Europa: Mindre diesel, mer bensin, hybrid og elektrisk.

Europa: Mindre diesel, mer bensin, hybrid og elektrisk.

Endelige tall for bilsalget i Europa i 2018 ble nettopp lagt frem: Dieselbilsalget faller betydelig, bensinbilsalget øker nesten tilsvarende, mens tomrommet dem imellom fylles av hybrider og elbiler.

Det er den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA som samler dataene og utarbeider statistikken, der EU- og EFTA-landene er med. Komplette tabeller med oversikt land for land finner du via lenke nederst i saken.

Vi har sett på tallene for fem drivlinjer, nemlig bensin, diesel, hybrid, ladehybrid og elektrisk. 99,8 prosent av det norske nybilsalget består av disse drivlinjene, så har vi valgt å fokusere på dem.

(I Europa selges også om lag 200 000 gass- og etanoldrevne biler, som vi her altså ser bort fra fordi de ikke er så relevante for Norge).

Bilsalget i Europa, hovedtall:

DrivlinjeSalg 2018Salg 2017Endring %
Bensin8 752 7737 786 268+12,4 %
Diesel5 522 8826 766 776-18,4 %
Hybrid606 210455 653+33,0 %
Ladbar hybrid182 768153 297+19,2
Elektrisk201 284135 775+48,2 %
TOTALT15 265 91715 297 769-0,21 %

Det totale antallet solgte biler er nesten uendret, men fordelingen mellom drivlinjene er markant endret. Mens bensinbilsalget øker med omtrent 1 million, så faller dieselbilsalget med over 1,2 millioner biler. Dette kan nok både forklares med en del restriksjoner knyttet til bruk av dieselbiler noen steder, og at produsentene har satset mer på bensin i den senere tiden.

Elbiler øker mest i prosent, og har gått forbi ladbare hybrider i salgstall, men står fortsatt for en liten andel av det totale bilsalget. Hybrider uten ledning vokser også mye, og selger mer enn både elbil og ladehybrid til sammen.

Norge og Europa

Det er ingen nyhet at bilsalget i Norge er ganske ulikt resten av Europa. Selv om utviklingen i det europeiske bilsalget viser de samme tendensene, nemlig at det blir mindre diesel, litt mer bensin, flere hybrider og elbiler, så er tendensene fortsatt langt svakere enn hos oss. Innen Europa selges faktisk 1 av 4 nye elbiler i Norge.

Hva er årsaken til dette spriket mellom Norge og Europa? Vi kommer ikke unna avgiftene. I andre land har de som regel ikke samme avgiftsnivå på biler med forbrenningsmotor som det vi har i Norge, og de har merverdiavgift på elbiler. Dermed blir elbilene relativt dyre i innkjøp, all den tid de i utgangspunktet er dyrere å produsere enn bensin- og dieselbiler.

Et annet viktig punkt er ladeinfrastruktur. Norge er velsignet med et etter hvert ganske godt utbygget nettverk av lademuligheter, og det er ikke mange andre land forunt. Det er lite sannsynlig at en europeer vil kjøpe seg en elbil hvis de ikke vet om de får ladet den opp på praktisk vis.

Slik ser drivlinjeandelene ut på det europeiske markedet, sammenliknet med det norske:

Tallenes tale er klar: Mens de ladbare bilene står for nesten 50 prosent av nybilsalget i Norge, så er tilsvarende tall for Europa kun 2 prosent. I noen land er imidlertid andelen elektriske biler sterkt økende: I Nederland, for eksempel, ble det kun solgt 238 elbiler i 2017, og hele 9879 i 2018. I Tyskland økte salget fra 25 000 til 36 000 biler på et år, og de nærmer seg Norge i rent antall.

Det er allikevel et lite stykke igjen: I Norge ble det solgt 46 143 elbiler i 2018.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Mercedes lanserer ny GLS 19. april 2019
    Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
  • Ny Subaru Outback 19. april 2019
    Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
  • Genève-utstillingen 2019 19. april 2019
    Vårens viktigste begivenhet for bilbransjen finner hvert år sted i Genève. Vi er på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene.
  • Elektrisk skateboard? Nok å ta av. 19. april 2019
    Volkswagen var ikke alene om el-skateboard-tankegangen i Genève. Det var flere eksempler på det samme.
  • Genesis gjør elbilen kompakt 18. april 2019
    Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.

Internasjonale bilnyheter

GM Expects Massive Growth For Cadillac In China

den 18. april 2019

Les mer

Mahindra Group, Ford to co-develop midsize SUV

den 18. april 2019

Les mer

Peugeot : The PSA Foundation awards its 2019 Mobility & Inclusion Grand Prix to the “Fondation des Amis de l'Atelier”

den 18. april 2019

Les mer

China's car market to return to growth this year, executives say

den 17. april 2019

Les mer

Auto Shanghai 2019 – World premiere of Renault City K-ZE

den 17. april 2019

Les mer

Car parts makers see new China growth opportunities

den 17. april 2019

Les mer

Auto Shanghai: Continental continuing to expand production of electric mobility components in China

den 17. april 2019

Les mer

Record quarterly sales for KIA in Europe as new models arrive in dealerships

den 17. april 2019

Les mer

New van market hits record high despite Brexit uncertainty

den 9. april 2019

Les mer

Hyundai to train 10,000 sales consultants for its global connected tech

den 9. april 2019

Les mer