Nå skal biler utslippstestes på vanlig vei

Nå skal biler utslippstestes på vanlig vei

MOBILT TESTUTSTYR: Slik kan det bli seende ut når biler skal ut på veien for å testes under virkelig kjøring.

Snart må nye biler utslippstestes under kjøring på vei i tillegg til laboratorietesting. Hva som er bakgrunnen for det, og hvordan testingen vil foregå i praksis, får du svar på her.

Fra 1. september i år må alle nye bilmodeller som skal selges i Europa gjennomgå en såkalt Real Driving Emissions (RDE)-test før typegodkjenning. Dette er noe helt nytt i bilverden, og kommer i tillegg til den nye laboratorietesten Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) som tas i bruk fra samme dato. Sammen skal de gi et riktigere bilde av bilers faktiske utslipp enn dagens testsyklus New European Driving Cycle (NEDC), som tross sitt navn er 20 år gammel.

RDE skal i praksis være en kvalitetssikring av at det utslippet man måler i laboratoriet gir et riktig bilde av hvordan utslippet er under normal kjøring på vei. RDE-testen måler derfor de samme avgassene, som NOx og CO2.

Testingen foregår ved at testutstyr monteres på og i bilen. Bak på bilen vil det kunne henge en slags “ryggsekk” med slanger og måleinstrumenter som sender utslippsverdier til datautstyr plassert inne i bilen. Alt måleutstyret får strøm fra et eget batteri for å unngå ekstra belastning på bilens eget elektriske system, og dermed potensielt forhøyede utslippsverdier.

Under testing vil bilen bli kjørt på ulike typer veier og under ulike kjøreforhold, med variasjoner i

  • høydenivå
  • temperatur
  • last
  • hastighet (bygater, lande- og motorvei)
  • helling (opp- og nedoverbakke)

Det finnes ikke noe standardisert testutstyr, og utstyr fra forskjellige produsenter vil nødvendigvis gi litt forskjellige måleresultater. Det vesentlige er imidlertid å kontrollere at utslippene er innenfor en gitt grenseverdi, der det tillates en del feilmargin. Fra i år er det tillatt å overskride grenseverdiene med 110 prosent, men dette reduseres til 50 prosent fra 2020.

 

FAKTA: Nye testsykluser

Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP)

Dette er laboratorietesten som erstatter den gamle NEDC-testen i år.

  • Ikrafttreden
    • Nye typegodkjenninger: 1.9.2017
    • Alle godkjenninger: 1.9.2018 (Industrien ønsker 2019, som for RDE)
    • Varebiler: ett år senere

 

Real Driving Emissions (RDE)

Denne testen skal kvalitetssikre resultatene fra WLTP-testen, og samtidig kontrollere at utslippene er innenfor lovlig grense.

  • RDE-monitoring av NOx-utslipp
    • Fra og med 2016.
  • Ikrafttreden, «1st step», «conformity factor»: 2,1 (+110 %)
    • Nye typegodkjenninger: 1. september 2017
    • Alle godkjenninger: 1. september 2019
  • Ikrafttreden, «2nd step», «conformity factor»: 1,5 (+50%)
    • Nye typegodkjenninger: 1. januar 2020
    • Alle godkjenninger: 1. januar 2021

Endelig beslutning om alle detaljer er forventet cirka mars 2017.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • KNA: Ta sikkerhet på alvor 26. mars 2019
    Alle bileiere med hobbykjøretøy som straks skal ut av vinteropplag bør selv gjennomføre en sikkerhetskontroll før de begir seg ut på vårens første tur, oppfordrer KNA.
  • Genève-utstillingen 2019 26. mars 2019
    Vårens viktigste begivenhet for bilbransjen finner hvert år sted i Genève. Vi er på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene.
  • Nytt mål for sommerferien 26. mars 2019
    Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
  • Goodyear med fortid og fremtid 26. mars 2019
    Science fiction preget begge hovedattraksjonene hos Goodyear i Genève. Et kombi propell-hjul for dronebiler og en fremtidsbil fra slutten av 50-tallet.
  • Oppgraderer HR-V 25. mars 2019
    Honda er ute med en «ny» utgave av SUV-en HR-V.

Internasjonale bilnyheter

Renault Trucks sales in Africa in 2018 up by 25%

den 26. mars 2019

Les mer

Vauxhall Launches Van Business Centres

den 26. mars 2019

Les mer

Li: Foreign companies to be equals

den 26. mars 2019

Les mer

ACEA calls for gov't role to promote zero-emission cars | Yonhap News Agency

den 25. mars 2019

Les mer

Great Wall, China's top SUV maker, to drive into foreign markets amid slump at home

den 25. mars 2019

Les mer

FAW-Volkswagen releases new sub-brand Jetta

den 25. mars 2019

Les mer

Toyota partners with Mapua for first hybrid electric vehicle campus tour

den 24. mars 2019

Les mer

GM announces US$1.8bn investment and new jobs

den 23. mars 2019

Les mer

Electric taxis in Oslo to be charged using wireless technology

den 22. mars 2019

Les mer

Volkswagen forms European Battery Union with Northvolt

den 22. mars 2019

Les mer