Endelig ble det klart: Telenor utsetter nedstengningen av sitt 2g-nett til utgangen av 2027!
BIL med høringsinnspill til Finanskomiteen
BIL glade for å ha blitt lyttet til, men tydelige på at det må sterkere virkemidler til på nyttekjøretøysiden.Statsbudsjettet ble lagt frem på mandag, og vi i BIL er glade for å ha blitt lyttet til på flere områder. Eksempler på det er momsgrensen på elbiler som holdes uendret, samt at det kun blir mindre inflasjonsjusteringer på vektavgiften.
Budsjettforslaget er jevnt over godt og lite overraskende på personbilsiden. Men hva med bilene som utgjør 20 prosent av bilparken, men som står for 80 prosent av utslippene?
Nyttekjøretøyene binder Norge sammen og skaper store verdier, men blir ofte «glemt». Det henger ikke helt sammen med de svært ambisiøse målene som myndighetene har satt, som sier at alle tunge lastebiler som selges i Norge i 2030 skal være utslippsfrie.
Her henger vi kraftig bakpå. Kun rundt syv prosent av de som selges nå er elektriske. Ser vi på de lettere varebilene er rundt 30 prosent av salget elektrisk, og slik er det stort sett fra måned til måned.
Ergo må noe skje. Fort. Og som historien har vist oss er riktige virkemidler suksessoppskriften. Det er bra at regjeringen velger å ikke gå videre med årsavgift på tunge kjøretøyer nå, men vi trenger mer kraftfulle og forutsigbare virkemidler.
Eksempler på hva vi mener kan akselerere skiftet på nyttekjøretøysiden:
– Regjeringen leverte ikke på fritak for trafikkforsikringsavgift for lette varebiler. Det bør tas tak i, og hvorfor i all verden skal drt ikke gjelde ALLE elektriske nyttekjøretøy?
– Det er bra med økt Enova-støtte, men vår bransje melder om lite forutsigbarhet og ressurskrevende søknadsprosesser. Da spørs det om det monner. Kan prosessene forenkles?
– Hvorfor ikke åpne opp kollektivfeltet for elektriske nyttekjøretøyer? Det vil kunne kompensere litt for ladetid og effektivitet som disse bilene fortsatt har som sin akilleshæl.
Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i BIL, deltok i høringen om statsbudsjettet i Finanskomiteen den 11. oktober. Foto: Strotinget