Miljørapport 2016: Autoretur fortsetter å oppfylle gjenvinningskravene

Miljørapport 2016: Autoretur fortsetter å oppfylle gjenvinningskravene

Det andre året etter at kravene til gjenvinningsgrad ble økt, leverer Autoreturs nettverk igjen gode resultater. Les om dette og andre saker når Autoretur oppsummerer miljøresultatene for 2016.
I miljørapporten, kan du blant mye annet lese styreleder i Autoretur AS, Bjørn Borg og hans oppfordring til myndighetene om å sikre håndteringen av høyenergibatterier. Miljørapporten tar også for seg plast, et satsingsområde for Autoretur og samarbeidspartnerne. Tilsynsordninger og kompetansehevingen innen bransjen vår er et pågående tema miljørapporten for 2016 også tar opp, i tillegg til håndtering av høyenergi-batterier og biloppsamlingsnettverket vårt: Vi har nå 141 biloppsamlingsplasser fordelt på hele landet.

 

Nådde nye, skjerpede krav
Men det aller viktigste i Autoretur miljørapport er selvsagt gjenvinningsresultatene for 2016:
Fra og med 2015 ble kravet til gjenvinningsgraden(*) for kasserte kjøretøy økt fra 85 til 95 prosent. Allerede i det første driftsåret året under de nye kravene, klarte vi målene og i 2016 stabiliserte Autoretur AS’ nettverk resultatene med en gjenvinningsgrad på 97,7 prosent og materialgjenvinning på 85,2 prosent.



Da myndighetenes krav gikk opp fra 85 prosent gjenvinning til 95 prosent fra og med 2015, måtte Autoretur og de tre hovedoperatørene, Norsk Gjenvinning Metall AS, Bilgjenvinning AS og Bilretur AS bli flinkere til å gjenvinne enda mer materiale.
Et av de største bidraget til at nettverket igjen klarer gjenvinningskravet fra myndighetene, kommer som en følge av at hovedoperatørene har blitt flinkere til å gjenvinne fraksjoner som plast og glass fra fluffen(***). Men også at man har klart å sortere ut mer ikke-magnetisk metall.

 

Flinkere med fluff og plast
Denne utviklingen, som utgjør de små marginene, tiendelene i prosentregnskapet, er i vekst. Bransjen utvikler hele tiden bedre sorteringsmaskiner og bedre finfragmenteringsanlegg som henter ut enda mer råvarer fra kasserte kjøretøy. Dette skjer hovedsakelig på mikronivå, i det som tidligere var restavfallet (fluffen***).

 

  • Materialgjenvinning** (inkludert ombruk) økte kraftig fra 72,9 prosent i 2014 til 85,2 prosent i 2015. I 2016 fortsatte denne trenden og resultatet ligger jevnt på 85,2 prosent som er godt innenfor kravet.
  • Energigjenvinning, det vil si å brenne fluff og utnytte varmen som ny energi, har gått ned. I fjor var energigjenvinningen på 14,4 prosent, i 2016 ble 12,5 prosent av de kasserte kjøretøy energigjenvunnet.
  • Mengden materialrester som går til deponi har gått ned. I 2015 ble bare 3,3 prosent av den kasserte bilens materialer deponert, i 2016 ble 2,3 prosent av bilens materialer sendt til deponi.

 

2016 var året da Autoretur og hovedoperatørene stabiliserte resultatene for gjenvinning av kasserte kjøretøy i Norge.
Direktør i Autoretur AS, Erik Andresen skryter av hovedoperatørenes jobb for å nå myndighetenes krav. – Uten den iherdige innsatsen fra Norsk Gjenvinning Metall AS, Bilretur AS og Bilgjenvinning AS for å gjenvinne enda mer av bilene, ville vi ikke kommet i mål. Allerede i 2015 var vi over myndighetenes og EUs krav til gjenvinningsgrad og materialgjenvinning. Den gode trenden fortsatte i 2016, sier Andresen i miljørapporten.

 

 

Tallene i tonn:

I hele 2016 ble det gjenvunnet 176 216 tonn kjøretøy.

  • Av dette ble 139 945 tonn materialgjenvunnet.
  • 10 150 tonn gikk til ombruk.
  • Og 22 038 tonn ble energigjenvunnet.
  • Kun 2,3 prosent gikk til deponi.
  • Det gikk totalt 142 280 kjøretøy gjennom Autoreturs systemer i 2016.

 

Les hele miljøregnskapet her.

 

*Gjenvinningsgraden = Prosentandel av bilens vekt som gjenvinnes. Et EU-direktiv, ELV, setter kravene
**Materialgjenvinning = Materialer som for eksempel blir smeltet om og brukt til nye nytt + ombruk, gjenbruk av deler.
***Fluff = Det siste reststoffet i gjenvinningsprosessen

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Seier for Krognes på Ringen 21. mai 2019
    Christian Krognes (29) kjørte søndag det siste løpet før det braker løs med det årlige 24‐timersløpet på Nürburgring i slutten av juni.
  • Nå kan alle reservere Hondas lille elbil 21. mai 2019
    Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
  • Bildrømmer fra Uganda 21. mai 2019
    Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
  • BMW X5 xDrive 30d: Langtursbilen 21. mai 2019
    PRØVEKJØRT: Forholdene kunne ikke vært mer perfekte da jeg hentet nye BMW X5. Nysnø og glatte veier er X5-føre.
  • Business class 20. mai 2019
    Audi Q8 er så komfortabel at jeg kunne kjørt jorden rundt med den.

Internasjonale bilnyheter

Ford South Africa's Growth Strategy Targets Crucial Exports

den 21. mai 2019

Les mer

Vulog and Groupe Renault announce new partnership

den 21. mai 2019

Les mer

Tata Motors to phase out multi-seater people carriers

den 21. mai 2019

Les mer

Ford to cut 7,000 jobs, 10% of global salaried staff

den 21. mai 2019

Les mer

Tata Motors consolidated Q4 net profit nearly halves to Rs 1,117 crore

den 21. mai 2019

Les mer

General Motors Unveils All-New Electronic Platform

den 20. mai 2019

Les mer

Free2Move Lease now offering Vauxhall cars and vans

den 20. mai 2019

Les mer

Domestic car sales falls 17 percent in April

den 19. mai 2019

Les mer

Mitsubishi Motors chief Masuko to leave CEO post

den 18. mai 2019

Les mer

Citroen sets 1.5 million units production target by 2021-22

den 17. mai 2019

Les mer