Avklaringer om kjøresyklus og typegodkjennings- verdier for CO2- og NOx-utslipp

Avklaringer om kjøresyklus og typegodkjennings- verdier for CO2- og NOx-utslipp

12592_350_19944_pastand_missforstaelser1_215458Det er den senere tid fremkommet flere uriktige påstander rundt EUs regelverk for målinger av CO2 og NOx utslipp som kan føre til misforståelser. Vi vil her ta for oss noen av påstandene for å gi et riktig bilde av situasjonen:

Påstand: En ny og bedre måle-metodede for hvordan man kommer fram til bilens CO2-utslipp har vært på trappene lenge. Denne skal gi mer realistiske CO2-verdier som kan bety høyere utslipp og dermed også høyere engangsavgifter for nye biler i Norge.

Vår presisering: EUs bestemmelser om CO2-måling innebærer repeterbare laboratorietester for å måle normerte utslipp mot lovkravene ut fra en bestemt kjøresyklus. Denne syklusen er ment å gjengi en blanding av by-, forstads- og landeveiskjøring men kan selvsagt ikke gjenspeile alle kjøreforhold. Det er ikke mulig å lage én syklus for alle typer kjøring. Det er fullt mulig å kjøre slik at forbruk og CO2-utslipp blir høyere enn normert, men det er også fullt mulig å få lavere verdier. Kjøresyklusen er riktig til sitt formål som er en felles norm for typegodkjenning og bilprodusentene er forpliktet til å følge den for å få godkjent sine produkter. En landeveis-test vil ikke bli repeterbar og kan vanskelig brukes i godkjenning av biler.

Det er arbeid på gang med å endre syklusen, for at den skal gjenspeile et gjennomsnitt av virkeligheten bedre enn dagens test og for å lage en global kjøresyklus (WLTP = Worldwide harmonized Light Vehicles Test). Tidspunkt for i krafttreden er ikke fastsatt, men vil nok bli nærmere år 2017 og ikke i 2014. I tillegg er dette avhengig av tilsvarende prosesser i andre verdensdeler, dersom det skal bli en global standard

Et eventuelt høyere normert CO2-tall med en ny kjøresyklus vil ikke automatisk medføre høyere engangsavgifter for nye biler fordi avgiftssatsene i så tilfelle vil bli justert tilsvarende slik at avgiftene og dermed det såkalte provenyet blir konstant.

Påstand: EU vil at bilprodusentenes målinger skal gjøres langs veien og ikke i et laboratorium som er måten man har gjort det på til nå. Bilprodusentene er imot dette for ved å teipe igjen rundt dører og vinduer i laboratoriet har man gjort bilene ekstra aerodynamiske for få ned CO2-verdien. Kilder i EU har opplyst at et nytt forslag til realistisk testing kan være på plass allerede ved årsskiftet 2014/2015.

Vår presisering: En landeveistest vil ikke kunne være repeterbar og kan vanskelig brukes i typegodkjenning av biler. I laboratoriet har det ingen hensikt å optimalisere resultatene ved f eks å teipe igjen rundt dører og vinduer. Avgass-tester blir overvåket av myndighetene i de respektive landene og blir ikke manipulert.

Påstand: NOx-verdier er de som har blitt mest manipulert gjennom labotatorietestingen med verdier opp til 4-5 ganger under det de egentlig utslippene er. Dieselbiler vil i det nye oppsettet ikke kunne slippe ut mer enn 0.08 gram NOx per kilometer mot 0.180 gram NOx per kilometer i dagens oppsett. Ikke uventet er bilfabrikantene sterkt i mot forandringer på dette feltet, og anmoder EUs byråkrater om å være realistiske.

Vår presisering: NOx-verdiene er selvsagt ikke manipulert. Verdiene blir fastsatt i samme kjøresyklus og med samme hensikt som beskrevet ovenfor. Bilprodusentene er ikke imot forandringer og er allerede i gang med å levere nye biler som tilfredsstiller de nye strenge såkalte Euro 6 kravene som maksimalt kan slippe ut 0.08 gram NOx per kilometer. Dette er på plass i løpet av 2014.

NO2 har vist seg i enkelte tilfeller for Euro 5 biler å få uventet høye verdier under  spesielle kjøreforhold særlig ved saktegående kø og i kaldt vær (altså relevant i vinter-Norge). NO2 inngår i samlebegrepet NOx sammen med ufarlige NO. Det som skjer er at NO reagerer med oksygen i luften etter at det er sluppet ut fra bilen og danner NO2. Dette var ikke en effekt man ikke hadde regnet med. Den anses imidlertid løst  gjennom Euro 6-kravene f.o.m. 2014.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 16. februar 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Komfort-sprinteren 16. februar 2020
    PRØVEKJØRT: AMG CLS 53 4MATIC setter du opp etter dagsformen, Sport+ på travle dager, komfort når skuldrene senkes.
  • Toppløst på øverste hylle 15. februar 2020
    Dersom jeg hadde disponert 2-3 millioner til kjøp av åpen sportsbil, er dette definitivt en modell jeg ville sett nærmere på.
  • Følg Dennis Hauger fra stua 14. februar 2020
    Supertalentet Dennis Hauger tar i år steget opp i Formel 3 og får dermed mulighet til å vise seg frem for tusenvis av tilskuere og – ikke minst – talentjegerne i Formel 1.
  • Liten og smart Seat Ibiza 14. februar 2020
    PRØVEKJØRT: Seat Ibiza er uten tvil en liten, smart og morsom bil å kjøre, men å gjemme spanjolen bort på internett fremmer ikke akkurat salget.

Internasjonale bilnyheter

EU car sales fall in January after December gain

den 18. februar 2020

consumers to move their purchases forwarLes mer

Opel Continues Export Offensive with Return to Japan

den 18. februar 2020

Opel Continues Export Offensive with RetLes mer

Hyundai To Launch Hydrogen Truck In 2023

den 18. februar 2020

Hyundai To Launch Hydrogen Truck In 2023Les mer

Great Wall to acquire Thailand assembly plant from GM

den 17. februar 2020

of mobility,” especially in electric andLes mer

General Motors is retreating from Australia, New Zealand and Thailand

den 17. februar 2020

General Motors is retreating from AustraLes mer

Groupe PSA wins Manufacturer of the Year at 2020 AM awards – Autoworlddergisi

den 17. februar 2020

levels, at 8.7% operating margin. “At thLes mer

Tata Elxsi powers Tata Motors Connected Vehicle

den 17. februar 2020

Tata Elxsi powers Tata Motors ConnectedLes mer

Geely Vehicles to Use Advanced Anti-Bacterial Filters in 2020 Models

den 17. februar 2020

Geely Vehicles to Use Advanced Anti-BactLes mer

China's Auto Sales May Fall 10 Per Cent In First Half Due To Coronavirus

den 17. februar 2020

before April,” Fu Bingfeng, executive viLes mer

Geely Auto to Invest in the Development of Healthier Cars

den 14. februar 2020

Geely Auto to Invest in the DevelopmentLes mer