Det var stille hos bilforhandlerne i oktober
Bilsalget i Norge har opplevd en markant nedgang i oktober 2023, med kun 8 925 nye personbiler registrert. Dette utgjør en nedgang på hele 28,9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, og tyder på at 2023 vil bli et år med betydelig lavere nybilsalg enn de foregående årene.
Økte renter og en sterk prisvekst har bidratt til at mange nå er forsiktige med å investere i nye biler. Dette reflekteres i registreringstallene for nye personbiler i oktober, som ligger langt under tallene fra de siste par årene. «Mange er nå svært varsomme med å prioritere nybilkjøp,» sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
De 10 mest solgte bilmerkene i oktober
Til tross for den generelle nedgangen i bilsalget, utgjorde elbilene fortsatt en betydelig andel av nybilmarkedet i oktober, med en markedsandel på 84,2 prosent. Dette er en liten nedgang fra september, da elbilandelen nådde en rekordhøy 87 prosent, men er på linje med resten av 2023.
Elbilandel i prosent ulike kjøretøygrupper*
Flere bilmerker har hatt suksess med kampanjer og tilbud, og noen har introdusert nye modeller som har tatt markedsandeler. Dette viser at det fortsatt er bevegelse i markedet, til tross for den generelle nedgangen.
Når det gjelder de mest solgte bilmerkene i oktober, topper Toyota listen med 1 126 solgte biler, fulgt av Volvo og Tesla. De ti mest solgte bilmerkene er en blanding av europeiske merker, med unntak av Tesla og Toyota.
Norge ligger fortsatt i verdenstoppen når det gjelder elbilsalg, med en elbilandel på 83,5 prosent så langt i 2023. Målet om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2025 nærmer seg, men Solberg Thorsen understreker at dette er et mål, ikke et forbud mot biler med forbrenningsmotor.
Selv om det blir vanskelig å nå 100 prosent elbilandel, spesielt hvis elbil-incentiver fjernes og avgiftene økes, mener Solberg Thorsen at det er nødvendig med en miks av drivlinjer for å opprettholde samfunnssikkerheten og ta hensyn til geografiske ulikheter i Norge.
Han påpeker også at ladbare hybrider, som en gang var svært populære, nå er i ferd med å fases ut av markedet, og at det kan bli en kraftig nedgang i salget av disse bilene neste år hvis forslaget til statsbudsjett for 2024, som inkluderer en betydelig avgiftsøkning for ladbare hybrider, blir vedtatt.
På bruktbilmarkedet har det vært en stabil vekst, med rundt 435 000 bruktbiler som har skiftet eier så langt i år. Bruktimporten har derimot nesten stoppet helt opp. For varebiler har det vært en liten nedgang i registreringer, men en klar økning i andelen elektriske varebiler.
Kilder: OFV Statistikk/Statens vegvesen
*hittil i år og i fjor