Velg side

Lite forbrukervennlig fra Amcar

Lite forbrukervennlig fra Amcar

11649_350_18383_nytt_svar_amcar_707953I en lederartikkel i siste nummer av Amcar kritiserer redaktør Terje G. Aasen NAF, BIL og NBFs forslag til norske bilavgifter frem mot 2020 for å være utarbeidet av Gutteklubben Grei. Bilimportørenes Landsforening (BIL) lever godt med saklig uenighet om hvordan fremtidens bilavgifter bør se ut. De mange faktafeilene i Amcars leder er det verre med. Dessuten vil forslaget til Amcar få store økonomiske konsekvenser for bileiere hvis de skulle gjennomføres.

NAF, BIL og NBF mener den norske bilparken må fornyes, og at bilparkens gjennomsnittlige levealder må ned på EU-snittet (14 – 15 år). Dette fordi nye biler har vesentlig mindre klima- og miljøutslipp enn eldre biler, samtidig som de er klar mer trafikksikre. Derfor mener vi at engangsavgiften på nye biler må settes betydelig ned frem mot 2020. Det gjelder også vekt- og effektkomponenten i engangsavgiften, i motsetning til hva Amcars leder gir inntrykk av.

 

En slik avgiftsomlegging blir ikke minst viktig av at Stortinget har vedtatt at vi i 2020 skal ha et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 85 gram fra nye biler, mot dagens 130 gram. Da må vi ha en avgiftspolitikk som stimulerer til økt innfasing av lav- og nullutslippsbiler som plug-in hybrider og elektriske biler.

 

Amcar tar feil når de sier at avgiftsomleggingen i 2007, da vi for første gang fikk en CO2-komponent, ikke har redusert CO2-utslippene fra nye biler. En analyse som Vista har gjort for Finans-departementet, viser at avgiftsomleggingen forklarer omtrent halvparten av den betydelige utslippsreduksjonen vi har sett siden den gang. Fra å være en versting i Europa, er Norge nå blant de beste.
Amcar trekker også feil konklusjon når de sier at 70% av engangsavgiften kommer fra vekt- og effektkomponenten, mens bare 30% kommer fra CO2-komponenten. Det er rett og slett en meningsløs måte å regne på. CO2-komponenten er nemlig utformet slik at biler med svært lave utslipp får en negativ CO2 komponent og dermed en lav avgift totalt!

 

Like feil blir det å snakke om den norske dieselbløffen. Salget av dieselbiler var på over 50 prosent før avgiftsomleggingen kom i 2007. I dag er salget av dieselbiler i Norge (54,7% i mars 2013) omtrent som Europa for øvrig.  Like feil er det å si at nesten alle bilprodusentene allerede har nådd EUs krav om et utslipp på 130 gram i 2015. Offisiell statistikk fra 2011 viser at bare 6 av 20 bilprodusenter var der.

 

Vi skal imidlertid gi Amcar rett i en ting. NAF, BIL og NBF legger opp til en gradvis avgiftsomlegging frem til 2020. Årsaken til det er dels at politikk er det muliges kunst. Man stryker ikke mange milliarder kroner på statsbudsjettets inntektsside i løpet av ett år. Men aller tyngst veier hensynet til forbrukeren. Dersom avgiftene settes betydelig ned over natten, vil dette ha en dramatisk effekt på folks privatøkonomi. Bruktbilprisene vil umiddelbart falle like mye som avgiftsnedsettelsen. Det betyr at folk som har kjøpt nye biler de senere årene vil få et betydelig tap, og at bruktbilen ikke lenger gir sikkerhet for billånet. Det er vel verken forbrukervennlig eller særlig rettferdig.

11650_360_18384_svar_amcar_bilde_576317

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Geogjerder kan gjøre hybrider mer miljøvennlige 10. august 2020
    Vegvesenet samarbeider med BMW og Volvo for å vise hvordan definerte farts- eller lavutslippssoner kan styre moderne biler.
  • Fabrikkhenting hos Porsche 10. august 2020
    I starten måtte kunden sørge for festen selv. I dag er det ca. 20 kunder hver dag som henter bilen sin på Porsche-fabrikken. Det er med andre ord blitt litt mer rutine nå.
  • Lanseringskalender 2020 10. august 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Ioniq blir eget merke 10. august 2020
    Hyundai har besluttet å skille ut Ioniq som eget merkenavn for sine elektrifiserte modeller. Dem blir det flere av i årene fremover.
  • Dennis Hauger fokuserer på fremtiden 9. august 2020
    De store resultatene uteble for Dennis Hauger i helgens løp på Silverstone. Men han sanker hele tiden ny erfaring for fremtiden.

Internasjonale bilnyheter

Statistics – Fuel types of new passenger cars

den 1. august 2020

In 2019, almost 60% of all new cars regiLes mer

Statistics – EU commercial vehicle production

den 1. august 2020

Some 2.7 million commercial vehicles werLes mer

Statistics – EU passenger car production

den 1. august 2020

15.8 million passenger cars were made inLes mer

Statistics – Size and distribution of the EU vehicle fleet

den 1. august 2020

The European Union’s motor vehicle fleetLes mer

Statistics – Resource-efficient production trends

den 1. august 2020

As these interactive charts demonstrate,Les mer

Statistics – EU motor vehicle production

den 1. august 2020

18.5 million motor vehicles were manufacLes mer

Statistics – World motor vehicle production

den 1. august 2020

92.8 million motor vehicles were produceLes mer

Statistics – Direct automotive manufacturing jobs in the EU, by country

den 1. august 2020

2.7 million direct manufacturing jobs arLes mer

Statistics – New cars by segment in the EU

den 1. august 2020

Small and medium cars account for over hLes mer

Statistics – Employment in the EU automotive industry

den 1. august 2020

The automotive sector provides direct anLes mer

Statistics – Share of alternatively-powered vehicles in the EU fleet, per segment 

den 1. august 2020

Only 0.3% of all passenger cars on EU roLes mer

Statistics – Per capita new car registrations

den 1. august 2020

30 new passenger cars were registered peLes mer

Statistics – Imports of passenger cars

den 1. august 2020

The European Union imported 3.6 millionLes mer

Statistics – Exports of motor vehicles

den 1. august 2020

The European Union exported 5.6 millionLes mer

Statistics – Imports of motor vehicles

den 1. august 2020

4.2 million vehicles were imported to thLes mer