Gal medisin gir ikke bedre luftkvalitet

Gal medisin gir ikke bedre luftkvalitet

– Det er viktig å bedre luftkvaliteten i norske byer, men vi trenger tiltak som virker. I dag er det mye kunnskapsløshet og symbolpolitikk som preger debatten. Det gir ikke renere luft og vil skade miljøsaken på sikt, sier Erik Andresen i BIL og Egil Steinsland i NBF.

Forbud mot å kjøre dieselbil i byer og tredobling av bompengesatsene. Dette er bare noen av de tiltakene som nå diskuteres for å bedre luftkvaliteten i norske byer. I følge BIL og NBF vil disse tiltakene bare gi marginale utslippsreduksjoner, samtidig som de skaper store praktiske problemer. Organisasjonene etterlyser nå mer fokus på de tiltakene som virkelig virker, som mindre tungtrafikk gjennom byene, bedre kollektivtilbud og forbud mot gamle vedovner.

– Vi gjør en viktig miljøsak en bjørnetjeneste når vi lar kunnskapsløshet og symbolpolitikk prege debatten. På denne måten tilrettelegges det for symbolske tiltak som ikke virker, mens politikerne lar være å gjøre de tingene som virker fordi de koster for mye, sier Andresen og Steinsland.

Det er to hovedkilder til redusert luftkvalitet i norske byer – svevestøv og N02. Opp mot 50 prosent av svevestøvet kommer fra vedfyring, mens 70 prosent av N02-utslippet kommer fra tungtrafikk som lastebiler, busser og varebiler.

– Fakta viser at tiltak mot diesel personbil er helt feil. Dette vil ikke redusere svevestøvet i det hele tatt og det vil i beste fall redusere N02-utslippene med 10 prosent. Derimot vil disse tiltakene skape store praktiske problemer for mange av byens innbyggere som skal på jobb eller hente og levere i barnehagen, sier Andresen og Steinsland.

De to organisasjonene mener av svevestøvsproblematikken først og fremst løses gjennom forbud mot gammeldagse vedovner og gjennom bedre vasking av veiene. N02-problematikken må løses ved å lede tungtrafikken rundt og ikke gjennom bysentrum, og ved en omfattende kollektivutbygging.

– Problemet er at omkjøringsveier for tungtrafikk og kollektivsatsinger koster mye penger. For politikerne er det mye lettere å fokusere på det som er lett, nemlig kjøreforbud og bompenger. Men dette vil knapt ha effekt. På sikt skader det en viktig miljøsak. Kombinasjonen er lite gevinst, store praktiske problemer og sprengt kollektivtrafikk er dårlig,  mener Andresen og Steinsland.

De legger til at ny teknologi i både lastebiler og personbiler, den såkalte Euro 6-teknologien er i ferd med å løse N02-problematikken i nye biler. Rask innfasing av ny teknologi og utfasing av eldre kjøretøy er derfor mye viktigere enn kjørebegrensninger.

Les mer om Fakta om lokal luftforurensning her

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Paris-utstillingen 2018 20. oktober 2018
    Høsten store begivenhet for alle bilentusiaster er Mondial de L’Auto i Paris. Her serverer vi alt av interesse fra messen.
  • Porsche Taycan til under 700.000 kroner? 20. oktober 2018
    Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
  • EU krever mer støy fra elektrifiserte biler 19. oktober 2018
    Elektrifiserte biler gir fra seg så lite lyd at de kan være en fare for gående. Nå kommer nye og skjerpede EU-krav til lyd fra lydløse biler.
  • Ferraris Paris 19. oktober 2018
    Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle – en mer enn 50 år gammel LM.
  • Bilen som fløy over Kanalen 18. oktober 2018
    Stol på bilutstillingen i Paris når det gjelder å komme opp med merkverdigheter. Den første bilen som fløy over den Engelske Kanal, for eksempel.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen outlines its sales transformation plan

den 18. oktober 2018

Les mer

Nissan to drive global range under own brand in India, develop new cars for Datsun

den 18. oktober 2018

Les mer

Hyundai:“The goal of supplying 5,000 hydrogen electric vehicles to France by 2025”

den 18. oktober 2018

Les mer

Mahindra and Ford ink pact to share powertrain and develop telematics

den 18. oktober 2018

Les mer

Renault and Brilliance sign strategic cooperation agreement with Liaoning province, China

den 17. oktober 2018

Les mer

Tata Motors looking to collaborate with Ola, Uber with new shared mobility platform | Business News

den 17. oktober 2018

Les mer

German carmakers have only 50% chance of staying ahead – Mr Herbert Diess

den 17. oktober 2018

Les mer

GAC Mitsubishi Motors to Start Production of All New EV in China

den 16. oktober 2018

Les mer

The SMMT has launched its Brexit Readiness Programme

den 16. oktober 2018

Les mer

Suzuki and Mitsubishi axe diesels in Europe

den 16. oktober 2018

Les mer