Europeiske lastebilprodusenter stiller seg samlet bak et planforslag som vil gjøre det mulig å ha delvis autonome lastebilkonvoier på motorveiene i Europa fra 2023.
Teknologien, som kalles truck platooning på engelsk, innebærer at to eller flere vogntog kjører i konvoi og er sammenkoblet med trådløs datateknologi. Dette, sammen med autonome førerassistentsystemer i bilene, gjør at bilene kan kjøre tettere sammen og slik redusere luftmotstand, og dermed også drivstofforbruk og utslipp. Forsøk har vist at lastebiler som «henger på» i en semiautonom konvoi kan redusere sine CO2-utslipp med opptil 16 prosent.
Den første bilen fungerer som leder for konvoien, og de andre bilene responderer umiddelbart på signaler fra denne. Hvis det forreste vogntoget for eksempel bremser, så bremser også de andre lastebilene automatisk og uten forsinkelse.
I første omgang vil slike konvoier være delvis autonome, det vil si at alle lastebilene må ha en fører som kan følge med underveis og styre bilen utenom når man kjører i konvoi. Lastebilprodusentene selv sier i sitt planforslag at det innen 2023 vil være mulig innen for lastebiler fra ulike produsenter å «snakke sammen», og dermed kjøre i samme konvoi. Produsentene som står bak denne planen er DAF Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania, Volkswagen Commercial Vehicles og Volvo Group.
– For at slike lastebilkonvoier skal bli mulige må både lastebilprodusenter, relevante myndigheter, transportfirmaer og forsikringsselskaper samarbeide, men de rette initiativene fra lovgivende myndigheter er helt avgjørende, forteller generalsekretær Erik Jonnaert i European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).
Les mer om lastebilkonvoier på ACEAs nettsider.