– Vi er strålende fornøyde med at regjeringen nå går for løsningen som vi har anbefalt. Dette gir forbrukerne forutsigbarhet, og avverger avgiftshopp i flere titusenkroners-klassen, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Tidlig i morges ble det klart at regjeringen går for en videreføring av NEDC-testverdier som beregningsgrunnlag for CO2-avgift ut 2019. Det betyr at avgiftene ikke skal beregnes etter WLTP-testverdier, som etter det vi vet i dag kan være alt fra 10 til 40 prosent høyere enn NEDC-verdiene.

– Det er viktig med forutsigbarhet for bilkjøpere og bilbransjen, og regjeringen vil derfor varsle allerede nå at vi vil utsette omleggingen til 2020, sa finansminister Siv Jensen (FrP) i en pressemelding.

Dette vil gi bransjen og myndighetene til til å se an totalbildet hva de faktiske utslagene av overgangen til den nye målemetoden WLTP blir. Så langt er bare omtrent 20-25 prosent av bilene på det europeiske markedet testet etter den nye syklusen.

– WLTP-syklusen er den nye måten man måler forbruk og utslipp fra biler på. Denne kjøresyklusen er lengre og hardere enn den gamle NEDC-syklusen, og får derfor et høyere målt utslipp på papiret. En bil slipper altså ikke ut noe mer CO2 på veien om den er testet med WLTP fremfor NEDC, forklarer Andresen.

Både bilbransjen og europeiske myndigheter har vært enige i at den gamle NEDC-testen har vært for dårlig, og arbeidet med å utvikle WLTP-syklusen. har tatt mange år i EU-apparatet.

– Hensikten med å legge om til denne nye målemetoden er å kunne gi bedre forbrukerinformasjon om forbruk og utslipp. Vi har lenge sagt at en teknisk omlegging av målemetode ikke bør få avgiftsmessig negative konsekvenser for forbrukerne, sier Andresen.

Noen kritikere av regjeringens beslutning mener at dette vil “lure” forbrukere til å kjøpe bensin- og dieselbiler.

– Avgiftssystemet vi har i dag stimulerer i svært høy grad til å kjøpe biler med lave utslipp allerede, og folk står i lange køer for å sikre seg de elbilene som er på markedet. Vi kan ikke regulere bort biler med forbrenningsmotor så lenge utvalget av bilmodeller og leveringsdyktigheten på disse fortsatt gjør det uaktuelt for mange å kjøpe nullutslippsbil. Dessuten er forbrenningsmotorene i nye biler i dag langt renere enn de var for bare få år siden, sier Andresen.

Andre strekker seg til å påstå at avgiftene bør kraftig opp nå siden bilprodusentene “systematisk har underrapportert utslippstall” fra bilene sine.

– Dette er i beste fall kunnskapsløse påstander. Bilprodusentene tester ikke bilene sine selv, det er uavhengige laboratorier som gjør dette med mandat fra nasjonale myndigheter i testlandet. Produsentene har dermed ikke anledning til å underrapportere noe som helst. NEDC-testsyklusen, som altså ikke skal brukes lenger, var imidlertid ikke omfattende eller hard nok. Da får man kritisere testregimet, som vi også har gjort, og ikke bilprodusentene. De har ikke noe annet valg enn å teste bilene den måten som til enhver tid er myndighetspålagt, avslutter Andresen.