– Gledelig nytt for forbrukere og bransje!

– Gledelig nytt for forbrukere og bransje!

– Vi er strålende fornøyde med at regjeringen nå går for løsningen som vi har anbefalt. Dette gir forbrukerne forutsigbarhet, og avverger avgiftshopp i flere titusenkroners-klassen, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Tidlig i morges ble det klart at regjeringen går for en videreføring av NEDC-testverdier som beregningsgrunnlag for CO2-avgift ut 2019. Det betyr at avgiftene ikke skal beregnes etter WLTP-testverdier, som etter det vi vet i dag kan være alt fra 10 til 40 prosent høyere enn NEDC-verdiene.

– Det er viktig med forutsigbarhet for bilkjøpere og bilbransjen, og regjeringen vil derfor varsle allerede nå at vi vil utsette omleggingen til 2020, sa finansminister Siv Jensen (FrP) i en pressemelding.

Dette vil gi bransjen og myndighetene til til å se an totalbildet hva de faktiske utslagene av overgangen til den nye målemetoden WLTP blir. Så langt er bare omtrent 20-25 prosent av bilene på det europeiske markedet testet etter den nye syklusen.

– WLTP-syklusen er den nye måten man måler forbruk og utslipp fra biler på. Denne kjøresyklusen er lengre og hardere enn den gamle NEDC-syklusen, og får derfor et høyere målt utslipp på papiret. En bil slipper altså ikke ut noe mer CO2 på veien om den er testet med WLTP fremfor NEDC, forklarer Andresen.

Både bilbransjen og europeiske myndigheter har vært enige i at den gamle NEDC-testen har vært for dårlig, og arbeidet med å utvikle WLTP-syklusen. har tatt mange år i EU-apparatet.

– Hensikten med å legge om til denne nye målemetoden er å kunne gi bedre forbrukerinformasjon om forbruk og utslipp. Vi har lenge sagt at en teknisk omlegging av målemetode ikke bør få avgiftsmessig negative konsekvenser for forbrukerne, sier Andresen.

Noen kritikere av regjeringens beslutning mener at dette vil “lure” forbrukere til å kjøpe bensin- og dieselbiler.

– Avgiftssystemet vi har i dag stimulerer i svært høy grad til å kjøpe biler med lave utslipp allerede, og folk står i lange køer for å sikre seg de elbilene som er på markedet. Vi kan ikke regulere bort biler med forbrenningsmotor så lenge utvalget av bilmodeller og leveringsdyktigheten på disse fortsatt gjør det uaktuelt for mange å kjøpe nullutslippsbil. Dessuten er forbrenningsmotorene i nye biler i dag langt renere enn de var for bare få år siden, sier Andresen.

Andre strekker seg til å påstå at avgiftene bør kraftig opp nå siden bilprodusentene “systematisk har underrapportert utslippstall” fra bilene sine.

– Dette er i beste fall kunnskapsløse påstander. Bilprodusentene tester ikke bilene sine selv, det er uavhengige laboratorier som gjør dette med mandat fra nasjonale myndigheter i testlandet. Produsentene har dermed ikke anledning til å underrapportere noe som helst. NEDC-testsyklusen, som altså ikke skal brukes lenger, var imidlertid ikke omfattende eller hard nok. Da får man kritisere testregimet, som vi også har gjort, og ikke bilprodusentene. De har ikke noe annet valg enn å teste bilene den måten som til enhver tid er myndighetspålagt, avslutter Andresen.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Mercedes lanserer ny GLS 19. april 2019
    Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
  • Ny Subaru Outback 19. april 2019
    Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
  • Genève-utstillingen 2019 19. april 2019
    Vårens viktigste begivenhet for bilbransjen finner hvert år sted i Genève. Vi er på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene.
  • Elektrisk skateboard? Nok å ta av. 19. april 2019
    Volkswagen var ikke alene om el-skateboard-tankegangen i Genève. Det var flere eksempler på det samme.
  • Genesis gjør elbilen kompakt 18. april 2019
    Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.

Internasjonale bilnyheter

GM Expects Massive Growth For Cadillac In China

den 18. april 2019

Les mer

Mahindra Group, Ford to co-develop midsize SUV

den 18. april 2019

Les mer

Peugeot : The PSA Foundation awards its 2019 Mobility & Inclusion Grand Prix to the “Fondation des Amis de l'Atelier”

den 18. april 2019

Les mer

China's car market to return to growth this year, executives say

den 17. april 2019

Les mer

Auto Shanghai 2019 – World premiere of Renault City K-ZE

den 17. april 2019

Les mer

Car parts makers see new China growth opportunities

den 17. april 2019

Les mer

Auto Shanghai: Continental continuing to expand production of electric mobility components in China

den 17. april 2019

Les mer

Record quarterly sales for KIA in Europe as new models arrive in dealerships

den 17. april 2019

Les mer

New van market hits record high despite Brexit uncertainty

den 9. april 2019

Les mer

Hyundai to train 10,000 sales consultants for its global connected tech

den 9. april 2019

Les mer