Endelig ble det klart: Telenor utsetter nedstengningen av sitt 2g-nett til utgangen av 2027!
Politiske tiltak i veitrafikken gir stor klimagevinst
SSBs ferske tall viser at utslippet fra veitrafikken ville vært 35 prosent høyere i 2023 hvis det ikke var for elbiler og biodrivstoff.Bilimportørenes Landsforening mener at Norges ambisiøse 2025-mål for alle praktiske formål er nådd. Det selges nesten ikke annet enn elektriske personbiler. Derfor mener vi at det viktigste nå er å sørge for at utskiftningstakten opprettholdes. På den måten får vi byttet ut eldre, mindre trygge biler med høyt utslipp, til fordel for nye, tryggere nullutslippsbiler. Bra for klimaet og miljøet – bra for forbrukerne.
Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det nytter. Faktisk ville utslippene fra veitrafikken vært 35 prosent høyere i 2023 hvis det ikke var for biler som går på strøm og biodrivstoff.
Norge har forpliktet seg til å kutte sine klimagassutslipp med minst 55 prosent innen 2030 sett i forhold til 1990. I 2023 stod veitrafikken for 17 prosent av Norges klimagassutslipp, og var dermed den tredje største kilden. I CO2 utgjør dette 7,9 millioner tonn, og nesten alt kommer fra bensin- og dieseldrevne kjøretøyer.
SSB beregner at det totale CO2-utslippet ville vært på 10,6 millioner tonn dersom elbiler og hybrider skulle vært erstattet med bensin og diesel, og biodrivstoff hadde blitt erstattet med helt fossilt drivstoff. Men takket være klimatiltakene vi alle kjenner til er altså utslippet 35 prosent lavere enn det hadde vært uten tiltak.
Sammen med industri og bergverk-sektoren, er veitrafikken den sektoren som har kuttet flest tonn CO2-ekvivalenter de siste to årene. Les mer om dette hos SSB.
Trivselsundersøkelsen 2024: Stabile resultater, tross ustabile tider
«Markedsinnsikten»: Forholdene ligger til rette for en økning i salget i 2025
Nordisk samarbeidsmøte om bil og mobilitet
BIL med høringsinnspill til Finanskomiteen