Eller har du noen som helst idé om hva en HEV er? En FCEV? Kanskje du vet hva AECS innebærer?
Ikke? Da kan du legge fra deg lesestoffet og dykke ned i bilterminologien.
Vi har samlet mange bilrelaterte forkortelser og definert dem – klart og tydelig. Slik at neste gang du hører en si “ACC”, da vet du at han/hun sikter til automatisk klimakontroll eller adaptiv cruisekontroll. Eller når du får spørsmål om bilen har CVT, da kan du svare:
– Ja, da, bilen har trinnløst automatgir!
Begreper og forkortelser
Her finner du forklaring på noen av mange biltekniske begreper og forkortelser, sortert alfabetisk, hovedsakelig etter engelsk forkortelse, det engelske navnet fullt ut (i parantes) og deretter norsk forklaring. (Der det er innarbeidet er evt. norsk navn også tatt med.)
Mange av systemene er såkalte førerhjelpsystemer, dvs. systemer som hjelper føreren ved f.eks. å forsterke, overta eller motvirke førerens handlinger, avhengig av om bilen registrerer handlingene som riktige men utilstrekkelige, helt uteblivende eller som feilaktige.
Flere og flere av førerhjelpsystemene er integrert med hverandre og på denne måten kan bilprodusentene programmere enda flere og mer avanserte systemer.
Dette gir oss til slutt den automatiske bilen – se nederst!
Kom gjerne med synspunkter og/eller innspill til forbedringer!
Miljø- / motorteknisk:
- DPF (Diesel Particle Filter): Diesel-partikkelfilter som moderne dieselbiler er utstyrt med, og som rengjør eksosen for sotpartikler.
- EV / BEV (Electric Vehicle / Battery Electric Vehicle): El-bil / «batterielektrisk bil».
- EGR (Exhaust Gas Recirculation): System for resirkulering av eksosen for å redusere utslipp av NOx.
- FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle): Brenselcellebil, dvs. elektrisk bil som får energien fra en brenselcelle, som produserer energien under kjøring med oksygen fra luften og hydrogen fra egen tank. Eneste utslipp er vann og FCEV regnes pr. definisjon som utslippsfri. Se også her: https://bilimportorene.no/site/article/Hydrogen/10004481
- GDI (Gasoline Direct Injection): Bensinmotor med direkteinnsprøytning.
- HDI (High Pressure Direct Injection), TDI (Turbo Diesel Injection), eller andre betegnelser: Dieselmotor med direkteinnsprøytning.
- HEV (Hybrid Electric Vehicle): Hybridbil, med både forbrennings- og elektrisk motor.
– PHEV (Plug-in Electric Vehicle): Hybridbil som i tillegg kan lades fra strømnettet. - SCR (Selective Catalytic Reduction): Gass-spesifikk katalyse.
- TD (Turbodiesel): Turboen med et turbinhjul drives av motorens eksostrykk og mater dieselmotoren med et overtrykk (luft).
Sikkerhet (og komfort):
- ABS (Anti Block System / Anti-lock Braking System): Blokkeringsfrie bremser. Hindrer at bremsene låser seg ved oppbremsing.
- AC (Air Conditioning): Manuelt klimaanlegg som også gir kald luft.
- ACC (Automatic Climate Control): Automatisk klimaanlegg. Kan stilles inn på ønsket temperatur.
- ACC (Adaptive Cruise Control): Bilen følger hastigheten til forankjørende ved hjelp av f.eks. radar.
-
ActiveParkingAssist: Bilen lukeparkerer på egen hånd.
- AECS / eCall (Automatic Emergency Call System): System som automatisk ringer opp nødsentral og sender GPS-posisjon etc. (uavhengig av føreren), ved at bilen selv registrerer at airbag og/eller beltestrammer er utløst, dvs. når det har skjedd en ulykke.
- Adaptive Headlights: Adaptive hovedlys justerer seg etter rattutslag, hastighet m.m.
- AEBS (Automatic Emergency Braking System): Bilens elektronikk registrerer, i kombinasjon med radaren i ACC (Adaptive Cruise Control), at faren for kollisjon er overhengende, hvorpå fullbrems aktiveres.
- Airbag: Kollisjonspute. Se også SRS (Supplementary Restraint System).
- Alco-lock: Føreren må blåse i et alokometer som hindrer bilen i å starte dersom føreren har promille.
- ASR (Anti Slip Regulation) eller TC (Traction Control): Antispinn-system. Begynner ett eller flere hjul å spinne, reguleres motorens trekkraft ned og spinnende hjul bremses individuelt ved hjelp av ABS-sensorene.
- CVT (Continuosly Variable Transmission): Trinnløs kraftoverføring/giring. Teknikken har lenge vært i bruk i industrien og ble først satt inn i biler av den nederlandske ingeniøren van Doorne, mannen bak DAF-personbilene. Senere har mange bilfabrikker videreutviklet CVT.
- DAB+ (Digital Audio Broadcast, 2. generasjon = «+»): Digital radio; se også: https://bilimportorene.no/site/article/Digital-radio-DAB/10007291
- DRL (Daytime Running Lights): Kjørelys.
- EBS (Electronic Brake System): Elektronisk (i stedet for/i tillegg til luft-) styrte bremser på tunge kjøretøyer.
- ESP / ESC (Electronic Stability Program / Control): ESP benytter seg av sensorene i ABS- og ASR- systemene, men har i tillegg blant annet sensorer som registrerer om bilen roterer om sin egen akse mer enn hva rattutslaget tilsier. Når en skrens inntreffer, noe som også kan registreres av en gyroenhet som måler akselerasjoner i X- og Y-retning, reduseres motorens trekkraft (ASR) og systemet bremser automatisk om nødvendig ett eller flere hjul (ABS).
- Driver Drowsiness Monitoring and Warning: Ved hjelp av kamera overvåker bilen om føreren er våken (åpne øyne / hevet hode) og varsler med lyd dersom føreren sovner.
- EBS (Electronic Brake System): Erstatter trykkluftregulering av bremsene på tunge kjøretøyer.
- Gear Shift Indicator: Bilens display viser hvilket gir som er inne og gir anbefaling om riktig gir.
- GPS (Global Positioning System): Satellittbasert posisjoneringssystem. Flere ulike systemer er under oppbygging, et europeisk (Galileo), et russisk og et kinesisk. GPS krever gode, regionale, databaserte kart som samarbeider med GPS-mottakeren.
- ISOFIX (International Standards Organization Fixing): Standardisert system for festing av barneseter i bil.
- ITS (Intelligent Transport Systems): Intelligente transportsystemer: f.eks. variable trafikkskilt, kommunikasjon mellom bil og omgivelser og mellom biler, m.m.
- Lane Change Assistant / Blind Spot Detection: System som varsler om det befinner seg et annet kjøretøy ved siden av bilen, f.eks. i blindsonen.
- LDWS (Lane Departure Warning System): System som ”leser” veimerking og gir varsel hvis bilen f.eks. krysser en stripe mens blinklys ikke er i bruk.
– ALDW (Active Lane Departure Warning): En aktuator i styresystemet ”tar over” styringen hvis LDW registrerer at bilen krysser en stripe mens blinklys ikke er i bruk. - LKAS(Lane Keep Assist System): System som, i tillegg til å varsle (se LDWS), overtar styriingen i større eller mindre grad hvis bilen f.eks. krysser en stripe mens blinklys ikke er i bruk.
- Night Vision: Bilen “ser” i mørket ved hjelp av infrarødt lys og viser dette for føreren på et display, eller projisert på frontruten.
- PBA (Predictive Brake Assist): Bilen forutser at det er fare for kollisjon og bremser selv ned.
- PSS (Predictive Safety Systems): Bilen forutser at en kollisjon er uunngåelig og bremser selv ned, samtidig som den strammer sikkerhetsbelter, justerer seter, lukker vinduer og evt. takluke og låser opp dører. Bilen forbereder seg m.a.o. på kollisjonen.
- Speed Alert: Bilen varsler hvis hastigheten kommer over et nivå som føreren har satt.
- SRS (Supplementary Restraint System): Kollisjonsputer / airbag, montert i dashbord, ratt, seter og/eller over sidevinduene. Reduserer personskade vesentlig, men NB: fungerer kun optimalt i kombinasjon med riktig bruk av sikkerhetsbelter!
– Under begrepet SRS hører også automatiske beltestrammere. - Stereokamera: bilen får ”dybdesyn” (som oss). Bilen kan bl.a. forutse andre trafikanters manøvre, f.eks. møtende syklist som vil svinge til venstre rett foran bilen, som ”ser” dette og selv bremser (AEBS), før sjåføren har sjanse til å oppfatte det.
– ”Road Surface Scan”: Bilen kan ved hjelp av stereokameraet forutse ujevnheter i veien, f.eks. fartshumper, og lynraskt stille inn hjuloppheng / fjæring. - TPMS (Tyre Pressure Monitoring System): Dektrykkovervåkingssystem.
”Intelligente” biler m.m.: Biler med dagens og fremtidens teknologi, bestående av ovennevnte og andre systemer, i tillegg til at bilen i større og større grad vil kommunisere med omgivelsene og andre biler og trafikanter. Dette er elementer i:
– ”ITS” (Intelligent Transport Systems).
Videre har vi også hørt om betydningen av trygge og ”tilgivende” veier, dvs. hvor f.eks. omgivelsene er utformet for å volde minst mulig skade ved avkjørsel osv.
Vi har også ”tilgivende” biler, dvs. hvor førerhjelpsystemer som dem nevnt ovenfor, og annet, bidrar til å avverge ulykker eller til å redusere skadeomfanget når ulykker inntreffer. Bl.a. ”tilgivende” veier og biler er helt avgjørende faktorer for den såkalte 0-visjonen, dvs. visjonen om ingen drepte eller alvorlig skadde i trafikken!
…selv om den mest avgjørende faktoren fortsatt er sjåføren!
Snart (?) kommer «Autonomous Driving» eller «Automated Vehicles», som ved hjelp av mange av de ovennevnte systemene kjører selv, uten førerens medvirkning underveis. Dette vil gi mye bedre trafikksikkerhet (fordi dagens mest avgjørende faktor, føreren, er «eliminert»), bedre trafikkflyt og litt bedre miljø. Slike biler finnes allerede, men det er nok et stykke frem til de blir vanlige i trafikkbildet og svært langt frem til de er dominerende.
Faststoffbatterier: Fremdriftsbatterier med fast, i stedet for flytende, elektrolytt. Disse er under utvikling og vil bl.a. gi vesentlig mer rekkevidde pr. kg batteri, mindre varmeutvikling og kan derfor pakkes mer kompakt, raskere ladetid og bedre vinteregenskaper, for å nevne noe.