Bruktimportører unndrar seg miljøgebyr – se listen
Alle som importerer biler til Norge skal betale et miljøgebyr per bil, som sikrer at resirkulering av bilen skjer på forskriftsmessig måte den dagen bilen leveres til vraking. Allikevel unnlater et stort antall bruktimportører å betale det lovpålagt gebyret – her er de største synderne.
I dag er det Autoretur AS som er landets eneste godkjente retursystem for biler. Hit skal man betale 375 kroner per bensin- eller dieselbil, eller 500 kroner per el- hydrogen eller ladbare hybridbil som importeres til Norge. Det er det samme om bilen er ny eller brukt på importtidspunktet. Når gebyret er betalt vil man ha oppfylt lovens krav, og Autoretur er forpliktet til å ta seg av bilen når den skal kasseres.
– Bilens siste eier kan derfor levere den vederlagsfritt til vraking, og på denne måten sørger man for miljømessig behandling av bilene, forklarer Erik Andresen, direktør i Autoretur.
Alle nybilimportører betaler lovpålagt miljøgebyr og har gjort det i en årrekke, men et stort antall bruktimportørfirmaer lar være å følge lovens krav om deltagelse i retursystemet. Autoretur har ved en rekke anledninger gjort bruktimportørene oppmerksomme på hvilket lovlig pålagt ansvar de har, men mange unnlater å følge loven – og nekter simpelthen å betale fakturaen de får tilsendt.
– De er derfor «gratispassasjerer» i systemet, vet at de overlater til de andre deltagerne å betale for resirkulering av biler som de selv har importert, sier Andresen.
HER ER DE 20 STØRSTE GRATISPASSASJERENE I 2018:
Firmanavn | Solgte biler | Ubetalt miljøgebyr |
Spz Bil AS | 288 | 142 875 |
Sandvika Bil AS | 252 | 120 625 |
Trading AS | 196 | 97 625 |
Sør Import AS | 192 | 96 000 |
Sandven AS | 193 | 94 500 |
Autoland Rogaland AS | 191 | 94 500 |
Grandahl Bil AS | 153 | 76 500 |
Unibil AS | 148 | 73 250 |
Veland Auto AS | 121 | 59 875 |
Bilkilden AS | 119 | 58 625 |
Oslo Bilsenter AS | 112 | 55 875 |
Greencar AS | 106 | 53 000 |
Tr Pettersen Autoimport AS | 104 | 50 250 |
Zimmermann AS | 97 | 47 375 |
Grand Auto AS | 102 | 46 625 |
Sk Auto AS | 83 | 41 250 |
Importservice Bil AS | 81 | 38 750 |
Autotrend AS | 78 | 37 250 |
Ness Motors AS | 78 | 36 500 |
Strømmen Bilformidling AS | 82 | 34 500 |
Nybilimportørene betaler altså for gjenvinning av bruktimportørenes biler. Her er noen av de største bidragsyterne i Autoretur-systemet:
1. Volkswagen 7,1 mill
2. Nissan 5,5, mill
3. Toyota 4,4, mill
Alle produsenter og importører av kjøretøy (nye og brukte) til Norge plikter å sørge for miljømessig innsamling og behandling av kasserte kjøretøy i samsvar med bestemmelsene i forurensningsloven og avfallsforskriften. Alle som importerer nye eller brukte biler til Norge er definert som en «produsent» i avfallsforskriftens forstand., og alle plikter å være deltager i en returordning.
Per i dag er Autoretur AS landets eneste godkjente retursystem for biler.
For ordens skyld: Vrakpant er en urelatert avgift som første eier betaler, og siste eier får igjen ved vraking av bilen. Vrakpanten er ment for å stimulere til at utrangerte biler leveres til resirkulering, og har ikke noe med kostnadene forbundet med resirkulering å gjøre.