– Gledelig nytt for forbrukere og bransje!

– Gledelig nytt for forbrukere og bransje!

– Vi er strålende fornøyde med at regjeringen nå går for løsningen som vi har anbefalt. Dette gir forbrukerne forutsigbarhet, og avverger avgiftshopp i flere titusenkroners-klassen, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Tidlig i morges ble det klart at regjeringen går for en videreføring av NEDC-testverdier som beregningsgrunnlag for CO2-avgift ut 2019. Det betyr at avgiftene ikke skal beregnes etter WLTP-testverdier, som etter det vi vet i dag kan være alt fra 10 til 40 prosent høyere enn NEDC-verdiene.

– Det er viktig med forutsigbarhet for bilkjøpere og bilbransjen, og regjeringen vil derfor varsle allerede nå at vi vil utsette omleggingen til 2020, sa finansminister Siv Jensen (FrP) i en pressemelding.

Dette vil gi bransjen og myndighetene til til å se an totalbildet hva de faktiske utslagene av overgangen til den nye målemetoden WLTP blir. Så langt er bare omtrent 20-25 prosent av bilene på det europeiske markedet testet etter den nye syklusen.

– WLTP-syklusen er den nye måten man måler forbruk og utslipp fra biler på. Denne kjøresyklusen er lengre og hardere enn den gamle NEDC-syklusen, og får derfor et høyere målt utslipp på papiret. En bil slipper altså ikke ut noe mer CO2 på veien om den er testet med WLTP fremfor NEDC, forklarer Andresen.

Både bilbransjen og europeiske myndigheter har vært enige i at den gamle NEDC-testen har vært for dårlig, og arbeidet med å utvikle WLTP-syklusen. har tatt mange år i EU-apparatet.

– Hensikten med å legge om til denne nye målemetoden er å kunne gi bedre forbrukerinformasjon om forbruk og utslipp. Vi har lenge sagt at en teknisk omlegging av målemetode ikke bør få avgiftsmessig negative konsekvenser for forbrukerne, sier Andresen.

Noen kritikere av regjeringens beslutning mener at dette vil “lure” forbrukere til å kjøpe bensin- og dieselbiler.

– Avgiftssystemet vi har i dag stimulerer i svært høy grad til å kjøpe biler med lave utslipp allerede, og folk står i lange køer for å sikre seg de elbilene som er på markedet. Vi kan ikke regulere bort biler med forbrenningsmotor så lenge utvalget av bilmodeller og leveringsdyktigheten på disse fortsatt gjør det uaktuelt for mange å kjøpe nullutslippsbil. Dessuten er forbrenningsmotorene i nye biler i dag langt renere enn de var for bare få år siden, sier Andresen.

Andre strekker seg til å påstå at avgiftene bør kraftig opp nå siden bilprodusentene “systematisk har underrapportert utslippstall” fra bilene sine.

– Dette er i beste fall kunnskapsløse påstander. Bilprodusentene tester ikke bilene sine selv, det er uavhengige laboratorier som gjør dette med mandat fra nasjonale myndigheter i testlandet. Produsentene har dermed ikke anledning til å underrapportere noe som helst. NEDC-testsyklusen, som altså ikke skal brukes lenger, var imidlertid ikke omfattende eller hard nok. Da får man kritisere testregimet, som vi også har gjort, og ikke bilprodusentene. De har ikke noe annet valg enn å teste bilene den måten som til enhver tid er myndighetspålagt, avslutter Andresen.

Om forfatteren

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Ny Corvette med midtstilt motor 19. juli 2019
    Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
  • Grillparty i Monaco 19. juli 2019
    Det ble tilløp til dramatikk da en av våre helter stilte i en helt spesiell kreasjon i Monaco nylig.
  • Facelift for Mazda2 18. juli 2019
    Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
  • Lanseringskalender 2019 18. juli 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Skoda fornyer SUV-ene 18. juli 2019
    Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.

Internasjonale bilnyheter

Oliver Zipse to replace Harald Krueger as BMW Group CEO

den 19. juli 2019

Les mer

UK motor industry celebrates 20 years of growth

den 18. juli 2019

Les mer

Mitsubishi Invests in GoJek to Face Future Challenges, Says CEO

den 18. juli 2019

Les mer

Smart green cars hit road as China lowers subsidies

den 17. juli 2019

Les mer

Ford and VW collaborate to advance autonomous driving

den 17. juli 2019

Les mer

This is how many cars BMW has sold in SA so far this year

den 17. juli 2019

Les mer

MIKE MABASA IS NEW HEAD OF NAAMSA

den 17. juli 2019

Les mer

CNH Industrial Honors Sergio Marchionne Student Achievement Awards Winners for North America

den 17. juli 2019

Les mer

GM launches new SUVs in China

den 12. juli 2019

Les mer

Ford, VW update plans for electric, self-driving cars

den 12. juli 2019

Les mer