–  Det er klokt å utsette den avgiftsmessige tilpassingen til ny målemetode for utslippsverdier til statsbudsjettet 2020. Jeg vil gi regjeringen ros for å ha lyttet til de faglige innspillene i denne viktige saken, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Se de nye avgiftssatsene nederst i saken.

– Regjeringens forslag om å bruke NEDC 2.0 som overgangsordning for avgiftsberegningen i 2019 er godt. Det er foreløpig få bilmodeller som er typegodkjent etter nye WLTP-metoden. Vi vet foreløpig for lite om hvordan utslagene vil bli på CO2-verdier gjennom WLTP, og det gjør det umulig å bruke WLTP som grunnlag for avgiftsberegningen allerede i 2019. Resultatet kunne ha blitt en voldsom avgiftsøkning som ville ført til bråstopp i salget av nye biler, og en kraftig vekst i utenlands-importen av nyere bruktbiler som fortsatt skal avgiftslegges etter den gamle NEDC-modellen, sier Andresen.

De nye NEDC-verdiene som alle nye biler etter hvert får, er tilbakeregnet fra WLTP-verdier. De ligger etter det BIL erfarer ca. 6-7 prosent over gamle NEDC-verdier. De fleste nye biler får altså uansett noen prosent i avgiftsøkning nå, og nettopp derfor er det fornuftig at myndighetene kun foretar en inflasjonsjustering av CO2-avgiftssatsene.

Både CO2-, NOx- og vektavgiftssatsene i engangsavgiften foreslås inflasjonsjustert i 2019, samtidig som det innføres vrakpant for lastebiler og motorsykler. Regjeringen sier at man samtidig vil holde øye med eventuelle tendenser i bruktimporten av biler. Dette er BIL positive til.

Det har frem til i høst hersket stor usikkerhet om hvordan engangsavgiften for nye biler vil se ut i 2019. Årsaken er at dagens målemetode for utslipp (NEDC) nå erstattes av et nytt målesystem (WLTP). Den nye WLTP-metoden er bedre tilpasset reell kjøring på vei enn det gamle systemet, men gir også høyere målte utslippsverdier. Uten tilpassinger ville engangsavgiften for nye bensin- og dieselbiler ha økt med mellom 30 000 og 100 000 kroner i 2019.

– 60 prosent av alle nye biler solgt i første halvår i år er hel- eller delelektriske. Dieselandelen er nå nede i 19 prosent. Dette viser at omleggingen til en utslippsfri personbilpark går fort. De neste årene vil det komme en lang rekke modeller på markedet med stor plass og lang rekkevidde. Det er derfor all grunn til å tro at salget av elektriske biler vil fortsette å øke i årene som kommer. Kombinasjonen av innovative bilprodusenter og kloke bilavgifter virker, sier Andresen.