– Det er positivt at regjeringen i revidert budsjett fastslår at målemetoden NEDC 2.0 skal brukes som overgangsordning for nye varebiler ut 2020. Da får vi tid til å se an konsekvensene av den nye målemetoden for utslipp, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Varebiler ligger et år etter personbilene i overgangen fra gammel (NEDC) til ny (WLTP) målemetode for utslipp. Nå går regjeringen inn for å bruke NEDC 2.0, som i praksis er tilbakeregnede WLTP-tall, som overgangsordning for varebiler. Dette er samme overgang som ble vedtatt for personbiler for et år siden.
– Det er en fornuftig løsning. De første varebilene med ny utslippsverdi kommer allerede nå på sensommeren. Nå vet vi hvordan vi skal håndtere disse, sier Andresen.
Selv om NEDC 2.0 også kan medføre avgiftsøkninger sammenliknet med i dag, så blir det ikke så ille som det ville ha blitt med en direkteinnføring av WLTP-verdier som grunnlag for avgiftsberegning.
– Jeg forventer nå at Stortinget vedtar regjeringens forslag uten endringer, sier Andresen.