Bilsalget i juni

Bilsalget i juni

I juni ble det registrert 15 352 nye personbiler, 493 færre (- 3,1 %) enn i juni 2018. I føsrte halvår er det registrert 78 209 nye personbiler, 1464 flere enn i første halvår 2018. Nullutslippsbilene hadde en markedsandel på 48,4 prosent. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nye personbiler registrert i juni var 55 g/km, 18 g/km lavere enn i juni 2018. 

Kilde: OFV

Her er hovedtallene per juni 2019:

PersonbilerAntall juni 2019Endring i forhold til juni 2018
  Nye15 352– 3,1 %
Bruktimporterte1 380– 39,3 %
Eierskifter (bruktbilsalg)42 958– 7,3 %
  PersonbilerAntall januar – juni 2019Endring i forhold til 2018
Nye78 209+ 1,9 %
Bruktimporterte8 040– 20,8 %
Eierskifter (bruktbilsalg)233 455– 7,3 %

Næringsandelen ble 45,8 prosent 

Næringsandelen av personbilsalget i juni var 45,8 prosent, det er 12,0 prosentpoeng lavere enn i juni 2018. Næringsandelen av personbilsalget i første halvår er 50,4 %, 4,6 prosentpoeng lavere enn i samme periode i 2018. Næringsandelen av personbilsalget inkluderer også privatleasing. 

Varebiler/campingbiler Antall juni 2019 Endring i forhold til juni 2018   Nye varebiler totalt 3 504 + 1,9 %   Nye campingbiler 323 – 24,5 %   Nye varebiler u/campingbiler 3 181 + 5,7 %3504 nye varebiler i juni

  Varebiler/campingbilerAntall juni 2019Endring i forhold til juni 2018
  Nye varebiler totalt3 504+ 1,9 %
  Nye campingbiler323– 24,5 %
  Nye varebiler u/campingbiler3 181+ 5,7 %
  Varebiler/campingbilerAntall januar – juni 2019Endring i forhold til 2018
  Nye varebiler totalt19 531+ 5,2 %
  Nye campingbiler1 218– 19,1 %
  Nye varebiler u/campingbiler18 313+ 7,4 %

CO2-utslipp for nye personbiler og varebiler klasse 2 i juni

PersonbilerCO2-utslipp juni 2019Endring i forhold til juni 2018
Alle personbiler55 g/km– 18 g/km
Bensinbiler (alle, inkludert bensin ladbare hybrider)98 g/km+ 8 g/km
Dieselbiler (alle, inkludert diesel ladbare hybrider)132 g/km+ 3 g/km
Varebiler klasse 2154 g/km(0 g/km)
PersonbilerCO2-utslipp januar – juni 2019Endring i forhold til  2018
Alle personbiler59 g/km– 16 g/km
Bensinbiler (alle, inkludert bensin ladbare hybrider)97 g/km+ 4 g/km
Dieselbiler (alle, inkludert diesel ladbare hybrider)134 g/km+ 6 g/km
Varebiler klasse 2153 g/km– 1 g/km

Veldig lav bensinandel i juni

I juni 2019 hadde 13,5 prosent av alle nyregistrerte personbiler bare dieselmotor, i juni 2018 var andelen 14,6 prosent. 16 prosent av de nye personbilene registrert i juni hadde bare bensinmotor, mens bensinandelen i 2018 var 23,8 prosent. 

22,2 prosent personbiler med hybriddrift i mai 

Det ble registrert 3402 nye personbiler med hybriddrift i juni. Det er 2379 færre (- 41,2 %) enn i juni 2018. Personbilene med hybriddrift hadde 22,2 prosent markedsandel i juni i år, mens markedsandelen i juni 2018 var 36,5 prosent. I første halvår er det registrert 18 034 nye personbiler med hybriddrift, 6388 færre enn i samme periode i 2018.

Blant personbilene med hybriddrift var 1440 ladbare hybrider, 2563 færre (- 64,0 %) enn i juni 2018. I første halvår er det registrert 8776 nye ladbare hybride personbiler, 6868 færre enn i første halvår 2018.

Det ble ikke registrert varebiler med hybriddrift verken i juni i år eller i juni i fjor. 

7995 nye nullutslipp personbiler i juni

I juni ble det registrert 7428 nye personbiler med nullutslipp. Det er 3455 flere (87,0 %) enn i juni 2018. Personbiler med nullutslipp hadde 48,4 prosent markedsandel i juni. Til sammenligning var markedsandelen i juni 2018 25,1 prosent. 1 av de nye personbilene med nullutslipp som ble registrerte i juni var hydrogenbiler, resten var elbiler. Det ble bruktimportert 567 personbiler med nullutslipp i juni, det er 506 færre (- 47,2 %) enn i juni 2018.

Totalt ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 7995 personbiler med nullutslipp i juni, mens det i juni 2018 var totalt 5046 førstegangsregistrerte nullutslipp personbiler.

I første halvår er det førstegangsregistrert 35 200 nye nullutslippsbiler, 15 055 flere enn i samme periode i 2018.  Totalt er det førstegangsregistrert 38 904 nullutslipp personbiler i første halvår, 13 113 flere enn i samme periode i 2018.

182 nye varebiler klasse 2 med nullutslipp 

 Det ble registrert 182 nye varebiler klasse 2 med nullutslipp i juni, 24 flere (+ 15,2 %) enn i juni 2018. Det ble bruktimportert 14 nullutslipp varebiler klasse 2 i juni i år, 1 mer enn i juni 2018. Totalt ble det førstegangsregistrert 196 varebiler klasse 2 med nullutslipp i juni, alle var elbiler.

I løpet av første halvår er det førstegangsregistrert 1082 nye varebiler med nullutslipp, 474 flere enn i første halvår 2018. Totalt er det førstegangsregistrert 1141 varebiler med nullutslipp (nye og bruktimporterte) i første halvår, det er 441 flere enn i samme periode i 2018.

56,3 prosent firehjulsdrift

I juni ble det registrert 8638 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 56,3 prosent. I samme måned i 2018 var firehjulsdriftandelen 44,4 prosent.

Lastebiler og busser 

Det ble registrert 708 nye lastebiler i juni, dette er 20 færre (-2,7 %) enn i juni 2018. Holder vi campingbiler registrert som lastebiler utenom (195 stk. – 25 færre enn i juni 2018), ble det registrert 513 nye lastebiler i juni. I juni 2018 var antall registrerte lastebiler uten campingbilene 508. Hittil i år er det registrert 3822 nye lastebiler, 44 flere enn i samme periode i 2018. I løpet av første halvår er det registrert 846 lastebiler som campingbiler, 123 færre enn i første halvår 2018. Antall nye førstegangsregistrerte lastebiler uten campingbilene i første halvår er 2976, 167 flere enn i samme periode i 2018.

Det ble registrert 696 nye busser i juni. Dette er 430 flere (+ 161,7 %) enn i juni 2018. I første halvår er det førstegangsregistrert 1137 nye busser, 506 flere (+80,2 %) enn i første halvår 2018.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 13. desember 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020 13. desember 2019
    Peugeot e-2008 kommer til å bli Peugeots viktigste bilmodell i Norge i 2020. Jeg skal forsøke å gi et oversiktlig svar på hvorfor.
  • Ladbar framtid for Peugeot i vekst 13. desember 2019
    Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
  • El-prisbombe 12. desember 2019
    MGs historie er proppet med sportslighet, men pris blir viktigste kampvåpen når det norske elbilmarkedet nå angripes med kompakt-SUV-en MG ZS EV.
  • Norsk MG-distributør på plass 12. desember 2019
    Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen Group again delivers more vehicles in November

den 13. desember 2019

Volkswagen Group again delivers more vehLes mer

Hyundai Motor, Grab partner on EV-based car hailing service in Indonesia

den 13. desember 2019

Hyundai Motor, Grab partner on EV-basedLes mer

Subaru CEO expects record U.S. sales in 2020 despite market slowdown

den 13. desember 2019

Subaru CEO expects record U.S. sales inLes mer

Michael Manley of FCA elected ACEA President for 2020

den 12. desember 2019

new President. As of January 2020, Mr MaLes mer

Mazda to invest in its Thai joint venture post BT-50

den 12. desember 2019

Mazda to invest in its Thai joint venturLes mer

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super Carry mini truck in three years

den 12. desember 2019

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super CarLes mer

China auto sales expected to drop by 2% in 2020 – industry association

den 12. desember 2019

‘s top auto industry body said on ThursdLes mer

Groupe PSA signs deal with Pod Point

den 12. desember 2019

Groupe PSA signs deal with Pod PointLes mer

Investment Board Approves Vehicle Assembling Plant of KIA and Hyundai

den 12. desember 2019

Investment Board Approves Vehicle AssembLes mer

BMW buys 540 million euros worth of lithium in Australia

den 11. desember 2019

on an industrial scale and does not haveLes mer