Nå skal biler utslippstestes på vanlig vei

Nå skal biler utslippstestes på vanlig vei

MOBILT TESTUTSTYR: Slik kan det bli seende ut når biler skal ut på veien for å testes under virkelig kjøring.

Snart må nye biler utslippstestes under kjøring på vei i tillegg til laboratorietesting. Hva som er bakgrunnen for det, og hvordan testingen vil foregå i praksis, får du svar på her.

Fra 1. september i år må alle nye bilmodeller som skal selges i Europa gjennomgå en såkalt Real Driving Emissions (RDE)-test før typegodkjenning. Dette er noe helt nytt i bilverden, og kommer i tillegg til den nye laboratorietesten Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) som tas i bruk fra samme dato. Sammen skal de gi et riktigere bilde av bilers faktiske utslipp enn dagens testsyklus New European Driving Cycle (NEDC), som tross sitt navn er 20 år gammel.

RDE skal i praksis være en kvalitetssikring av at det utslippet man måler i laboratoriet gir et riktig bilde av hvordan utslippet er under normal kjøring på vei. RDE-testen måler derfor de samme avgassene, som NOx og CO2.

Testingen foregår ved at testutstyr monteres på og i bilen. Bak på bilen vil det kunne henge en slags “ryggsekk” med slanger og måleinstrumenter som sender utslippsverdier til datautstyr plassert inne i bilen. Alt måleutstyret får strøm fra et eget batteri for å unngå ekstra belastning på bilens eget elektriske system, og dermed potensielt forhøyede utslippsverdier.

Under testing vil bilen bli kjørt på ulike typer veier og under ulike kjøreforhold, med variasjoner i

  • høydenivå
  • temperatur
  • last
  • hastighet (bygater, lande- og motorvei)
  • helling (opp- og nedoverbakke)

Det finnes ikke noe standardisert testutstyr, og utstyr fra forskjellige produsenter vil nødvendigvis gi litt forskjellige måleresultater. Det vesentlige er imidlertid å kontrollere at utslippene er innenfor en gitt grenseverdi, der det tillates en del feilmargin. Fra i år er det tillatt å overskride grenseverdiene med 110 prosent, men dette reduseres til 50 prosent fra 2020.

 

FAKTA: Nye testsykluser

Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP)

Dette er laboratorietesten som erstatter den gamle NEDC-testen i år.

  • Ikrafttreden
    • Nye typegodkjenninger: 1.9.2017
    • Alle godkjenninger: 1.9.2018 (Industrien ønsker 2019, som for RDE)
    • Varebiler: ett år senere

 

Real Driving Emissions (RDE)

Denne testen skal kvalitetssikre resultatene fra WLTP-testen, og samtidig kontrollere at utslippene er innenfor lovlig grense.

  • RDE-monitoring av NOx-utslipp
    • Fra og med 2016.
  • Ikrafttreden, «1st step», «conformity factor»: 2,1 (+110 %)
    • Nye typegodkjenninger: 1. september 2017
    • Alle godkjenninger: 1. september 2019
  • Ikrafttreden, «2nd step», «conformity factor»: 1,5 (+50%)
    • Nye typegodkjenninger: 1. januar 2020
    • Alle godkjenninger: 1. januar 2021

Endelig beslutning om alle detaljer er forventet cirka mars 2017.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Nye lekebiler fra Porsche 18. juni 2019
    Her kommer to kjøreglade nykommere fra Porsche – 718 Spyder og 718 Cayman GT4.
  • Lanseringskalender 2019 18. juni 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Bilutstilling i Oslo 17. juni 2019
    I det stadig mer bilfrie Oslo sentrum finner man en spennende bilutstilling disse dagene. På veggene i et galleri som heter Kunstverket.
  • Her er nye Zoe 17. juni 2019
    Renault har i dag offentliggjort nye Zoe som er klar for markedet allerede i september.
  • Endelig suksess for Andreas Mikkelsen 16. juni 2019
    Etter en vanskelig periode med mye stang ut var Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jaeger-Amland endelig tilbake på seierspallen i en VM-runde.

Internasjonale bilnyheter

EU passenger car registrations records modest increase

den 18. juni 2019

Les mer

Renault and PSA to test autonomous cars on Monthléry race track

den 18. juni 2019

Les mer

Volkswagen to start car software unit

den 18. juni 2019

Les mer

Volkswagen Group officially opens data centre at Green Mountain’s colocation site in Norway – powered by 100% renewable energy.

den 18. juni 2019

Les mer

Fiat Chrysler Automobiles : Comment on FCA's May Sales in Europe

den 18. juni 2019

Les mer

Skoda increased sales by 17% in Russia in May

den 18. juni 2019

Les mer

Volkswagen Inaugurates new Dealership Facility in Ranchi, Jharkhand

den 18. juni 2019

Les mer

Fiat Chrysler: $4.5B plan would add 6,500 Detroit-area jobs

den 17. juni 2019

Les mer

ENGIE : Fiat Chrysler, Enel and Engie sign EV charge point deal

den 17. juni 2019

Les mer

Citroën Marks 100 Years of Innovation with Public Display in Paris

den 16. juni 2019

Les mer