Torsdag formiddag vedtok transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget enstemmig at regjeringen må utrede konsekvensene av en eventuell nedstegning av 2G-nettet

BIL er den norske interesseorganisasjonen for personbil-, varebil-, lastebil- og bussimportører som er fabrikkrepresentanter. BIL har som sitt fremste formål å drive myndighetsdialog for å påvirke bilbransjens overordnede og generelle rammebetingelser. I videste forstand dreier dette seg om alt fra tekniske og trafikale bestemmelser til skatter og avgifter på kjøretøyer.
BIL har også et viktig formål i å fremme bransjens interesser og være premissleverandør innenfor nye områder. Eksempel på dette er sikkerhets-, miljø- og klimaspørsmål, der BIL er en viktig relasjonsbygger i dialogen mellom myndigheter, politikere, forskningsinstitusjoner, bilprodusenter og media. I tillegg til eksterne oppgaver, er BIL selvsagt en aktiv part i å arbeide for god forretningsskikk og generell regeletterlevelse i bransjen.
Videre har BIL som oppgave å bevare og styrke den faglige kontakten mellom medlemmene. Dette skjer gjennom en tett dialog og hyppig informasjon om bransjespørsmål som det er naturlig og akseptabelt at en interesseorganisasjon befatter seg med.
BIL er innforstått med og ønsker å minne dets medlemmer om at konkurranseloven setter enkelte begrensninger for hva vi kan diskutere, hva vi kan enes om og hvilke anbefalinger vi kan eller ikke kan gi. Konkurranseloven § 10 sier at:
«Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt»
BIL er i denne sammenheng å regne som en sammenslutning av foretak, og det er viktig å være klar over at også ikke-bindende anbefalinger, etter omstendighetene, kan sees på som «beslutninger» under konkurranseloven.
BIL skal følge konkurransereglene, og vi skal legge til rette for at også våre medlemsbedrifter overholder konkurransereglene. Ikke bare er vi opptatt av å unngå brudd på konkurransereglene, men vi ønsker også å unngå enhver handling som er egnet til å vekke mistanke om eller at det kan stilles spørsmåltegn om brudd på regelverket.
Vi har derfor utarbeidet følgende retningslinjer som vi følger. Det forventes at våre medlemsbedrifter også følger disse.
Torsdag formiddag vedtok transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget enstemmig at regjeringen må utrede konsekvensene av en eventuell nedstegning av 2G-nettet
Ved å bruke avanserte maskinlæringsalgoritmer, kan generativ KI ikke bare analysere og reagere på eksisterende data, men også forutsi og generere nye løsninger i sanntid. Dette åpner for en rekke...
Anne-Kathrine Bergh, 35 år, er ansatt som leder for kommunikasjon og myndighetskontakt i Bilimportørenes Landsforening (BIL).