Miljødirektoratet har nettopp lagt frem luftkvalitetsmålinger for 2017, og de viser det laveste nivået av nitrogendioksid (NO2) i luften på over ti år. Det illustrerer tydelig at strenge utslippskrav og avansert teknologi fører til at utslippene fra veitrafikken er på vei ned – selv om antallet biler totalt sett er i jevn økning.
Bortsett fra ved én målestasjon i Oslo var det ingen brudd på minimumskravene til utendørs luft i Norge i 2017.
Veitrafikken står for om lag en femtedel av det totale NO2-utslippet i Norge, men i byene er andelen gjerne høyere. Utslippene av NO2 fra veitrafikken har vært synkende år for år siden 90-tallet, selv om antallet registrerte personbiler har økt med over én million siden 1990.
Antallet lastebiler har vært så å si konstant i perioden, men her har miljøkravene blitt skjerpet enda mer enn for personbiler, og dessuten skjer utskiftningen av disse bilene raskere enn personbiler. Det er godt nytt for oss som bor og jobber i byen.
Hvert år kjøper nordmenn omtrent 150 000 nye biler, mens omtrent 100 000 tas ut av trafikk (vrakes). Det betyr en netto økning på cirka 50 000 biler årlig, og slik har det vært i mange år nå. Utskiftningen av hele bilparken tar lang tid når levetiden er omtrent 19 år. Allikevel ser vi altså at den gradvise innfasingen av ny teknologi har tydelig effekt.
Mindre svevestøv
Svevestøvnivået, som er den andre hovedkomponenten i lokal luftforurensing i tillegg til NO2, er også på vei ned. Her peker Miljødirektoratet på vedfyring og bruk av piggdekk som hovedkilder til henholdsvis de små og de store partiklene (PM2,5 og PM10). Partikkelfilter i bilene og mer effektiv forbrenning av drivstoff er blant de teknologiske fremskrittene som har redusert veitrafikkens bidrag.
Med stadig flere elbiler og mer effektive forbrenningsmotorer, vil utslippene fra veitrafikken reduseres ytterligere fremover. Samtidig beviser Miljødirektoratets luftkvalitetsmålinger for 2017 at det ikke er hensiktsmessig med kjøreforbud på dager med høy luftforurensing om vinteren. Derimot vil veivasking kunne ta vekk mye av svevestøvet fra veitrafikken, og gjennom innføring av lavutslippssoner vil man for eksempel kunne holde lastebiler med gammel motorteknologi unna byene.