Søk
Close this search box.

Morsom, miljøvennlig og menneskeorientert – MAZDA

-Mazdas filosofi handler om kompromissløs kjøreglede, med minst mulig fotavtrykk på omgivelsene, sier administrerende direktør i Mazda Motor Norge, Karianne Westby.

Mazda er et globalt selskap med hovedsete i Hisoshima, Japan. I Norge er selskapet representert av Mazda Motor Norge som har hovedkontor på Kolbotn rett syd for Oslo. Der står kjøregleden i sentrum.

-Mazdas ingeniører har alltid vært lidenskapelig opptatt av å levere biler som skal være morsomme å kjøre. Mazdas ikon, MX-5 som er verdens mest solgte roadster, er med sin perfekte 50 – 50 vektfordeling det mest kjente eksempelet på dette livsbejaende tankesettet. Vår nye, første helelektriske bil MX-30, som ble lansert i september 2020, går svært langt i å levere den samme kompromissløse kjøregleden, men med et minst mulig fotavtrykk på omgivelsene, sier Westby.

Design og bærekraft
Mazdas filosofi for utvikling av biler er nært knyttet til hjemlandet Japan i form av rene designlinjer med inspirasjon fra naturen.-Menneskeorientert funksjonalitet og utstrakt bruk av bærekraftige løsninger og materialer i prosessen fra en bil først lages til den en dag resirkuleres, er vesentlig for Mazda, sier Westby.

Hun forteller at den helhetlige tankegangen innbefatter valg av samarbeidspartnere og leverandører og krav om høy etisk standard i alle deler av virksomheten.
-Denne tilnærmingen til å skape biler skiller Mazda fra andre bilprodusenter, sier hun.

Fortid og fremtid
Mazda ble grunnlagt i 1920 som produsent av kork. Fra kork gikk veien videre til kjøretøy i 1931, og personbiler fra 1960-tallet. I dag, i sitt 100. år, er Mazda en global aktør som per finansåret mars 2020 leverte drøye 1.4 millioner biler. Selskapet er drevet av fremtidstro.

-Mazda har en lang tradisjon for å gå egne veier hva gjelder design, funksjonelle løsninger og teknologi og kan forventes å gjøre det også med fremtidige produkter. Den ubøyelige troen på at Mazda alltid reiser seg, uansett hvilke utfordringer vi står overfor, kjent som Mukainada spirit, kjennetegner selskapet, avslutter Mazda-direktøren.

Del:

Relatert