– Snart mulig med delvis autonome lastebilkonvoier

– Snart mulig med delvis autonome lastebilkonvoier

Europeiske lastebilprodusenter stiller seg samlet bak et planforslag som vil gjøre det mulig å ha delvis autonome lastebilkonvoier på motorveiene i Europa fra 2023.

Teknologien, som kalles truck platooning på engelsk, innebærer at to eller flere vogntog kjører i konvoi og er sammenkoblet med trådløs datateknologi. Dette, sammen med autonome førerassistentsystemer i bilene, gjør at bilene kan kjøre tettere sammen og slik redusere luftmotstand, og dermed også drivstofforbruk og utslipp. Forsøk har vist at lastebiler som “henger på” i en semiautonom konvoi kan redusere sine CO2-utslipp med opptil 16 prosent.

Den første bilen fungerer som leder for konvoien, og de andre bilene responderer umiddelbart på signaler fra denne. Hvis det forreste vogntoget for eksempel bremser, så bremser også de andre lastebilene automatisk og uten forsinkelse.

I første omgang vil slike konvoier være delvis autonome, det vil si at alle lastebilene må ha en fører som kan følge med underveis og styre bilen utenom når man kjører i konvoi. Lastebilprodusentene selv sier i sitt planforslag at det innen 2023 vil være mulig innen for lastebiler fra ulike produsenter å “snakke sammen”, og dermed kjøre i samme konvoi. Produsentene som står bak denne planen er DAF Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania, Volkswagen Commercial Vehicles og Volvo Group.

– For at slike lastebilkonvoier skal bli mulige må både lastebilprodusenter, relevante myndigheter, transportfirmaer og forsikringsselskaper samarbeide, men de rette initiativene fra lovgivende myndigheter er helt avgjørende, forteller generalsekretær Erik Jonnaert i European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

Les mer om lastebilkonvoier på ACEAs nettsider.

 

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 28. januar 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Oppfrisket Smart 28. januar 2020
    Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
  • Stadig mer elektrisk 28. januar 2020
    Så godt som alle bilprodusenter har uttalte mål om elektrifisering. BMW er blant dem som er kommet lengst.
  • Så dyr blir nye Land Rover Defender 24. januar 2020
    Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
  • Audi RS5 24. januar 2020
    PRØVEKJØRT: Audi RS er som skapt for Autobahn og norske fylkesveier, men politisk ukorrekt som få.

Internasjonale bilnyheter

Maruti reports 5.1% increase in net profit in December quarter

den 28. januar 2020

Maruti reports 5.1% increase in net profLes mer

Proton Motor receives new order to equip garbage collection vehicles with hydrogen fuel cell systems

den 28. januar 2020

Proton Motor receives new order to equipLes mer

Traton brands MAN, Scania, and Volkswagen Caminhões e Ônibus sold 242,200 vehicles in 2019

den 28. januar 2020

Traton brands MAN, Scania, and VolkswageLes mer

EU Commercial Vehicle Sales Up in 2019 – Lube Report EMEA

den 28. januar 2020

seventh consecutive year of growth, accoLes mer

Nissan to launch one new product every year to grow volumes

den 27. januar 2020

Nissan to launch one new product every yLes mer

Hyundai Motor To Produce Hydrogen Commercial Cars In China

den 27. januar 2020

Hyundai Motor To Produce Hydrogen CommerLes mer

Eyeing leadership position in electric vehicle segment: Tata Motors

den 27. januar 2020

Eyeing leadership position in electric vLes mer

Hyundai and Kia invest into Arrival, an electric delivery vehicle startup

den 27. januar 2020

Hyundai and Kia invest into Arrival, anLes mer

Renault partners with The Care Trust

den 26. januar 2020

Renault partners with The Care TrustLes mer

Automotive Steering Wheel Market Positive Long-term Growth Outlook 2018-2026

den 26. januar 2020

market growth. According to China AssociLes mer