Søk
Close this search box.

Hydrogenelektriske biler er sikre, miljøvennlige og nødvendige for å nå klimamål

Skal Norge nå klimamålene sine, må vi ha de hydrogenelektriske biler på veiene også, mener Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Verdens bilfabrikker har investert flere titalls milliarder dollar i forskning og utvikling for å utvikle morgendagens drivstoff, slik som hydrogen/brenselceller.
Likevel er sikkerhet et av de store spørsmålene rundt hydrogenelektriske biler.
Alle hydrogenelektriske biler gjennomgår de samme crashtestene som alle biler. Sikkerheten er dermed like god som for konvensjonelle biler.

Mindre energi 
Sammenlignet med bensin- og dieselbiler, har hydrogenelektriske biler bare 1/3 av energien på tanken. Det vil si at skadene når energien eventuelt utløses, for eksempel ved en ulykke, blir mindre.
Det er også viktig å huske at tankene i gassdrevne biler er bygget av kompositt. Et materiale som er ekstremt kraftig.

Null utslipp
I likhet med batterielektriske biler, er hydrogenelektriske biler svært miljøvennlige.

• De eneste utslippene fra en brenselcelle, er rent vann.
• Drivstoffet, hydrogen, kan produseres fra vann, biogass eller naturgass. Mesteparten av dagens produksjon kommer fra naturgass. I Norge vil hydrogen lages ved hjelp av vann og energi.
• Hydrogenelektriske biler egner seg i motsetning til batterelektriske biler, særlig godt til tyngre kjøretøy og fartøy slik som busser, lastebiler og skip.
• De er nesten lydløse, luktfri, fylles på 4-5 minutter og har tilsvarende rekkevidde som biler med fossilt drivstoff (600-700 km).
• Rekkevidden reduseres ikke på vinterstid.
• Bilen slipper ikke ut partikler som påvirker luftkvaliteten.

Gjør som med de batterielektriske bilene
– For å nå målene om et gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nybilsalget på 85 gram per kilometer i 2020, er vi avhengig av en rask innfasing av nullutslippsbiler, sier direktør Erik Andresen i BIL.
– Skal vi lykkes like godt med hydrogenelektriske biler, må de få tilsvarende gunstige avgiftsvilkår som de batterielektriske bilene når de introduseres i markedet.
– På den måten vil Norge lykkes med å nå sine klimamål, sier han.

hydrogen_vs_bensin1 hydrogen_vs_bensin2

Del:

Relatert