Det er to hovedgrunner til at batterier til elbiler har sunket kraftig i pris de siste tre årene.
Kraftig prisnedgang på EV-batterier
Det er to hovedgrunner til at batterier til elbiler har sunket kraftig i pris de siste tre årene.Teknologiske fremskritt og en nedgang i prisene på grønne metaller fører til at batterikostnadene for elektriske kjøretøy (EV) faller raskere enn tidligere forventet, ifølge Goldman Sachs Research.
Gjennomsnittsprisen på batterier globalt har gått ned fra 153 dollar per kilowatt-time (kWh) i 2022, til 149 dollar i 2023. Tallene viser en ytterligere nedgang til 111 dollar innen utgangen av 2024 og helt ned til 80 dollar/kWh innen slutten av 2026. Dette vil muliggjøre en kostnadsparitet mellom elbiler og bensindrevne biler i USA, uten subsidier.
Hva driver prisfallet?
To hovedfaktorer forklarer den raskere prisnedgangen:
- Teknologisk innovasjon: Nye batterityper med 30 % høyere energitetthet og lavere kostnader er introdusert. For eksempel har celler i batterier blitt større og mer effektive gjennom en «cell-to-pack»-struktur, som eliminerer mellomliggende moduler. Dette forenkler designet og reduserer kostnadene.
- Fallende råvarepriser: Prisen på sentrale metaller som litium og kobolt har falt etter en periode med «grønn inflasjon» fra 2020 til 2023. Over 40 % av det forventede prisfallet på batterier frem til 2030 skyldes lavere råvarekostnader.
Electric vehicle battery prices are expected to fall almost 50% by 2026 | Goldman Sachs.
Dominerende batterityper
Markedslederne blant batteritypene er litiumbaserte løsninger:- Nikkelbaserte batterier, som utgjør omtrent 60 % av markedet, dominerer i høyenergisegmentet.
- Litium-jernfosfat -batterier har vokst til å fange 35-40 % av markedet på grunn av sin kostnadseffektivitet og sikkerhet.
- Sodium-ion-batterier, den eneste ikke-litiumbaserte teknologien, har ennå ikke nådd storskalaproduksjon og har en ubetydelig markedsandel.
Fremtiden for batteriteknologi
Solid state-batterier, med høyere energitetthet og økt sikkerhet, var forventet å få 5-10 % markedsandel innen 2025, men har blitt forsinket til senere i tiåret grunnet utfordringer med masseproduksjon. Samtidig blir eksisterende litiumteknologier stadig mer konkurransedyktige. Goldman Sachs anslår at LFP-batterienes markedsandel vil øke til 45 % innen 2025, mens avanserte nikkelbaserte batterier fortsatt dominerer høyenergisegmentet.
Vanskelig for nye aktører å slippe til
Fem selskaper kontrollerer nesten 80 % av batterimarkedet, alle med over 20 års erfaring. Disse aktørene intensiverer sine investeringer i forskning og utvikling, noe som skaper en konkurransefordel som er vanskelig å bryte for nye aktører. Det tar ofte over ti år å gå fra forskning til masseproduksjon, og nykommere sliter ofte med å oppnå kostnadseffektivitet. Mangel på spesialisert arbeidskraft er med på å gi utfordringer for nye aktører.
Kan lavere priser stimulere etterspørselen etter elbiler?
Prisparitet mellom elbiler og biler med forbrenningsmotorer forventes i 2026, drevet av fallende batteripriser og relativt høye oljepriser. På kort sikt er etterspørselen mer avhengig av reguleringer, men økonomiske insentiver vil trolig drive en forbrukerledet vekstfase fra 2026. Dette markerer starten på en ny æra for elbiler.