den 18. juni 2018

Les mer