– Vi trenger mer kunnskap om trivselen i bilbransjen. Slik kan vi styrke rekrutteringen og jobbe systematisk for å få opp kvinneandelen og øke mangfoldet, sier BIL-direktøren.
Vegtrafikken og klima
FNs klimapanel og et samlet forskningsmiljø konkluderer med at menneskeskapte klimautslipp er den viktigste årsaken til global oppvarming. Det er derfor bred politisk enighet om at alle former for CO2-utslipp må reduseres kraftig.
Målene
Klimaendringer fører med seg alvorlige konsekvenser, særlig i form av global oppvarming. Norges mål for 2030 gjennom Parisavtalen er å redusere klimagassutslippene med 55 prosent sammenlignet med 1990-nivå.
Parallelt med dette har norske myndigheter ambisiøse nullutslippsmål:
- Alle personbiler og lette varebiler som selges på det norske markedet skal være utslippsfrie i 2025
- Alle lastebiler som selges skal være utslippsfrie eller gå på biogass i 2030
- Alle bybusser skal være utslippsfrie i 2030
- 75 prosent av alle langdistansebusser som selges i Norge skal være utslippsfrie i 2030
Utslippet
Veitrafikken står i dag for 8,7 tonn CO2 av Norges samlede utslipp på 48,9 millioner. Fra 2015 til 2021 er utslippene fra veitrafikken redusert med 15,7 prosent, men de må ned fra 8,7 millioner tonn CO2 i dag til 3,5+ millioner tonn CO2 i 2030 for å oppnå 55% reduksjon.
Avinor, Bane Nor, Jernbanedirektoratet, Kystverket, Statens vegvesen og Nye Veiers framskrivinger i underlaget til ny Nasjonal Transportplan 2025 – 36, viser at veitrafikken vil slippe ut over 5 millioner tonn CO2 i 2030 uten ytterligere tiltak enn de eksisterende tiltakene.
Blant tiltakene som er vurdert, er en drivstoffpris på opptil 50 kroner literen og kutt i billettprisene på kollektivtrafikk med 25 prosent. Økt bruk av biodrivstoff, der mer enn 40% bio blandes inn, må til for å komme i mål. Dette vil føre til at Norges allerede store innhogg i det internasjonale biodrivstoffmarkedet for avansert biodiesel, beregnes økt fra seks til 16%.
Rapporten er levert til Regjeringen som en del av arbeidet med ny Nasjonal transportplan. Men det er store forskjeller mellom segmentene. Mens utslippene fra personbil antas å falle med cirka 75% fra 1990 til 2030, øker utslippene fra gods- og varetransporten fordi transportvolumene øker betydelig.
Rapporten sier at klimamålene kun kan nås dersom overgangen til utslippsfrie drivlinjer i alle segmenter forseres betydelig og bruken av biodrivstoff øker kraftig, Det anses ikke mulig å oppnå 55% reduksjon gjennom å redusere transportvolum med økt prising av drivstoff eller tilsvarende prisvirkemidler uten at vi samtidig gjennomfører en offensiv elektrifisering og/eller innblanding av biodrivstoff.
BILs politikk
Veitrafikken er en viktig bidragsyter i Norges kutt i klimagassutslipp. Bilimportørenes Landsforening mener at 2025-målet for personbilene for alle praktiske formål er nådd, og at det som virkelig betyr noe er å få byttet ut flest mulig eldre bensin- og dieselbiler med nullutslippsbiler. For å få til det trenger bransjen og forbrukerne forutsigbarhet og gode rammevilkår, og de riktige virkemidlene.
Les mer om vår politikk for personbilene her: Personbiler - avgifter og rammebetingelser
Les mer om vår politikk for nyttekjøretøyene her: Nyttekjøretøy - avgifter og rammebetingelser