European Automobile Manufacturers Association (ACEA) lanserer snart en egen nettside med informasjon om WLTP – www.wltpfacts.eu. I den forbindelse har de laget en faktabrosjyre som i korte trekk beskriver hva overgangen går ut på.
For de som kjenner til overgangen fra testsyklusen NEDC til WLTP er det ingen overraskelser:
Fra september 2017
- Biler allerede typegodkjent kan fortsette å bruke NEDC-tall
- WLTP introduseres for nye typegodkjenninger
- Bilindustrien har signalisert at de allerede her ønsker å begynne å bruke WLTP-tall i informasjon og markedsføring
- I overgangsperioden, som løper ut 2018, brukes kun NEDC-verdier som offisielle utslippstall hos forhandlere slik at det er lettere for forbrukere å sammenlikne bilmodeller
- Man forventer at de fleste nasjonale skattemyndigheter vil fortsette å beregne avgifter ut fra NEDC
Fra september 2018
- Alle nye biler må testes etter WLTP
Fra 1. januar 2019
- Bilforhandlere må kun bruke WLTP-verdier på informasjonen til kundene, for å unngå forrviring
- Et unntak gjøres for «end-of-series»-biler, det vil si utgående bilmodeller
- Nasjonale myndigheter må innrette beskatningen sin etter WLTP-verdier, og gjøre dette på en slik måte at det ikke slår negativt ut for forbrukerne (i praksis kompensere for økte utslippstall slik at beskatningen ikke blir for høy).