BIL støtter opprop mot nedleggelse av UP

BIL støtter opprop mot nedleggelse av UP

Landets viktigste organisasjoner for veitransport og trafikksikkerhet danner nå felles front mot Justisdepartementets forslag om nedleggelse av Utrykningspolitiet (UP).

 

Vi mener at UP må bevares fordi:

1. Politikontroller virker og er samfunnsøkonomisk lønnsomt

Ruskjøring, høy fart etter forholdene og manglende kjøredyktighet er fortsatt de viktigste årsakene til dødsulykker i trafikken. Transportøkonomisk institutt har gjentatte ganger dokumentert at politikontroller har forebyggende effekt på trafikkfarlig atferd og at tiltaket er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

 

2. UP er garantisten for at politiet prioriterer trafikksikkerhet

Ansvaret for politiets trafikksikkerhetsarbeid er i dag fordelt mellom UP og politidistriktene, men UP har et mye høyere aktivitetsnivå. En samling av dette viktige ansvaret i politidistriktene innebærer høy risiko for lavere prioritering av trafikksikkerhetsarbeidet. Politidistriktene er presset på ressurser og vil erfaringsmessig prioritere andre hendelser.

 

3. UPs spisskompetanse og kapasitet kommer politidistriktene til gode

UP har vært på veiene i 80 år og bygget opp et meget kompetent fagmiljø på trafikksikkerhet. Når et politidistrikt avgir folk til UPs tjeneste får de tilbake en kompetanse som er helt uvurderlig i det lokale trafikksikkerhetsarbeidet. UP er også en fleksibel og mobil bistandsressurs for politidistriktene ved store, ekstraordinære hendelser.

 

4. Befolkningen ønsker politi på veiene

Politiets innbyggerundersøkelser viser at folk er aller mest redd trafikkfarlige hendelser. Befolkningen har størst tiltro til politiets evne til å håndtere trafikkfarlige hendelser, sammenlignet med andre hendelser.

 

5. UP er en viktig aktør i det nasjonale trafikksikkerhetsarbeidet

Norge har opplevd en gledelig reduksjon i antallet som omkommer og blir hardt skadet i trafikken de senere tiår. Årsaken til det er systematisk og tverrsektoriell innsats over tid. Politiet, særlig UP, har en viktig funksjon i det nasjonale trafikksikkerhetsarbeidet og samarbeider nært og godt med øvrige aktører.

 

Den norske samarbeidsmodellen har vist seg å være en «suksessformel» og bør ikke endres. Trafikksikkerhet må fortsatt ha høy prioritet. Fortsatt nedgang i alvorlige trafikkulykker må ikke tas for gitt. Vekst i trafikken, økt andel eldre, flere myke trafikanter og ny teknologi som tar oppmerksomheten fra veien vil utfordre trafikksikkerheten i årene som kommer.

 

Organisasjonene som stiller seg bak oppropet til Justisdepartementet er: Norges Lastebileierforbund, Norges Automobil-Forbund (NAF), Norsk Transporteierforbund, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), Norsk Motorcykkel Union, MA-rusfri trafikk, Personskadeforbundet, Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Norges Bilsportforbund (NBF), Nei til Frontkollisjoner, Autobransjens Leverandørforening (ABL), Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA), Norges Bilbransjeforbund (NBF), American Car Club of Norway (AMCAR) og Bilimportørenes Landsforening (BIL).

 

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Paris-utstillingen 2018 20. oktober 2018
    Høsten store begivenhet for alle bilentusiaster er Mondial de L’Auto i Paris. Her serverer vi alt av interesse fra messen.
  • Porsche Taycan til under 700.000 kroner? 20. oktober 2018
    Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
  • EU krever mer støy fra elektrifiserte biler 19. oktober 2018
    Elektrifiserte biler gir fra seg så lite lyd at de kan være en fare for gående. Nå kommer nye og skjerpede EU-krav til lyd fra lydløse biler.
  • Ferraris Paris 19. oktober 2018
    Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle – en mer enn 50 år gammel LM.
  • Bilen som fløy over Kanalen 18. oktober 2018
    Stol på bilutstillingen i Paris når det gjelder å komme opp med merkverdigheter. Den første bilen som fløy over den Engelske Kanal, for eksempel.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen outlines its sales transformation plan

den 18. oktober 2018

Les mer

Nissan to drive global range under own brand in India, develop new cars for Datsun

den 18. oktober 2018

Les mer

Hyundai:“The goal of supplying 5,000 hydrogen electric vehicles to France by 2025”

den 18. oktober 2018

Les mer

Mahindra and Ford ink pact to share powertrain and develop telematics

den 18. oktober 2018

Les mer

Renault and Brilliance sign strategic cooperation agreement with Liaoning province, China

den 17. oktober 2018

Les mer

Tata Motors looking to collaborate with Ola, Uber with new shared mobility platform | Business News

den 17. oktober 2018

Les mer

German carmakers have only 50% chance of staying ahead – Mr Herbert Diess

den 17. oktober 2018

Les mer

GAC Mitsubishi Motors to Start Production of All New EV in China

den 16. oktober 2018

Les mer

The SMMT has launched its Brexit Readiness Programme

den 16. oktober 2018

Les mer

Suzuki and Mitsubishi axe diesels in Europe

den 16. oktober 2018

Les mer