Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet takket Bilimportørenes Landsforening for et konstruktivt møte, og for verdifull informasjon rundt konsekvensene av 2g-nedstengningen.Telenor og Telia planlegger å stenge ned 2g-nettene sine etter 2025, og dette er en sak BILs medlemmer er svært opptatte av. Det automatiske nødvarslingssystemet eCall, som både varsler nødetatene og som gir ut verdifull informasjon om bilen ved en ulykke, vil slutte å fungere.
Det samme gjelder app-styrt funksjonalitet som å sjekke batteristatus, skru av og på varme i bilen, samt en rekke andre 2g-baserte tjenester. I tillegg til dette er det en drøss andre produkter og tjenester på markedet som vil slutte å fungere. Hus- og heisalarmer, overfalls- og trygghetsalarmer, bomåpnere, sentralbordsystemer, parkeringsautomater, demninger/vannstyringssystemer og en rekke annet.
Problemet ved at Telenor og Telia ønsker å stenge ned 2g-nettene sine her, og med det vise til prinsippet om teknologinøytralitet (at markedet skal styre), er at EU-lovgivningen er teknologispesifikk.
Det vil si: Typegodkjenningskravet i EU sier at alle biler som skal selges i Europa skal ha eCall på 2g.
Politiske tiltak i veitrafikken gir stor klimagevinst
Trivselsundersøkelsen 2024: Stabile resultater, tross ustabile tider
«Markedsinnsikten»: Forholdene ligger til rette for en økning i salget i 2025
Nordisk samarbeidsmøte om bil og mobilitet
BIL med høringsinnspill til Finanskomiteen
BIL har jobbet svært aktivt med denne saken de siste månedene. Vi har vært i kontakt med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), politikere, andre aktører i bilbransjen, aktører fra andre bransjer, og ikke minst journalister fra riksdekkende medier, lokale medier og nisjemedier. Faktisk også kontakter i Sverige som jobbet med problematikken der.
Før utsettelsen i vårt naboland ble det pekt på at det ikke hadde blitt foretatt en risiko- og konsekvensanalyse. Det har heller ikke blitt gjort her i Norge. Ergo er det ingen som har et fullt og helt bilde av ringvirkningene av en nedstengning.
En fersk kartlegging som BIL har gjort gjennom medlemsbedriftene viser at så mye som 700.000 biler vil bli berørt i Norge. Da er ikke utenlandske kjøretøyer som enhver tid måtte være i Norge medregnet.
Selv om det tok litt tid, ble vi til slutt invitert til møte hos Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, som Nkom er underlagt.
Dette møtet fant sted 14. oktober, og BILs mål med møtet var todelt:
F.v. Trond Helge Myrvang (servicemarkedssjef), Andreas Handeland (kommunikasjonssjef) og Harald Jachwitz Andersen (direktør) i møte hos Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Foto: BIL