Avklaringer om kjøresyklus og typegodkjennings- verdier for CO2- og NOx-utslipp

Avklaringer om kjøresyklus og typegodkjennings- verdier for CO2- og NOx-utslipp

12592_350_19944_pastand_missforstaelser1_215458Det er den senere tid fremkommet flere uriktige påstander rundt EUs regelverk for målinger av CO2 og NOx utslipp som kan føre til misforståelser. Vi vil her ta for oss noen av påstandene for å gi et riktig bilde av situasjonen:

Påstand: En ny og bedre måle-metodede for hvordan man kommer fram til bilens CO2-utslipp har vært på trappene lenge. Denne skal gi mer realistiske CO2-verdier som kan bety høyere utslipp og dermed også høyere engangsavgifter for nye biler i Norge.

Vår presisering: EUs bestemmelser om CO2-måling innebærer repeterbare laboratorietester for å måle normerte utslipp mot lovkravene ut fra en bestemt kjøresyklus. Denne syklusen er ment å gjengi en blanding av by-, forstads- og landeveiskjøring men kan selvsagt ikke gjenspeile alle kjøreforhold. Det er ikke mulig å lage én syklus for alle typer kjøring. Det er fullt mulig å kjøre slik at forbruk og CO2-utslipp blir høyere enn normert, men det er også fullt mulig å få lavere verdier. Kjøresyklusen er riktig til sitt formål som er en felles norm for typegodkjenning og bilprodusentene er forpliktet til å følge den for å få godkjent sine produkter. En landeveis-test vil ikke bli repeterbar og kan vanskelig brukes i godkjenning av biler.

Det er arbeid på gang med å endre syklusen, for at den skal gjenspeile et gjennomsnitt av virkeligheten bedre enn dagens test og for å lage en global kjøresyklus (WLTP = Worldwide harmonized Light Vehicles Test). Tidspunkt for i krafttreden er ikke fastsatt, men vil nok bli nærmere år 2017 og ikke i 2014. I tillegg er dette avhengig av tilsvarende prosesser i andre verdensdeler, dersom det skal bli en global standard

Et eventuelt høyere normert CO2-tall med en ny kjøresyklus vil ikke automatisk medføre høyere engangsavgifter for nye biler fordi avgiftssatsene i så tilfelle vil bli justert tilsvarende slik at avgiftene og dermed det såkalte provenyet blir konstant.

Påstand: EU vil at bilprodusentenes målinger skal gjøres langs veien og ikke i et laboratorium som er måten man har gjort det på til nå. Bilprodusentene er imot dette for ved å teipe igjen rundt dører og vinduer i laboratoriet har man gjort bilene ekstra aerodynamiske for få ned CO2-verdien. Kilder i EU har opplyst at et nytt forslag til realistisk testing kan være på plass allerede ved årsskiftet 2014/2015.

Vår presisering: En landeveistest vil ikke kunne være repeterbar og kan vanskelig brukes i typegodkjenning av biler. I laboratoriet har det ingen hensikt å optimalisere resultatene ved f eks å teipe igjen rundt dører og vinduer. Avgass-tester blir overvåket av myndighetene i de respektive landene og blir ikke manipulert.

Påstand: NOx-verdier er de som har blitt mest manipulert gjennom labotatorietestingen med verdier opp til 4-5 ganger under det de egentlig utslippene er. Dieselbiler vil i det nye oppsettet ikke kunne slippe ut mer enn 0.08 gram NOx per kilometer mot 0.180 gram NOx per kilometer i dagens oppsett. Ikke uventet er bilfabrikantene sterkt i mot forandringer på dette feltet, og anmoder EUs byråkrater om å være realistiske.

Vår presisering: NOx-verdiene er selvsagt ikke manipulert. Verdiene blir fastsatt i samme kjøresyklus og med samme hensikt som beskrevet ovenfor. Bilprodusentene er ikke imot forandringer og er allerede i gang med å levere nye biler som tilfredsstiller de nye strenge såkalte Euro 6 kravene som maksimalt kan slippe ut 0.08 gram NOx per kilometer. Dette er på plass i løpet av 2014.

NO2 har vist seg i enkelte tilfeller for Euro 5 biler å få uventet høye verdier under  spesielle kjøreforhold særlig ved saktegående kø og i kaldt vær (altså relevant i vinter-Norge). NO2 inngår i samlebegrepet NOx sammen med ufarlige NO. Det som skjer er at NO reagerer med oksygen i luften etter at det er sluppet ut fra bilen og danner NO2. Dette var ikke en effekt man ikke hadde regnet med. Den anses imidlertid løst  gjennom Euro 6-kravene f.o.m. 2014.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • MG oppgraderer 2. juni 2020
    Norwegian Mobility Group forteller i en pressemelding at deres el-SUV, MG ZS, nå får oppgraderinger basert på innspill fra eierne.
  • Det startet med en kit-car 2. juni 2020
    Sykkel med en nydelig ramme i tre, og deretter en trehjulsbil, også med masse treverk – men det startet med et sportsbilbyggesett.
  • Tre generasjoner med rustfritt stål 31. mai 2020
    Det er kanskje DeLorean eller Teslas Cybertruck du tenker på hvis vi sier bil med stålblank overflate. Men noen har vært der før. Ford i 1936 for eksempel.
  • Mazdas virtuelle racer er klar 30. mai 2020
    Dersom du tilhører Play Station-menigheten kan du nå tilegne deg Mazdas siste tilskudd på den virtuelle arenaen.
  • Folkelig Folkevogn 29. mai 2020
    Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.

Internasjonale bilnyheter

China’s BYD to supply NCM batteries to Changan Ford

den 3. juni 2020

China’s BYD to supply NCM batteries to CLes mer

Renault finalises €5B state-guaranteed loan

den 3. juni 2020

Renault finalises €5B state-guaranteed lLes mer

Hyundai opens 1st hydrogen-charging station for commercial cars

den 3. juni 2020

Hyundai opens 1st hydrogen-charging statLes mer

Tata Motors, Jaguar Land Rover restart production across plants amid lockdown

den 3. juni 2020

Tata Motors, Jaguar Land Rover restart pLes mer

Australia's auto industry sales in May

den 3. juni 2020

CX-5 1479 7 Toyota Prado 1358 8 HyundaiLes mer

China auto sales growth seen for second straight month, boosting recovery hopes

den 3. juni 2020

sales increase in about two years, reporLes mer

New car sales down 35%, but electric vehicles up 22%

den 3. juni 2020

Photo by Mehdi Sakout on Unsplash TodayLes mer

Self Driving Startup Argo AI Raises $2.6 Billion Investment From Volkswagen

den 2. juni 2020

Self Driving Startup Argo AI Raises $2.6Les mer

Toyota Kirloskar Motor clocks 1,639 units in the month of May 2020

den 2. juni 2020

Toyota Kirloskar Motor clocks 1,639 unitLes mer

Car sales in South Africa down 68% in May

den 2. juni 2020

of 98.4% in April, according to NationalLes mer