Gå til innhold

Økt antall registrerte personbiler i januar

Januar 2025 markerer den beste starten på året siden 2021, med en betydelig økning i registreringene av nye personbiler.

Solid start for personbilsalget

Ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), ble det registrert 9.343 nye biler denne måneden, en økning på hele 82 % sammenlignet med januar i fjor. Dette volumet ligger også over gjennomsnittet for de siste ti årene, selv om 2023 og 2024 trakk snittet noe ned.

Elbilandelen fortsetter å øke

Elbilandelen landet på hele 96% i følge OFV, og av de første 50 modellene på registreringsstatistikken, er det kun to bilmodeller som ikke er elektriske.

Selv om januarstatistikken gir en indikasjon på leveransesituasjonen i starten av året, gir den begrenset innsikt i den reelle markedsutviklingen. De kommende månedene vil gi et mer helhetlig bilde av etterspørselen i det norske bilmarkedet. Med lansering av stadig nye elbilmodeller og hard priskonkurranse, kan vi forvente fortsatt gode tall for bilsalget gjennom 2025.

Bilia er en god temperaturmåler

En god temperaturmåler i det norske markedet er Bilia, som bland annet forhandler merker fra Japan, Kina, Tyskland og Sverige. Bilia leverte ut 7.981 personbiler i Norge i 2024, tilsvarende en markedsandel på 6,2%. I Q4 leverte Bilia ut 2.509 biler i Norge, opp fra 2.051 i Q3. Videre viser tallene at ordrereserven falt fra 2.662 biler ved utgangen av Q3 til 2.168 ved utgangen av Q4. Bilia skriver at deler av forklaringen er at det er korte leveringstider fra fabrikk til forhandler.

Bilia skriver at ordreinngangen for gruppen er sterk, opp 20% sammenlignet med forrige år. I tillegg har Bilia også opplevd økt aktivitet i service- og verkstedsegmentet.

Markedsrapporter skriver at det er en økende ubalanse mellom tilbud og etterspørsel i markedet for elbiler, særlig i et europeisk perspektiv. Bilprodusentene har økt produksjonen og dermed tilbudssiden, mens reduserte økonomiske incentiver for forbrukerne fra myndighetene i flere europeiske land har svekket etterspørselen. Dette påvirker bilfabrikantenes evne til å oppfylle utslippskravene i henhold til CAFE-regulativet. Bilia antyder at konsekvensen kan bli et økt prispress og et volumpress av elbiler inn i det norske markedet, ettersom produsenter heller velger å selge tilleggsvolumer enn å betale utslippssanksjoner. Norge fremstår dermed som et attraktivt marked, hvor elbilers konkurransekraft er særlig sterk.

Se våre nyheter