BIL støtter opprop mot nedleggelse av UP

BIL støtter opprop mot nedleggelse av UP

Landets viktigste organisasjoner for veitransport og trafikksikkerhet danner nå felles front mot Justisdepartementets forslag om nedleggelse av Utrykningspolitiet (UP).

 

Vi mener at UP må bevares fordi:

1. Politikontroller virker og er samfunnsøkonomisk lønnsomt

Ruskjøring, høy fart etter forholdene og manglende kjøredyktighet er fortsatt de viktigste årsakene til dødsulykker i trafikken. Transportøkonomisk institutt har gjentatte ganger dokumentert at politikontroller har forebyggende effekt på trafikkfarlig atferd og at tiltaket er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

 

2. UP er garantisten for at politiet prioriterer trafikksikkerhet

Ansvaret for politiets trafikksikkerhetsarbeid er i dag fordelt mellom UP og politidistriktene, men UP har et mye høyere aktivitetsnivå. En samling av dette viktige ansvaret i politidistriktene innebærer høy risiko for lavere prioritering av trafikksikkerhetsarbeidet. Politidistriktene er presset på ressurser og vil erfaringsmessig prioritere andre hendelser.

 

3. UPs spisskompetanse og kapasitet kommer politidistriktene til gode

UP har vært på veiene i 80 år og bygget opp et meget kompetent fagmiljø på trafikksikkerhet. Når et politidistrikt avgir folk til UPs tjeneste får de tilbake en kompetanse som er helt uvurderlig i det lokale trafikksikkerhetsarbeidet. UP er også en fleksibel og mobil bistandsressurs for politidistriktene ved store, ekstraordinære hendelser.

 

4. Befolkningen ønsker politi på veiene

Politiets innbyggerundersøkelser viser at folk er aller mest redd trafikkfarlige hendelser. Befolkningen har størst tiltro til politiets evne til å håndtere trafikkfarlige hendelser, sammenlignet med andre hendelser.

 

5. UP er en viktig aktør i det nasjonale trafikksikkerhetsarbeidet

Norge har opplevd en gledelig reduksjon i antallet som omkommer og blir hardt skadet i trafikken de senere tiår. Årsaken til det er systematisk og tverrsektoriell innsats over tid. Politiet, særlig UP, har en viktig funksjon i det nasjonale trafikksikkerhetsarbeidet og samarbeider nært og godt med øvrige aktører.

 

Den norske samarbeidsmodellen har vist seg å være en «suksessformel» og bør ikke endres. Trafikksikkerhet må fortsatt ha høy prioritet. Fortsatt nedgang i alvorlige trafikkulykker må ikke tas for gitt. Vekst i trafikken, økt andel eldre, flere myke trafikanter og ny teknologi som tar oppmerksomheten fra veien vil utfordre trafikksikkerheten i årene som kommer.

 

Organisasjonene som stiller seg bak oppropet til Justisdepartementet er: Norges Lastebileierforbund, Norges Automobil-Forbund (NAF), Norsk Transporteierforbund, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), Norsk Motorcykkel Union, MA-rusfri trafikk, Personskadeforbundet, Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Norges Bilsportforbund (NBF), Nei til Frontkollisjoner, Autobransjens Leverandørforening (ABL), Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA), Norges Bilbransjeforbund (NBF), American Car Club of Norway (AMCAR) og Bilimportørenes Landsforening (BIL).

 

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2018 20. mai 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Positiv avslutning på skuffende løp 20. mai 2018
    Rally Portugal ble aldri som Andreas Mikkelsen hadde håpet, men nordmannen gleder seg over at hans gode venn og teamkamerat Thierry Neuville vant løpet og overtok ledelsen i VM.
  • Boble med det rare i 20. mai 2018
    Memminger Roadster tar et klassisk Boble-skall og pakker det rundt et moderne rørramme-chassis og 2,7-liters luftkjølt bokser. Den ultimate Käfer?
  • 3D-printer gamle deler 19. mai 2018
    Har du en sjelden Porsche, men trenger deler til den? Redningen kan være på vei – fra Porsche selv. Bugatti vil 3D-printe til nybil også.
  • Ut og inn med diesel 18. mai 2018
    Når nye Volvo S60 lanseres blir det helt uten dieselmotor. Kia investerer på sin side i en ny mildhybrid-løsning hvor dieselmotoren spiller en sentral rolle.

Internasjonale bilnyheter

Indonesia sales rise 14% in April

den 22. mai 2018

Les mer

Mercedes Invests $589 Million To Build Compact EV In France

den 21. mai 2018

Les mer

Germany's MAN to speed cost cuts to back VW's trucks drive

den 16. mai 2018

Les mer

Chinese Electric Vehicle Sales Doubled In April

den 15. mai 2018

Les mer

IVECO launches its natural gas powered vehicles on the Japanese market

den 14. mai 2018

Les mer

Volkswagen orders $48 billion worth of EV batteries

den 11. mai 2018

Les mer

Toyota registers record profits but remains very prudent

den 11. mai 2018

Les mer

BMW races into 2018 with sales, profits record

den 4. mai 2018

Les mer

Land Rover celebrates 70th Birthday News

den 30. april 2018

Les mer

Scania begins 2018 in style

den 27. april 2018

Les mer