Endelig ble det klart: Telenor utsetter nedstengningen av sitt 2g-nett til utgangen av 2027!
Stor interesse rundt BILs arrangementer på Arendalsuka
Viktige temaer på dagsordenen da BIL inviterte bransje, politikere og publikum til panelsamtaler i Samferdselsteltet.
Selv om Arendalsuka ikke er stedet der man nødvendigvis får gjennomslag for politikken sin, er det en utrolig viktig møteplass for en medlemsorganisasjon som Bilimportørenes Landsforening.
Ikke bare får vi møtt medlemmer, alliansepartnere, bransjekollegaer og politikere, vi får både skaffet oss innsikt, samt satt fokus på temaer som er viktig for våre medlemmer.
Under Arendalsuka i år har vi både avholdt egne arrangementer, samarbeidet med andre om arrangementer og deltatt i viktige panelsamtaler. I tillegg har vi hatt møter med ulike medlemsbedrifter, samarbeidspartnere og potensielle alliansepartnere.
BIL-direktør Harald Jachwitz Andersen i aksjon under «Den store samferdselsdebatten». Fra venstre: Øyvind Solberg Thorsen (OFV), veidirektør Ingrid Dahl Hovland, Olov Grøtting (leder i Kollektivtrafikkforeningen), Roar Norik (forsker i Sintef) og Marius Holm (kommunikasjonsdirektør i Vy). Foto: BIL
Avgjørende med en god plan
Det å være fire hele dager i mylderet i Arendal kan være en krevende øvelse. 160.000 besøkende (2023-tall), 2.140 arrangementer og snaut 180 stands er voldsomt i en kommune som til vanlig har 46.000 innbyggere. Alle ønsker oppmerksomhet på sitt selskap og sin sak, og de fleste av landets største og mest innflytelsesrike selskaper er til stede.
Vi i BIL hadde på forhånd en god plan og et tydelig mål om hva vi ønsket å oppnå gjennom dagene, og det meste gikk etter planen.
Statssekretær Sigrun Aasland stilte sporty opp til samtale om hva som må til for å få få opp farten på elektrifiseringen av nyttekjøretøyene. Fra venstre: Andreas Handeland (BIL), Christina Bu (Norsk Elbilforening), Sigrun Aasland (KLD), Harald Jachwitz Andersen (BIL) og Ida Krag (NBF). Foto: BIL
Hvorfor henger vi egentlig etter på nyttekjøretøyene?
Vårt første arrangement på tirsdagen ble arrangert i OFVs Samferdselsteltet i samarbeid med NBF og Norsk Elbilforening. Her snakket vi med bilbransjen, transportbransjen, klimaetaten og regjeringen om hva som må til for at elektrifiseringen av nyttekjøretøyene skal bli en suksesshistorie på linje med personbilen.
BIL, NBF og Norsk Elbilforening fikk i den påfølgende panelsamtalen komme med sine innspill, eller rettere sagt utfordringer, til statssekretær i KLD, Sigrun Aasland. Samtalen ble ledet av BILs kommunikasjonssjef Andreas Handeland.
Senere samme kveld deltok BIL-direktør Harald Jachwitz Andersen i Den store samferdselsdebatten i regi av Opplysningsrådet for Veitrafikken. Her møtte han blant annet veidirektør Ingrid Dahl Hovland og Vy-topp Marius Holm til debatt om hvordan fremtidens mobilitetssystem bør se ut i Norge.
BILs Erik Solum delte innsikt rundt globale trender, makroøkonomi og salgsforventninger. Foto: BIL
En spennende kikk i krystallkulen
Og apropos fremtidens mobilitetssystem – hvordan vil det norske bilmarkedet se ut i 2030? Hva trenger vi av rammebetingelser? Og holder egentlig det regulatoriske følge med den teknologiske utviklingen og kundenes preferanser?
Dette var temaet i BILs andre arrangement som ble arrangert på torsdag formiddag. Det hele ble innledet med en solid markedsoppdatering fra Erik Solum, som er leder for innsikt, analyse og bærekraft i BIL. Han fortalte om globale trender, makroøkonomi og salgsforventninger, før et panel bestående av noen av bransjens mest spennende ledere inntok scenen.
Under ledelse av BIL-direktøren hadde disse en konstruktiv prat om veien videre for det norske bilmarkedet. Tilhørerne, både i salen og de flere hundre som fulgte med på stream, fikk høre om deres forventninger, felles utfordringer, kommende teknologi og konkurransefortrinn.
En spennende, gemyttlig og konstruktiv samtale som satt et fint punktum for Arendalsuka 2024. Takk til vår samarbeidspartner OFV for god styring i Samferdselsteltet.
Hvordan ser det norske bilmarkedet ut i 2030, hva er deres konkurransefortrinn, og hvilke utfordringer ligger foran oss? Fra venstre: Simona Trombetta (Kia), Claes Persson (Xpeng), Ulf Tore Hekneby (Harald A. Møller) og Espen Olsen (Toyota). Foto: BIL