I 2013 blir det mer lønnsomt å vrake bilen!

I 2013 blir det mer lønnsomt å vrake bilen!

11194_350_17886_artikkel_2500_okt_vrakpant_402322Etter å ha stått stille på 1.500 kroner helt siden 1998, økte vrakpanten til 2.000 kroner i 2012. Nå ønsker regjeringen å fortsette opptrappingen, og øker vrakpanten til 2.500 kroner fra neste år.

Vrakpanten øker med 500 kroner igjen
Regjeringen har åpenbart intensjoner om å få enda flere eldre biler ut av den norske bilparken. I statsbudsjettet for 2013 øker vrakpanten med ytterligere 500 kroner til 2.500 kroner, og dette er en økning på 25 prosent sammenlignet med inneværende år.
I Norge er det bilimportørene selv som har ansvaret for å samle inn og håndtere bilvrak. Bilimportørene samarbeider med Autoretur, som igjen har avtaler med biloppsamlere over hele landet. Når en bil skal vrakes leveres den til en av mottaksstasjonene, som deretter håndterer bilene på en miljømessig korrekt måte. Selve vrakpanten utbetales fra Toll & Avgiftsdirektoratet.
Både Autoretur og Bilimportørenes Landsforening har i lang tid bedt myndighetene øke vrakpanten. Det er derfor gledelig at bransjen blir hørt, i det økningen i vrakpanten virker som en motivasjon til å samle inn flere utrangerte kjøretøy slik at de ikke bare blir hensatt og utgjør en potensiell miljøfare eller trafikkfare.
Norge har i en årrekke hatt et system der nybilkjøpere betaler en vrakpantavgift ved kjøp av ny bil. Deler av økningen i vrakpanten for 2013 er det disse som finansierer, i det denne avgiften øker fra 1.700 kroner til 2.000 kroner per kjøretøy neste år.
Vrak bilen før årsavgiften forfaller
Vurderer du å vrake bilen din neste år? I så fall vil det være nyttig å huske fristen for betaling av årsavgiften. Vraker du bilen før avgiften forfaller 20. mars slipper du nemlig unna hele årsavgiften, såfremt du har vraket bilen på en godkjent vrakplass. Ved vraking fra og med forfall og innen 30. juni får du refundert halv årsavgift.
Årsavgiften for 2013 øker til 2.940 kroner, mens eiere av dieselbiler uten partikkelfilter må betale 3.425 kroner.

Om forfatteren

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Ny Corvette med midtstilt motor 19. juli 2019
    Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
  • Grillparty i Monaco 19. juli 2019
    Det ble tilløp til dramatikk da en av våre helter stilte i en helt spesiell kreasjon i Monaco nylig.
  • Facelift for Mazda2 18. juli 2019
    Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
  • Lanseringskalender 2019 18. juli 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Skoda fornyer SUV-ene 18. juli 2019
    Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.

Internasjonale bilnyheter

Oliver Zipse to replace Harald Krueger as BMW Group CEO

den 19. juli 2019

Les mer

UK motor industry celebrates 20 years of growth

den 18. juli 2019

Les mer

Mitsubishi Invests in GoJek to Face Future Challenges, Says CEO

den 18. juli 2019

Les mer

Smart green cars hit road as China lowers subsidies

den 17. juli 2019

Les mer

Ford and VW collaborate to advance autonomous driving

den 17. juli 2019

Les mer

This is how many cars BMW has sold in SA so far this year

den 17. juli 2019

Les mer

MIKE MABASA IS NEW HEAD OF NAAMSA

den 17. juli 2019

Les mer

CNH Industrial Honors Sergio Marchionne Student Achievement Awards Winners for North America

den 17. juli 2019

Les mer

GM launches new SUVs in China

den 12. juli 2019

Les mer

Ford, VW update plans for electric, self-driving cars

den 12. juli 2019

Les mer