Fra: Tore Lillemork
Sendt: fredag 3. mai 2019 11:07
Til: 'Vegdirektoratet'; 'Tk-reform'
Kopi: 'Johansen Lars Sverdrup'
Emne: SV: 18/257925-13 - Forslag til tjenesteleveransemodell og
tjenestestruktur på TK-området - begrenset høring
Vedlegg: BILs innspill i SVVs involveringsprosess .. januar 2019.pdf
Bilimportørenes
Landsforening (BIL) viser til nedenstående høring, Deres ref. 18/257925-13 av
12. april i år, med svarfrist 6. mai kl. 1200.
BIL
har følgende kommentarer:
I
tråd med endringer i samfunnet, ikke minst med tanke på stadig økende
muligheter for digitalisering, har BIL forståelse for at SVVs tjenestestruktur
bør moderniseres.
BIL
registrerer også at det er stilt effektiviseringskrav til SVV, noe som selvsagt
er forståelig, men som kan gi negativ innvirkning på tjenestetilbudene dersom
det ikke kompenseres for i tilstrekkelig grad.
Forut
for høringen har BIL og andre vært involvert i prosessen, noe vi ser svært
positivt på og har benyttet til å sende inn vedlagte innspill av 8.
januar i år, med tre forslag, hhv. om avskaffing av fysisk fremmøte for
enkeltregistrering ved trafikkstasjon med nye lastebiler og busser,
privatisering av årlig ADR-kontroll og avskaffing av krav om «teknisk endring»
ved vektmessig ned-/oppregistrering innenfor bilprodusents maksimalt tillatte
vekter.
Innspillene
er i høyeste grad fortsatt aktuelle. BIL mener de (særlig de to førstnevnte)
vil være nødvendige tiltak for at SVV skal oppnå pålagt effektivisering uten
negative konsekvenser for brukerne.
Tjenestestruktur
(endringer / reduksjoner i antall, samt lokalisering av, tjenestesteder):
Når
vi nå studerer høringens vedlegg 2, tabell med oversikt over tjenestestruktur,
ser vi at våre forslag har aktualisert seg i vesentlig grad.
Antall
tjenestesteder som skal tilby hallkontroll av tunge kjøretøyer foreslås
redusert med netto 14 trafikkstasjoner (fra 44 til 30 steder = hele 32 %).
Dette
kan gå greit, men kun dersom vårt forslag om avskaffing av fysisk
fremmøte med nye lastebiler og busser i stor grad tas til følge.
Dette
som et effektivt kompenserende tiltak, nødvendig i tillegg til dem som foreslås
i høringen.
Pr.
mai er ordningen med sentral dokumentgodkjenning implementert i hele landet,
noe som betyr at gjenstående hallkontroll ved fysisk fremmøte kun har marginal
betydning. Dette kan, i tråd med vårt forslag, erstattes av bl.a. innsendte
bilder, i kombinasjon med konsekvenser ved «overtramp».
Vi
er innforstått med at vårt forslag innebærer utvidet tillit til våre medlemmer
og deres forhandlere som leverandører og at dette ikke automatisk alltid kan
gjøres 100 %, siden det faktisk forekommer feil i enkelte tilfeller.
I
slike tilfeller blir det gitt veiledning fra TS0, men i enkelte av tilfellene
forekommer det likevel gjentatte feil.
Vi
er også innforstått med at det i møte 30. april i «samarbeidsforum» for
prosjektet med sentral dokumentgodkjenning fra SVV ble gitt uttrykk for skepsis
mot å avskaffe fysisk fremmøte.
Derfor
foreslår vi at evt. gjentatte tillitsbrudd får som konsekvens at aktuell
leverandør må gå tilbake til gammel ordning med fysisk fremmøte for en periode,
inntil vedkommende har fått ting i orden.
For
at man skal slippe fremmøte, kan det også tenkes flere kriterier, f.eks. et
visst minstekrav til volum, avstand til trafikkstasjon, kompetanse, interne
prosesser og/eller annet.
Det
har allerede vist seg at nå som ordningen med sentral dokumentgodkjenning er
implementert over hele landet, begynner det å bli problemer med ventetider på
uakseptable flere uker for hallkontrollen.
BIL
har hele tiden vært positiv til ordningen og den har etter hvert fått bra
oppslutning hos bransjeaktørene.
Dette
vil kunne endre seg dersom antall tjenestesteder reduseres som foreslått uten å
kompenseres for ved avskaffing av fysisk fremmøte ved nyregistrering.
Som
kompenserende tiltak ved vesentlige endringer i reisevei registrerer vi at det
foreslås ambulerende / mobile tjenester, noe som med stort nok omfang kan
avhjelpe situasjonen en del og som kan ses i sammenheng med vårt forslag.
Ytterligere
positive effekter av å ta vårt forslag til følge er selvsagt økt
trafikksikkerhet ved at det blir mindre unødvendig tomkjøring med tunge
kjøretøyer over til dels lange avstander til og fra trafikkstasjoner i hele
landet, noe som igjen betyr redusert CO2-utslipp og støy.
-------------------------------------------------------------------
Med vennlig hilsen / Kind Regards
Tore Lillemork,
teknisk direktør
The Norwegian Automobile Importers’ Association
tore@bilimportorene.no
/ +47 900 842 93
-------------------------------------------------------------------
Fra: Tk-reform
<tk-reform@vegvesen.no>
Sendt: fredag 12. april 2019 09:03
Til: ks@ks.no; henrik.ebne@forbrukerradet.no; firmapost@ofv.no; post@transport.no; post@ytf.no; ntf@transportarbeider.no; hovedkontor@tryggtrafikk.no; post@atl.no; post@trafikkforum.no; pf@pensjonistforbundet.no; elev@elev.no; firmapost@nbf.no; Bente Moen Smestad <bente@bilimportorene.no>; al@adlo.no; post@lastebil.no; post@nortaxi.no; kna@kna.no; kundeservice@naf.no; nmf@nmfsport.no; info@bilsport.no; nmcu@nmcu.org; carclub@amcar.no; post@bobilforeningen.no; post@ffo.no; nhf@nhf.no
Emne: 18/257925-13 - Forslag til tjenesteleveransemodell og
tjenestestruktur på TK-området - begrenset høring
Hei
Herved oversendes forslag til ny tjenesteleveransemodell og tjenestestruktur på TK-området i Statens vegvesen til en begrenset høring.
Denne begrensede høringsprosessen er ledd i å utarbeide Statens vegvesens forslag som oversendes Samferdselsdepartementet 10. mai 2019.
Med hilsen
Lars Sverdrup Johansen
Statens vegvesen, Trafikant- og
kjøretøyavdelingen, Stab, Trafikant- og kjøretøyavdelingen
Besøksadresse: Brynsengfaret 6A, OSLO
Mobil: +47 45491453 epost: lars.johansen@vegvesen.no
www.vegvesen.no epost: firmapost@vegvesen.no