Studier slår fast at mangfold lønner seg. Hvorfor står det da så begredelig til i enkelte bransjer, som for eksempel bilbransjen? Forskning viser at selskaper som prioriterer mangfold når det kommer...
Mangfold lønner seg – hvorfor henger vi fortsatt etter?
Studier slår fast at mangfold lønner seg. Hvorfor står det da så begredelig til i enkelte bransjer, som for eksempel bilbransjen?
Forskning viser at selskaper som prioriterer mangfold når det kommer til etnisitet og kjønn i sine ledergrupper, har større sannsynlighet for å oppnå bedre økonomiske resultater enn sine mindre mangfoldige konkurrenter. Mangfold er dermed ikke bare en sosial eller moralsk nødvendighet, men i aller høyeste grad også en økonomisk fordel. Likevel står bilbransjen overfor betydelige utfordringer når det gjelder kjønnsbalanse – noe som burde være et paradoks, med tanke på at kvinner utgjør en betydelig andel av bilkjøpere og -førere.
Inkludering påvirker bunnlinjen
McKinseys rapport Diversity Wins: How Inclusion Matters illustrerer hvorfor alle selskaper som ønsker vekst og økt lønnsomhet, bør være genuint opptatt av mangfold og inkludering. Rapporten bygger på data fra over 1000 store selskaper i 15 land og viser at selskaper med høy grad av diversitet i ledergruppene har større sannsynlighet for å oppnå bedre økonomiske resultater enn sine mindre mangfoldige konkurrenter.
Rapporten slår fast at selskaper i øverste kvartil for etnisk mangfold i ledergruppene har 36 prosent høyere sannsynlighet for å ha økonomiske resultater over bransjegjennomsnittet. For kjønnsdiversitet er tilsvarende tall 25 prosent.
Dette understreker at mangfold ikke bare beriker arbeidsmiljøet, men også styrker selskapets bunnlinje. Videre fremhever rapporten at inkludering er avgjørende. Det er ikke nok å ha en mangfoldig arbeidsstyrke hvis ikke de ansatte føler seg verdsatt og inkludert. En inkluderende kultur bidrar til høyere medarbeidertilfredshet, økt innovasjon og bedre beslutningstaking.
Ruster oss for endring og kriser
Rapporten viser også at inkludering er en kraftig driver for forretningsytelse. Selskaper som aktivt fremmer inkludering og mangfold, er bedre rustet til å håndtere kriser, som for eksempel COVID-19-pandemien. I en stadig mer skiftende og urolig verden vil nettopp evnen til å håndtere kriser og endringer være avgjørende for å lykkes.
Mangfold og inkludering er dermed ikke bare verdier som er "fine å ha", men essensielle for langsiktig suksess. Selskaper som ignorerer dette, risikerer å miste sin «license to operate», gå glipp av muligheter til innovasjon og svekke sin konkurransekraft.
Utfordringer og muligheter
Til tross for de dokumenterte fordelene ved mangfold, står mange selskaper fortsatt overfor betydelige utfordringer når det gjelder å implementere effektive strategier for inkludering. Dette gjelder kanskje særlig bilbransjen, som er preget av en markant skjevfordeling mellom kjønnene. Kun 9 prosent av de ansatte i bilbransjen er kvinner. Det er en stor utfordring som må løses.
Heldigvis er bransjen klar over problemet, noe som kom til syne på mangfoldsmiddagen som ble arrangert av Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL) i forbindelse med kvinnedagen. Engasjementet for å øke mangfoldet var absolutt til stede, men utfordringen fremover blir å våge å ta modige valg som faktisk kan bidra til endring.
Med kvinnedagen like bak oss er det en god anledning for flere bransjer som sliter på dette området til å reflektere over egen praksis og ta konkrete skritt mot økt mangfold og inkludering. Gjennom målrettede tiltak og en genuin forpliktelse til endring kan bilbransjen bidra til en mer likestilt og inkluderende fremtid – både fordi det er riktig, og fordi det lønner seg.