Tre av fire nye biler oppnår full skåre i Euro NCAPs sikkerhetstest – som dessuten setter strengere krav til bilprodusentene enn noensinne.

Fem stjerner, eller maksimal uttelling, i sikkerhetstesten krever nå at bilen er utstyr med mye av det seneste innen sikkerhetsteknologi. Automatisk nødbrems (AEB) er her noe av det viktigste. AEB som kan forhindre kollisjon mellom kjøretøyer er nå standard på omtrent 90 prosent av nye biler. I tillegg finnes AEB med fotgjengergjenkjenning i om lag 85 prosent, og syklistgjenkjenning i cirka 80 prosent av nye biler.

Viktige bidrag til sikkerheten er også adaptive fartsholdere, som sørger for trygg avstand til forankjørende bil, og filholdere som gir alarm, bremser og styrer bilen inn i filen igjen dersom en krysser veimerking uten å ha gitt signal.

For 2019 melder Euro NCAP, som tester biler på det europeiske markedet, om at 75 prosent av bilene de testet i 2019 fikk fem av fem stjerner for sikkerhet.

En ny, europeisk sikkerhetsforordning kalt General Safety Regulation trer i kraft fra 2022. Denne vil sørge for at flere avanserte sikkerhetsfunksjoner blir obligatoriske. Produsentene henger godt med i utviklingen, og mye av det som vil kreves er allerede på plass i de fleste nye biler i dag.

I 2020 tar Euro NCAP i bruk nye tester for å vurdere kollisjonssikkerhet, kollisjonsunngåelsessystemer og – for første gang – hvor lett og trygt det er å få passasjerene ut av kjøretøyet etter en ulykke.

Når vi i tillegg vet at Norge er verdensmestere på trafikksikkerhet, så er det liten tvil om at det å ferdes med bil er sikrere enn noen gang tidligere.