Torsdag formiddag vedtok transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget enstemmig at regjeringen må utrede konsekvensene av en eventuell nedstegning av 2G-nettet

Bilimportørenes Landsforening har tradisjonelt sett vært toneangivende når det gjelder bilavgifter. Vi har blitt og blir lyttet til, både av politikere, myndigheter og av ulike fagmiljøer.
Det skal vi fortsette å være, men samtidig må vi heve blikket. Nå er snart alle biler som selges utslippsfrie, og fokuset flyttes i stor grad over på plassen bilen opptar og hva slags slitasje den påfører samfunnet.
Stortinget har forpliktet oss til ambisiøse mål. Derfor er en av BILs viktigste oppgaver å sørge for forutsigbare rammevilkår for bransjen, samt kraftfulle og ubyråkratiske virkemidler som matcher Norges målsetninger.
På sikt mener vi det er naturlig at man må betale moms også på elbiler, som på hvilken som helst annen, omsettbar vare. Men innføringen må skje gradvis, og det må sees opp mot salget. Det viktigste er at vi ikke ser oss blinde på 2025-målet, for det har vi for alle praktiske formål nådd, men at vi sikrer en videre elektrifisering av bilparken.
Når det er sagt ønsker vi oss ikke tilbake til da bilen var en melkeku for Staten. Det er ingen grunn til at det skal være særavgifter på bil, og at den dermed skal behandles på linje med tobakk og alkohol. BIL jobber derfor for at alle særavgifter på bil skal bort.
Torsdag formiddag vedtok transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget enstemmig at regjeringen må utrede konsekvensene av en eventuell nedstegning av 2G-nettet
Endelig ble det klart: Telenor utsetter nedstengningen av sitt 2g-nett til utgangen av 2027!
SSBs ferske tall viser at utslippet fra veitrafikken ville vært 35 prosent høyere i 2023 hvis det ikke var for elbiler og biodrivstoff.