Søk
Close this search box.

– Snylter på nybilimportørene

Bruktimportører unndrar seg miljøgebyr – se listen

Alle som importerer biler til Norge skal betale et miljøgebyr per bil, som sikrer at resirkulering av bilen skjer på forskriftsmessig måte den dagen bilen leveres til vraking. Allikevel unnlater et stort antall bruktimportører å betale det lovpålagt gebyret – her er de største synderne.

I dag er det Autoretur AS som er landets eneste godkjente retursystem for biler. Hit skal man betale 375 kroner per bensin- eller dieselbil, eller 500 kroner per el- hydrogen eller ladbare hybridbil som importeres til Norge. Det er det samme om bilen er ny eller brukt på importtidspunktet. Når gebyret er betalt vil man ha oppfylt lovens krav, og Autoretur er forpliktet til å ta seg av bilen når den skal kasseres.

– Bilens siste eier kan derfor levere den vederlagsfritt til vraking, og på denne måten sørger man for miljømessig behandling av bilene, forklarer Erik Andresen, direktør i Autoretur.

Alle nybilimportører betaler lovpålagt miljøgebyr og har gjort det i en årrekke, men et stort antall bruktimportørfirmaer lar være å følge lovens krav om deltagelse i retursystemet. Autoretur har ved en rekke anledninger gjort bruktimportørene oppmerksomme på hvilket lovlig pålagt ansvar de har, men mange unnlater å følge loven – og nekter simpelthen å betale fakturaen de får tilsendt.

– De er derfor «gratispassasjerer» i systemet, vet at de overlater til de andre deltagerne å betale for resirkulering av biler som de selv har importert, sier Andresen.

HER ER DE 20 STØRSTE GRATISPASSASJERENE I 2018:

FirmanavnSolgte bilerUbetalt miljøgebyr
Spz Bil AS288142 875
Sandvika Bil AS252120 625
Trading AS19697 625
Sør Import AS19296 000
Sandven AS19394 500
Autoland Rogaland AS19194 500
Grandahl Bil AS15376 500
Unibil AS14873 250
Veland Auto AS12159 875
Bilkilden AS11958 625
Oslo Bilsenter AS11255 875
Greencar AS10653 000
Tr Pettersen Autoimport AS10450 250
Zimmermann AS9747 375
Grand Auto AS10246 625
Sk Auto AS8341 250
Importservice Bil AS8138 750
Autotrend AS7837 250
Ness Motors AS7836 500
Strømmen Bilformidling AS8234 500

Nybilimportørene betaler altså for gjenvinning av bruktimportørenes biler. Her er noen av de største bidragsyterne i Autoretur-systemet:

1.           Volkswagen                      7,1 mill

2.           Nissan                                5,5, mill

3.           Toyota                               4,4, mill

Alle produsenter og importører av kjøretøy (nye og brukte) til Norge plikter å sørge for miljømessig innsamling og behandling av kasserte kjøretøy i samsvar med bestemmelsene i forurensningsloven og avfallsforskriften. Alle som importerer nye eller brukte biler til Norge er definert som en «produsent» i avfallsforskriftens forstand., og alle plikter å være deltager i en returordning.

Per i dag er Autoretur AS landets eneste godkjente retursystem for biler.

For ordens skyld: Vrakpant er en urelatert avgift som første eier betaler, og siste eier får igjen ved vraking av bilen. Vrakpanten er ment for å stimulere til at utrangerte biler leveres til resirkulering, og har ikke noe med kostnadene forbundet med resirkulering å gjøre.

Del:

Relatert