Gå til innhold

Statsbudsjettet for 2025: – Glad vi har blitt lyttet til

Bilimportørenes Landsforening (BIL) har blitt lyttet til i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025.

I dag ble forslaget til statsbudsjett for 2025 lagt frem i Stortinget. Budsjettet ble omtrent slik vi i BIL spådde på forhånd, med få endringer annet enn inflasjonsjusteringer. Noen ting er det riktignok verdt å merke seg, og det kommer vi tilbake til under.

Nå er det viktig å huske på at regjeringen skal i forhandlinger med SV før det endelige budsjettet blir vedtatt, men slik det ser ut nå er det aller meste i tråd med innspillene vi leverte til Finansdepartementet i mai og i «moms-møtet» i februar.

– Dette budsjettet er i tråd med våre innspill og forventninger, og helt nødvendig for å opprettholde farten i det grønne skiftet. Vi er glade for å ha blitt lyttet til, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

– Tiden vi har lagt bak oss har vist at markedet er svært sensitivt for avgiftsendringer. Vi ser også at land som har fjernet incentivene for tidlig har fått en markant nedgang i salget. Derfor er vi glade for at regjeringen kun inflasjonsjusterer dagens avgifter, og med det gir forutsigbare rammer for medlemsbedriftene våre, og for bilkjøperne, legger han til.

Hovedpunkter person- og varebiler:

  • Ingen økning i engangsavgift for person- og varebiler. Kun inflasjonsjustering på tre prosent.
    • Vektavgiften ble nedjustert fra 12,98 til 12,08 den 1. juli, for å kompensere for endringer i leasingreglene. Uvisst av hvilken grunn har regjeringen valgt å inflasjonsjustere denne avgiften basert på gammel sats, og ikke ny. Dermed blir denne justeringen i praksis på 10,7 prosent – ikke på tre prosent.
  • Innslagspunktet for moms på elbiler holdes uendret i 2025.

Regjeringen følger under «omtalesaker» opp et anmodningsvedtak fra 2023-2024 om fritak for trafikkforsikringsavgift for lette elektriske varebiler. Departementet er i dialog med Skattedirektoratet om hvordan man best kan løse dette, og med ESA, fordi et slikt fritak er statsstøtte som må ESA-godkjennes før det evt. kan iverksettes. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med en oppfølging «på et senere tidspunkt».

Tungbil:

På tungbilsiden er det ingen faktiske endringer i budsjettforslaget, men under «omtalesaker» nevnes noen elementer det er verdt å bemerke seg:

  • Regjeringen ønsker å legge til rette for en rask innfasing av tunge nullutslippskjøretøy, og vil derfor ikke gå videre med en engangsavgift på tunge kjøretøy nå.
  • Derimot ønsker de å vurdere forsterkede virkemidler dersom innfasingen av elektriske lastebiler går tregere enn ventet.
  • «For å styrke satsingen foreslår regjeringen i 2025 å øke Enova-støtten nullutslippskjøretøy og ladeinfrastruktur med 1,2 milliarder kroner». Litt vag ordlyd her, men det er tenkt at Statens vegvesen gjennom 2025 skal prioritere hvilke tiltak som skal igangsettes.

Se våre nyheter