Gå til innhold

Lanserer ny elbilveileder

-Med mange ferske elbileiere på veien blir det ekstra viktig med god informasjon om hvordan ulike forhold påvirker elbilen, sier Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL. Sammen med NBF har BIL laget en ny elbil-veileder for norsk bilbransje.

Elbilveilederen skal være et verktøy både for bilselgere og kunder, og bidra til å sikre at god informasjon kommer frem.

-Vi har bak oss en vinter med skikkelig kaldt vær. Mange ferske elbileiere har nok blitt overrasket hvor mye både kulde, vind, last og fart kan påvirke rekkevidden. Dette ønsker vi å styrke informasjonen om, som en viktig del av dialogen mellom kunde og selger, sier Lillemork.

Tore Lillemork
Teknisk Direktør BIL

Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL) gikk derfor sammen om å lage en ny, oppdatert elbil-veileder til sine medlemmer. Veilederen ble fremskyndet av medieoppslag i vinter der elbileiere var misfornøyd med rekkevidden i kaldt vær. Blant annet gikk Norges Automobil-Forbund (NAF) ut og etterlyste blant annet egne tall for rekkevidde for elbiler under i vinterkulda.

-Kulda påvirker en elbil mye mer enn den påvirker enn bensin- eller dieselbil. Men eksakte tall finnes ikke. Det er også mye mer enn temperatur som spiller inn, som kjørestil, last, fart og vindforhold. I den nye veilederen er vi tydelige på hvilke forhold som påvirker rekkevidde og ladehastighet, samt hvilke rekkevidde- og batteritall som bør brukes i kundedialogen. Det er rekkevidde med blandet kjøring og netto batterikapasitet som gir det mest presise bildet, sier Lillemork, som har vært i dialog med NAF om veilederen.

-Men NAFs krav om en egen, norsk bransjestandard for vinterrekkevidde er et umulig krav. Dette er ikke informasjon som eksisterer i dag. Vi er svært positive til å jobbe for å få vinterrekkevidde inn som en del av WLTP, og tar gjerne initiativ sammen med våre nordiske søsterorganisasjoner for å se om det kan være mulig å få til. Men vi må nok erkjenne at det vil være et relativt langt lerret å bleke, sier Lillemork.

Her kan du laste ned elbilveileder

Se våre nyheter