Toyota startet en grønn revolusjon i bilindustrien da den første hybridbilen ble lansert for over 20 år siden, og tror fremtidens store gjennombrudd kommer fordi det satses bedt på alle tilgjengelige teknologier.
Toyota bryr seg om miljøet og er en pionér på lavutslippsteknologi.
Vi forsker på, utvikler og investerer i hele spekteret av miljøteknologi. Vi gjør store fremskritt og ser at ingen enkelt teknologi kan løse alle utfordringene alene, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
På verdensbasis solgte Toyota 9,7 millioner biler i 2019, noe som tilsier en markedsandel på 11,4 prosent av det globale bilsalget. I Norge har Toyota vært blant de mest solgte bilmerkene i mange år, og har også utmerket seg ved å ha landets mest fornøyde bileiere.
Vi er stolte av å ligge stabilt høyt på Norsk Kundebarometer og andre målinger av kundetilfredshet.
Utover den langsiktige satsingen på god kundeservice, er dette et resultat av at våre biler har lave utslipp, høy kvalitet og møter behovene til norske bileiere, sier Olsen.
Særlig har Toyota satset på den miljøvennlige hybridteknologien.
Bilprodusenten passerte i 2020 en symbolsk milepæl med 15 millioner solgte hybridbiler globalt siden lanseringen av den første masseproduserte hybridbilen Prius i 1997.
Toyotas hybridelektriske teknologi har redusert CO2-utslipp med mer enn 120 millioner tonn globalt, og den tilbys nå i mer enn 44 individuelle modeller på tvers av størrelse og biltype. Hybridteknologien har i mange år vært vår kjerneteknologi og vi utvikler den kontinuerlig til å bli mer energieffektiv og miljøvennlig, sier Olsen.
Blant de populære modellene finner vi:
• Toyota RAV4, som i 2020 lanseres som Plug-In Hybrid. Den har lengre elektrisk rekkevidde enn noen annen Plug-in kompakt-SUV. RAV4 er verdens mest solgte SUV og kombinerer kraft, komfort og kvalitet.
• Toyota Yaris Hybrid. Nyheten i 2020 er raskere og sterkere enn forgjengeren. Den har også et mye lavere drivstofforbruk både ved by- og landeveiskjøring, takket være den helt nye selvladende hybridteknologien den er bygget på.
• Toyota Prius. Priushistorien startet i 1997 som den første serieproduserte hybridbilen. Den nye Prius kombinerer intelligent design og teknologi som gjør den morsom å kjøre samtidig som den er drivstoffeffektiv.
• Toyota Corolla: Verdens mest populære bilmodell kom i helt ny generasjon i 2019 både i 5-dørs kombi og stasjonsvogn og to ulike hybrid motoralternativer.
• Toyota C-HR: Spennende, dristig design og skarpe kjøreegenskaper kjennetegner C-HR, som er en populær crossover med to ulike hybrid motoralternativer.
Toyota vil de kommende årene også lansere en rekke nullutslippsmodeller.
Først ut er en ny generasjon av Toyota Mirai høsten 2020.Toyota ledet an med introduksjonen av hydrogendrevne Mirai i 2014. Nå tar vi den avanserte nullutslipps, brenselcelleteknologien til nye høyder med andre generasjon av Mirai. Med den flytter vi grenser for potensialet til hydrogen innen ren mobilitet hele hele 650 kilometers rekkevidde. Det er et enormt potensiale i hydrogenteknologien – både i Norge og internasjonalt.
Toyota Norge er opptatt av rammevilkårene likebehandler alle tilgjengelige energikilder og løsninger.
Én teknologi passer ikke alle for alle. Nettopp fordi behovene er ulike, bruksområdene er mange og forskjellige. Derfor trenger vi et mangfold av teknologiske løsninger. Satsing på én teknologi vil være en risikabel strategi for å nå de langsiktige klimamålene. Det å kunne tilby null- og lavutslippsbiler til alle typer kunder og bruksformål vil være avgjørende. Teknologinøytralitet i rammebetingelser er derfor ikke bare rettferdig, men helt nødvendig for å nå ambisiøse klimamål.